Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

termostaten på en Ford Escort?


SiS 6326

Anbefalte innlegg

hei.

 

har kjøpt meg en ford escort 92' 1.8l DOCH motor.

 

har litt problemer med at temperaturen stiger ved "bykjøring", da jeg kjører slik at motoren ikke får luftkjøling utenfra.

 

har sjekka kjølevæsken, radiatorvifta og slikt, og tok meg noen søk på amotor forumet. her fant jeg en som hadde samme problem og som hadde byttet termostat. så derfor lurte jeg på hvor jeg finner denne på motoren, og hvilken funksjon den egentlig har, siden vifta går.

 

hvor ligger vannpumpen og? er jo så trangt motorrom på denne bilen at jeg tenkte jeg bare skulle spørre før jeg begynte å lete for å spare meg for arbeid..

 

bilen er gått ca 190 000.

 

mvh Torbjørn

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så derfor lurte jeg på hvor jeg finner denne på motoren, og hvilken funksjon den egentlig har, siden vifta går.

Hvor den sitter er jeg ikke sikker på, men termosatet åpner vel for kjølevann når det som allerede er i motoren har blitt for varmt (det der ble jalla forklart, men håper du skjønner. Håper også at jeg tar riktig :p). Hvis termostaten er slitt kan den hende at den ikke åpner seg nok slik at gjennomstrømingen med vann blir god nok.

Lenke til kommentar

Dersom du følger slangen fra toppen av radiatoren og bort til motorblokka så ligger vel termostaten der slangen går inn i motoren. Slik er det iallefall på de aller fleste biler. Akkurat helt nøyaktig hvor den ligger vet jeg rett og slett ikke.

 

Er du ikke 100% sikker på om det er termostaten sin feil kan du prøve å ta ut termostaten og skru sammen igjen. Da vil bilen bruke lang tid på å bli varm, men det vil være full sirkulasjon i kjølevannet hele tiden. Hjelper det ikke noe kan du sjekke om radiatorvifta faktisk går (dårlig kontakt, det er vel elektrisk vifte?) eller om vannpumpa har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Hvis du tar ut termostaten og ser på den skal du kunne finne et merke hvor det står vilken tempratur den åpner seg på.

For å sjekke om den fungerer legger du den bare i vann med en tepratur som ligger 10-15 grader over det termostaten skal åpnes på. Hvis den åpner seg kan du ved hjelp av et termometer sjekke om den lukker seg på riktig temratur etterhvert som den synker.

Hvis alt virker som det skal kan det vere at det er blitt montert en termostat som tåler for mye varme før den åpner seg. skal ikke mer en et par grader til før det blir for varmt.

Husk og at når du har hatt ute termostaten og skal fylle på ny kjøleveske etter du har skrudd det sammen igjen må du prøve å få ut al luft fra kjølevannsystemet igjen så det ikke ligger bobler som kan forursake overopphetning.

Detter gjøres litt forskjellig fra radiator til radiator men de fleste er selvluftene, dvs. at du bare trenger å kjøre litt for deretter å etterfylle.

Hvis du er usikker på hvordan du skal gå frem så kan haynes workshop manual vere til god hjelp, der står det hvordan det gjøres steg for steg.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hjelper det ikke noe kan du sjekke om radiatorvifta faktisk går (dårlig kontakt, det er vel elektrisk vifte?) eller om vannpumpa har tatt kvelden.

har nå kommet frem til at vifta faktisk ikke går. og tenker det er derfor den blir varm .

 

har sjekka sikring, og målt strøm i ledningene som går inn i vifta. den får ikke strøm, og jeg regner med at det da er noe med føleren til vifta.

 

så lurer jeg litt på hvor denne føleren ligger. har funnet en føler som står på toppen av huset til termostaten. det er en plugg med to ledninger i, og da jeg målte strømmen gjennom disse ledningene fikk jeg ca 4.5V. er det dette som er føleren til radiatorvifta da?

 

har søkt mye rundt på nettet etter koblingsskjema til escort, eller radiatorvifter generellt, men finner ingenting. har ikke råd til å kjøpe haynes manualen enda, så hvis noen av dere har den til escort så kunne dere kanskje sett og bare sagt hvor den ligger. (er vel copyright og slikt, så bilder fra boka blir vel vanskelig)...

 

mvh Torbjørn

Lenke til kommentar

Ikke sikker, men er det 4,5v over den sensoren, tipper jeg den er til noe elektronikk(motorstyring etc.).

 

Tips: Følg ledningene fra viftemotoren og se hvor de går.

Ofte havner en eller flere av dem i termobryteren(bryteren som starter vifta).

Sjekk rundtomkring på radiatoren og topplokket.

 

Men for å muligens spare deg bryet med å lete, kople vifta rett på batteriet først for å være sikker på at den er ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...