unicus Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Har spekulert i hva slags vifte oppsett som er lurest i et Chieftech dragon fulltower. Akkurat nå har jeg bare en tilleggsvifte, som står i den nederste brønnen bak i kabinettet, og suger luft UT. Det vil altså si brønnen rett over AGP sloten. Jeg har vurdert å kjøpe to tilsvarende vifter (Hvis noen kan gi meg størrelsen på disse samtidig hadde dette vært fint) Hvordan bør oppsettet se ut ? Da tenker jeg på hvilken vei luftstrømmen går på de forskjellige brønnene. Har testet med forskjellige oppsettet av den viften jeg har, og i et varmt rom er forskjellen så mye som 4 grader på CPU basert på oppsettet bare på den ene vifta i de to bakerste brønnene. På forhånd takk for svar =) Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Jeg vet ikke hvilket oppsett som gir best kjøling, men det jeg har satt opp i mitt eget Dragon Miditower kabinett, er følgende : 2 PAPST vifter i front, som suger kald luft inn. 1 vifte øverst bak, som suger luften ut. Denne er plassert rett under prosessoren, og rett over AGP porten. I tillegg har også miditoweret en vifte i døra, som blåser inn på prosessor/skjermkort. Vanlig størrelse på viftene er 80 millimeter. (80x80) Lenke til kommentar
unicus Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Takker for svar. Forresten, hvor henter du strøm til disse viftene fra ? den jeg har nå bruker jallamekk som henter strøm rett fra et vanlig poweruttak fra PSU'n. Lenke til kommentar
[RCG]Balthazar Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Chieftech Dragon: 1. 3 x 80 mm fans (case) Papst 8412 NGL 19 CFM-33m³/time, 1500 o/min, 12 db(A) 2. 3 x 120 mm fans (case) Papst 4412 FGL 55 CFM-94m³/time, 1600 o/min, 26 db(A) 3. 1 x 80 mm fan (CPU) Papst 8412NGML 26 CFM-45m³/time, 2050 o/min, 19 db(A) 4 2 x 80 mm fans (HD) Papst 8412 NGL 19 CFM-33m³/time, 1500 o/min, 12 db(A) Bruk store vifter med lite turtall for å unngå støy, og planlegg hvor du vil at luftstrømmene skal gå gjennom kabinettet. Pass også godt på at ikke skillevegger, ATA-kabler og lignende blokkerer luftgjennomgangen. Eksempelet under er fra mitt kabinett. En pil er vifte i HD-skuffe og CD-brenner. To piler = 80 millimeter vifter. Tre piler = 120 millimeter vifter. Her ser du et bilde fra bygginga: For å forbedre luftgjennomgangen i kabinettet samt for å få bedre plass til montering av kabler m.m ble stømforsyninga flyttet helt opp og "etasjeskilleren" fjernet. Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Alle viftene mine henter strøm fra powersupply'en, jeg har bare brukt noen splittere for å få nok uttak. Det er et 350 watts power, så det har ingen problemer med å dra de viftene, 3 harddisker, cdbrenner, etc :smile: (jeg dro praktisk talt samme hardware minus to vifter på et 250 watts power, så jeg skulle ha mer enn nok å gå på) Lenke til kommentar
unicus Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Takker igjen for fint svar =) Legger merke til at microplex tar 170 kroner for en standard papst 80x80mm vifte. Det er jo blodpris. Mener å huske at den 80 80 vifta jeg har fra før kosta en tredjedel Lenke til kommentar
[RCG]Balthazar Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Viftene er vel det som bruker minst av alt i en datamaskin, for eksempel bruker 120 millimeter Papst-viftene du ser på bildet 1,25 watt hver :smile: (De kraftigste tror jeg ligger på ca.3W) Prosessor, hovedkort, raidkontroller og skjermkort er de dingsene som er sultne. Jeg lurer på å skifte til et Abit AT7 Raid hovedkort og lurer på hvor mye strøm det bruker? DDR RAM brikker bruker vel kansje også en del strøm så det begynner kansje å bli litt tynt med 340W ? Lenke til kommentar
intelfanatic Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 10:35, [RCG]Balthazar skrev:Viftene er vel det som bruker minst av alt i en datamaskin, for eksempel bruker 120 millimeter Papst-viftene du ser på bildet 1,25 watt hver :smile: (De kraftigste tror jeg ligger på ca.3W)Prosessor, hovedkort, raidkontroller og skjermkort er de dingsene som er sultne.Jeg lurer på å skifte til et Abit AT7 Raid hovedkort og lurer på hvor mye strøm det bruker?DDR RAM brikker bruker vel kansje også en del strøm så det begynner kansje å bli litt tynt med 340W ? 340W holder fint til det der, ikke noe problem. Skal du derimot slenge på noen peltier. :wink: Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Jeg har tre 80mm Enermax vifter som blåser inn. 2 av de er plassert bak CPU og en i bunnen av kabinettet! Jeg har følgelig en 120mm Enermax i toppen av kabinettet (laget hull med sag) som suger luften ut. Viften i strømforsyningen gjør det samme. Jeg har litt bilder av den her : http://home.online.no/~rojastok/artimages/ (de er litt store) Dette er litt gamle bilder. I dag har jeg byttet ut viften på CPU-ribben med en 80mm regulær Enermax. I tilleg er jeg som sagt TO (og ikke en ) 80mm vifter som blåser inn på CPU! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Har Chieftec DA-01-SLD, altså "servertower" med vifte i sidedøra. Er plass til skikkelig mange vifter i dette kabinettet! Men har bare satt i fattige 2 kabb vifter. En megagammel 80x80x25mm (fra et AT powersupply) som suger luft inn gjennom øverste HD-ramme. Der sitter det forresten 2 stk. WD200BB disker som jeg kjører i RAID0. Altså blir det produsert noe varme der, så luften som kommer inn i kabinettet er sikkert bittelitt oppvarmet. Så har jeg stripset fast en 92x92x25mm vifte som blåser ut over cpu'en. Bare fjernet de to "vifteholderne" for 80mm'ere og stripset i vei. Så er det 80mm'en i sidedøra dah.. det er alle kabinett viftene mine! Allikevel er dette tydeligvis nok til å kjøle min overklokkede AMD system nok til at det er stabilt. Har Globalwin FOP32 på TBird'en. Bråker litt dessverre. Sjekk signaturen for specs. Lenke til kommentar
Socratex^ Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Har samma tårn. Anbefaler deg å kjøpe 4 Enermax vifter, 2 inn og 2 ut. de kan du jo regulere hastigheten på. minimum hjemme, og full guffe på LAN :wink: Jeg har 4 Zalman vifter på 7 volt. Bråker litt. Etter at jeg har mekka en Enermax i PSU'en, skal jeg sette de på 5 volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå