Gå til innhold

SB16 like bra som SB1024 live ?!?!?!?!?!?!

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har bygget et egen MP3 spiller av noen gamle PC deler, blant annet et Soundblaster 16 lydkort. Jeg har planer om å gjøre det samme med et SB1024 live kort. Det jeg stusser litt på er at han sier jeg ikke vil merke noe lydforskjell om jeg bruker dette kortet kontra et SB16 eller SB128 siden output'en bare er MP3 lyd, og da har ikke kortet noe å si.

Noen som har noen erfaringer/kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Jeg husker fra tiden da alle hadde SB16 og jeg var en ivrig Gravis Ultrasound fan (savner fremdeles det lydkortet) så var det store problemet med SB16 at det _alltid_ var sus i høytalerene. SB16 var aldri noe spesielt bra lydkort verken for midi eller pcm. Eneste fordelen var at det var godt støttet...

Lenke til kommentar

Han hadde planer om å bruke SB1024 live.. ikke SB16.. SB1024 live er jo PCI.. ikke noe vits å sløse med penger til nytt HK eller lydkort da hvis han har det fra før.

Det er vel mest sannsynelig at han nesten ikke skal bruke penger på det, fordi han bygger kassa sammen av gamle deler.

Jeg bygde selv en multimedia PC i går etter å ha pakka harddiskene inn i en boks med litt isolasjon. Ble jo sånn passe stille det. Lydkortet i PC'n er bare et onboard lydkort, men virker bra det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 12:47, Daywalker skrev:

Det jeg stusser litt på er at han sier jeg ikke vil merke noe lydforskjell om jeg bruker dette kortet kontra et SB16 eller SB128 siden output'en bare er MP3 lyd, og da har ikke kortet noe å si.

Noen som har noen erfaringer/kommentarer til dette?

Jeg støtter kameraten din. Begge kortene er uansett 16-bit, du vil neppe merke forskjell i lydkvalitet ved MP3-avspilling, om du da ikke benytter spesielt gode høyttalere og elektronikk/kabling forøvrig.

Kan nevne at jeg har et AWE32 ISA kort her, og det låter like bra som f.eks. Live! 1024 og MX300, tilkoplet et ekstern anlegg (NAD 3020, Celestion sub etc).

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at forskjellen ikke er så stor. På MIDI er det sinnsyk forskjell, men det trenger man jo ikke hvis man bare skal spille MP3.

SB16 har helt grei lyd, faktisk det første soundblaster-kortet som har "bra" lyd, 8-bits kortene låt jo helt ******!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...