Blugh Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg har et Stereoannlegg bestående av to relativt store fronthøytalere og en forsterker som er koblet til PCen min via en vanlig audiokabel (10m) med en overgang i enden (til minijack) som står i PCen. Jeg har et SB Live! 5.1 lydkort, men bruker bare front utgangen. Problemet er at når jeg spiller lyd fra PCen, og når jeg ikke gjør det, brummer høytalerene i en dyp dirrende basstone som overdøver det meste av musikken. Jeg har testet ledningen i en Bærbar, og da funker det prima, og jeg har testet PCen min med et par små PC-Speakers og da funker det også knall... Noen som vet hva problemet kan være? Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Sikkert lydkortet. Prøvd et annet? Muligheter for å bruke digital utgang? Lenke til kommentar
Blugh Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Kortet er nettopp kjøpt pga jeg trodde det skulle løse problemet som også eksisterte med det integrerte lydkortet... Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Sjekk om kabelen mellom PCen og stereoanlegget ligger i nærheten av noen strømkabler, isåfall kan du få 50 Hz forstyrrelse (brum). Lenke til kommentar
Blugh Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Den ligger langs veggen så det er vell en mulighet, men da jeg testa med bærbaren lå den likt bortsett fra de to site meterene, men skal teste. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 dette kan være et jordings problem.. mulig det hjelepr å flytte strømkablen til pc'n over til en annen stikk kontakt Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Du har jo også PSUen i PCen som kan støye. Lenke til kommentar
Blugh Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Ja har tenkt tanken, men da synes jeg det er rart PC Høytalerene mine ikke støyer... Er disse skjermet spesielt med tanke på pc? Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Prøv å koble til ledningen til en annen inngang på forsterkeren. Jeg får noe lignende når jeg kobler PC-en til Phono-inngangen på forsterkeren, lyden fungerer utmerket om jeg velger AUX- eller Tuner-inngangene. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Har ingen tvil om at det er en jordings-feil. Dette fenomenet kalles en jord, eller "ground-loop", som skjer når elektroniske komponenter (utstyr) er koblet sammen med en form for signal-kabel, og utstyret ikke deler samme jordings-kontakt. (Dvs. samme jordet strømkontakt til veggen). Da får man den fine "brummingen" i 50-60 Hz frekvens-området. Jeg hadde nok vanligvis skrevet en essay for å forklare litt mer i detalj hva som skjer, men siden nettet er en fin plass å finne ferdige svar på sånne ting, skal jeg søke litt rundt omkring istedet... Endret 29. august 2004 av CosmoK Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Fant noen sider etter å ha søkt litt gjennom noen av mine "regular" bookmarks. Disse bør forklare det nokså enkelt og fint: http://www.trinitysoundcompany.com/grounding.html http://www.engineeringharmonics.com/papers/s_vc.htm#2.3 Lenke til kommentar
Blugh Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Antar dette gjelder mellom PCen min og Forsterkeren da, noen forslag til hva jeg kan gjøre uten elektrikerutdanning? Humm, tenkte litt på en lett løsning, det vil funke om PCen og Forsterkeren står i samme vegguttak? Bare bruke en slengledning over de 7 metrene det er snakk om? Det bør vell gå? Endret 29. august 2004 av Blugh Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Yepp, det bør funke helt greit. Jeg regner og med at kabelen mellom lydkortet og forsterkeren er rimelig godt isolert, og at det ikke er "vakkel" hvis man beveger litt på kabelen (spesielt nærmt kontaktene). Hvis det er merkbart knitring, så er det nok på tide å skaffe seg ny kabel. (Lodding av minijack er nokså frustrerende...). Men hvorfor ikke bare gå over til en S/PDIF løsning? Endret 30. august 2004 av CosmoK Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Prøv å koble til ledningen til en annen inngang på forsterkeren. Jeg får noe lignende når jeg kobler PC-en til Phono-inngangen på forsterkeren, lyden fungerer utmerket om jeg velger AUX- eller Tuner-inngangene. Ja men det er jo døden på do for høyttalerne. Phono-innganger flester jo forforsterket for å kunne levere signal fra platespiller til forsterker. Det vil du merke om du prøver å koble en platespillet til AUX eller lignende, det blir da ekstremt lav lyd, og om en skal spille plater på en forsterker uten phono-inngang blir en pent nødt å kjøpe en liten phono-forsterker som man kan bruke mellom f.eks. aux og platespiller. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) phono inngangen ja... skjer med meg også det Endret 3. september 2004 av e321 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå