Gå til innhold

Mystisk Ulyd, PC -> Stereo


Anbefalte innlegg

Jeg har et Stereoannlegg bestående av to relativt store fronthøytalere og en forsterker som er koblet til PCen min via en vanlig audiokabel (10m) med en overgang i enden (til minijack) som står i PCen. Jeg har et SB Live! 5.1 lydkort, men bruker bare front utgangen.

 

Problemet er at når jeg spiller lyd fra PCen, og når jeg ikke gjør det, brummer høytalerene i en dyp dirrende basstone som overdøver det meste av musikken.

 

Jeg har testet ledningen i en Bærbar, og da funker det prima, og jeg har testet PCen min med et par små PC-Speakers og da funker det også knall...

 

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen tvil om at det er en jordings-feil. Dette fenomenet kalles en jord, eller "ground-loop", som skjer når elektroniske komponenter (utstyr) er koblet sammen med en form for signal-kabel, og utstyret ikke deler samme jordings-kontakt. (Dvs. samme jordet strømkontakt til veggen). Da får man den fine "brummingen" i 50-60 Hz frekvens-området. :D

 

Jeg hadde nok vanligvis skrevet en essay for å forklare litt mer i detalj hva som skjer, men siden nettet er en fin plass å finne ferdige svar på sånne ting, skal jeg søke litt rundt omkring istedet... ;)

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Antar dette gjelder mellom PCen min og Forsterkeren da, noen forslag til hva jeg kan gjøre uten elektrikerutdanning?

 

Humm, tenkte litt på en lett løsning, det vil funke om PCen og Forsterkeren står i samme vegguttak? Bare bruke en slengledning over de 7 metrene det er snakk om? Det bør vell gå?

Endret av Blugh
Lenke til kommentar

Yepp, det bør funke helt greit. Jeg regner og med at kabelen mellom lydkortet og forsterkeren er rimelig godt isolert, og at det ikke er "vakkel" hvis man beveger litt på kabelen (spesielt nærmt kontaktene). Hvis det er merkbart knitring, så er det nok på tide å skaffe seg ny kabel. (Lodding av minijack er nokså frustrerende...). ;)

Men hvorfor ikke bare gå over til en S/PDIF løsning?

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Prøv å koble til ledningen til en annen inngang på forsterkeren. Jeg får noe lignende når jeg kobler PC-en til Phono-inngangen på forsterkeren, lyden fungerer utmerket om jeg velger AUX- eller Tuner-inngangene.

Ja men det er jo døden på do for høyttalerne. Phono-innganger flester jo forforsterket for å kunne levere signal fra platespiller til forsterker. Det vil du merke om du prøver å koble en platespillet til AUX eller lignende, det blir da ekstremt lav lyd, og om en skal spille plater på en forsterker uten phono-inngang blir en pent nødt å kjøpe en liten phono-forsterker som man kan bruke mellom f.eks. aux og platespiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...