Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med sikkerhet i _kablet_ hjemenettverk?

Anbefalte innlegg

Mye diskusjon om sikkerhet i trådløse nett her, naturlig nok. Har et spørsmål om kablet nett, og beklager hvis dette er diskutert tidligere, men fant ikke noe ved søk i dette forum.

Jeg har foreløpig to pc'er i hjemmenettverket. Har lagt det fint opp, synes jeg selv, med en ASUS WL500g. Den står i 'Home gateway mode' og er koblet ut via SpeedTouch router fra Telenor (som er ISP). Både vertsmaskinen (WindowsXP) og klienten (Win 98) er koblet via kabler til ASUS. Printer henger på verten, (selv om den kanskje skulle kunne kobles via ASUS'en).

Etter litt fram og tilbake fungerer dette nå slik at vi kan dele filer, klienten får tak i printeren og begge får internett med bra hastighet, gjerne samtdig eller klienten uten at verten er slått på. VPN fra vert til mine disker på arbeidsplassens nettverk fungerer også. Så langt bortimot alt vel.

_MEN_: Da jeg satte opp dette, fikk jeg advarsler fra nettverksveilederen i WinXP (og lignende hint andre steder) om at jeg nå blottla hele mitt LAN for eventuelle inntrengere der ute fra. Det hører med at jeg måtte deaktivere Norton Internet Security som fulgte med ADSL fra Telenor.

Nå vet jeg at i det virkelige liv er det en del (mange?) som velger en slik løsning. ==Spørsmålet er da, hva kan man gjøre, og hva _GJØR_ folk i praksis for å beskytte et lokalnett med en slik struktur? Dels mot inntrengere og dels mot virus (siden virusbeskyttelsen også er slått av i Norton...).

Det ligger vel noe muligheter i ASUS'en, men det er ikke så brågjort å sette seg inn i for en amatør, og er det dette man bruker eller annen software?

Takk til alle som leste helt hit, men jeg hadde ikke tid til å skrive kortere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt jeg finner om Asus WL500g sier at den er trådløs...

Okke som.. skal være en firewall i den. Det beste alternativet ditt er å bruke den innebydge firewallen i asus'en, og eventuelt (hvis mulig) tillate ip'en til pc'n din fra jobben, hvis programmet til asusen støtter ip-tables.

Hvis du går til Asus sin hjemmeside, klikker på downloads, og deretter på networking. Ligger det noe programvare. Fulge det ikke med en CD med Asusen da? Sånt følger da alltid med?

Edit: Med andre ord, ja du må ha ett program fra Asus for å justere instillingene i routeren.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

det de fleste "proffe" gutta gjør er at de setter opp noe slikt:

internett

|

router/modem fra isp

|

dedikert brannmur(en datamaskin)

|

hub/shitch you name it

| | | |

maskiner

(håper du skjønte tegninga?)

du sier at du kjører kun to maskiner på nettverket, da er løsningen over en temmelig dum og "ulønnsom" løsning, sett heller opp en software basert brannmur på begge datamaskinene (f.eks Kerio, som er gratis).

EDIT: nå ble svaret mitt litt på kanten av hva du spurte om, gikk litt i surr når jeg leste posten... :whistle:

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar, litt av et forum med sånn respons.

ASUS WL-500g er en ruter med både kablede og trådløse tilkoblinger, og jeg hadde tenkt på trådløs(e) tilkoblinger etterhvert. Det er også USB-port med mulighet for ekstra disk osv. direkte tilkoblet, så man får noen goodies med denne boksen.

-Og jo, det fulgte med software, men som sagt for en sluttbruker og amatør på dette tar det en del tid å sette seg inn i greiune (synes jeg er kommet langt allerede, jeg!). Derfor er det fint å høre hva andre gjør før jeg går videre med dette.

-Skjønner vel løsningen med en dedikert pc mellom ADSL ruter og ASUS, men det blir jo litt overkill her tror jeg?

-Disse software-baserte brannmurene som er nevnt, jeg går ut fra at de fungerer uten konflikt med hjemmenettverket da?

-Foreløpig konklusjon: sette seg ned med ordliste over TBF'er og sette seg inn i ASUS-mulighetene. Problemet er at for oss sluttbrukere er det så mye info som ikke betyr noe akkurat i denne sammenhengen...

-Tilsutt kunne jeg også tenke meg om noen av guruene vil kommentere hvaslags risiko man faktisk løper ved å droppe disse sikkerhetstiltakene (tenker på inntrengere, virus er vel mer opplagt). Tror det finnes en del sluttbrukere på mitt nivå som ikke tar dette så alvorlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...