Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mellom-tung sykkel spørsmål

FpsStu

Anbefalte innlegg

er 17 år og ser på noen sykkler til jeg blir 18... Det står mellom Aprilia RS 250 og Kawasaki zx6r fra 98/99. Hvor mye koster forsikring sånn ca på moren min på 50år?

Er ganske ny innen sykkler, men hørte at det skal være plomba til 35hk på mellom-tunge... Er dette sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Mellomtung MC er vel et av de temaene det er minst kunnskap om hos folk rundt omkring. Er selv 19 og har gått med planer om å kjøpe mellomtung MC siden før jeg fikk lappen på 125ccm. Grunnene til at jeg ikke har kjøpt noen enda er mange, men en av dem er at det er bortimot umulig å få klare svar på hva som kan tilbys når jeg spør forhandlerne. De fleste vet heller ikke hva mellomtung MC er før jeg forteller dem det.

Reglene er såvidt jeg vet slik at mellomtung MC kan max ha 25kw=34hk. Det er også en grense på antall kw(eller hk) per kilo egenvekt på sykkelen, men de fleste syklene på det norske markedet skulle ligge innenfor denne grensen. På sykkel med sidevogn gjelder ikke 25kw grensen, da er det bare vekt/effekt grensen som gjelder.

Når det gjelder de forskjellige syklene du nevner, har jeg ikke så mye greie på disse. Men er du sikker på at Aprilia 250 kan leveres i 34 hk utgave? Den mindre 125 ccm har jo 34 hk egentlig, før den plomberes til 15hk for å bli lett.

Uansett, lykke til med MC-kjøpet.

Lenke til kommentar

Den må omregistreres og forsikres på nytt ja... Kjøretøyet endrer klasse (det samme som skjer om du setter inn flere seter i en bil f.eks), litt formaliteter og gebyrer må påregnes.

Det er ganske høy skaderisiko på slike sykler med mye gamp og unge eiere, så regn med et lite hopp i forsikringspremie om du gjør det...

(Nå er forsikring med full kasko på sykler med hel kåpe i utgangspunktet mye dyrere enn alle andre klasser og når man likevel ikke får mer enn 34hk kan vel noe litt rimeligere være vel så anvendte penger?)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mye piss som blir sagt her gitt. Det er absolutt INGEN kubikk restriksjoner, så man kan ha en Boss Hoss motor på 5liter om man klarer å fikse struping til den om man vil.

Det er maks tillat med 34hk og da må sykkern veie over 156.25kg som nevnt av en kar over her og maks 0.16kW/hk forhold.

1hk = 0.746kW så klarer vel folka her å bruke kalkisen å regne seg frem til de syklene de måtte gå å sikle på.

Rest my case...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...