Gå til innhold

Thule eller NAD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange watt RMS er den på,ca 2x40 tenker jeg. "Spraker" det i høyttalerene når du vrir på volumet?Det er kanskje lurt og bytte høyttalere først men kjøper du

høyttalere som er litt tungdrevene(6-8ohm),er fort gjordt og brenne disse med

din nåverende forsterker(vedvarende høyt volum).

Hva mener du med at 6-8 ohms høyttalere er tungdrevne? En 8 ohms høyttaler er IKKE tungdreven.En 4 ohms høyttaler er derimot tungdreven.

Hallo? Ohm er motstand.. Det er vi alle enige om? Jo MINDRE motstand (4 er mindre enn 8) jo lettere drevet er høyttaleren. Og følsomheten spiller jo også inn, men å komme å si at 8 0hm er mer lettdrevent enn 4 ohm, da vet man ikke helt hva man gir seg ut på.

 

Men tilbake til topic. Thule er jo flere klasser over NAD. Ville gått for den uten å nøle. Et sted må du begynne, da har du en god forsterker som du kan bygge vidre på. Ser ikke noen grunn til å kjøpe en halvgod forsterker og et par halvgode høyttalere. Bygg etterhvert, sats på gode komponenter, da får du mye mer glede av sakene.

Lenke til kommentar
Hvor mange watt RMS er den på,ca 2x40 tenker jeg. "Spraker" det i høyttalerene når du vrir på volumet?Det er kanskje lurt og bytte høyttalere først men kjøper du

høyttalere som er litt tungdrevene(6-8ohm),er fort gjordt og brenne disse med

din nåverende forsterker(vedvarende høyt volum).

Hva mener du med at 6-8 ohms høyttalere er tungdrevne? En 8 ohms høyttaler er IKKE tungdreven.En 4 ohms høyttaler er derimot tungdreven.

Hallo? Ohm er motstand.. Det er vi alle enige om? Jo MINDRE motstand (4 er mindre enn 8) jo lettere drevet er høyttaleren. Og følsomheten spiller jo også inn, men å komme å si at 8 0hm er mer lettdrevent enn 4 ohm, da vet man ikke helt hva man gir seg ut på.

Dette er tatt rett ut av ordboken til Lyd&Bilde:Impedanse

Forteller om elektrisk motstand i komponenter og systemer. Oppgis I Ohm etter tyskeren Ohm som vi har loven fra. Lav impedanse i en høyttaler er vanskelig å styre for forsterkeren fordi en slik høyttaler trekker mer strøm (Ampere) fra forsterkeren. Det er omvendt for høye impedanser i høyttalere.

 

Som du ser av dette er det mye lettere å brenne opp transistorene i forsterkeren med 4 ohms høyttalere enn med 8 ohms.Skal man ha 4 ohms høyttalere må man også ha en skikkelig strømsterk forsterker.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 10/09/2004 : 02:57

Dette er tatt rett ut av ordboken til Lyd&Bilde:Impedanse

Forteller om elektrisk motstand i komponenter og systemer. Oppgis I Ohm etter tyskeren Ohm som vi har loven fra. Lav impedanse i en høyttaler er vanskelig å styre for forsterkeren fordi en slik høyttaler trekker mer strøm (Ampere) fra forsterkeren. Det er omvendt for høye impedanser i høyttalere.

 

Som du ser av dette er det mye lettere å brenne opp transistorene i forsterkeren med 4 ohms høyttalere enn med 8 ohms.Skal man ha 4 ohms høyttalere må man også ha en skikkelig strømsterk forsterker.

 

Har alltid trodd at en 8ohm's høyttaler er tungdreven.Ble litt usikker når du kom med andre påstander.

Hvis man har en strømsterk forsterker feks 2x100(8ohm),vil et 4ohm's element spille høyere enn et 8ohm's element ved samme volum.

4ohm's elementet vil jo få mer Watt ved likt volum.(mindre motstand)

Kan en forsterker ikke drive ved 4ohm,vil jeg ikke kalle det en forsterker.

 

Topic:Dalihøyttaleren er helt kurrant den.

 

mvh

egmur

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Hvis man har en strømsterk forsterker feks 2x100(8ohm),vil et 4ohm's element spille høyere enn et 8ohm's element ved samme volum.

4ohm's elementet vil jo få mer Watt ved likt volum.(mindre motstand)

Kan en forsterker ikke drive ved 4ohm,vil jeg ikke kalle det en forsterker.

Det er netopp derfor den er tung å drive. Effekt P, strøm (I) og impedans (Z) henger sammen slik etter Ohms lov:

 

P = I^2*Z

 

Ergo: Setter vi Z=Z/2 må vi øke I med roten av 2 for å få samme P.

 

For at en 4Ohm høttaler skal gi like stor effekt som en på 8Ohm må altså forsterkeren kunne håndtere roten av 2 (1.41) ganger mer, eller 41% mer, strøm. Ergo er 4Ohms høytaleren vesentlig tyngre å drive for forsterkeren enn en 8Ohms høytaler siden 4Ohms høyttaleren trekker store strømmer selv ved moderat spenning.

Lenke til kommentar

Siden P=U^2/Z vil en mindre impedans føre til at en høyttaler med liten impedans omsetter større effekt enn en med stor med samme voluminstilling på forsterkeren, men det forutsetter at forsterkeren er i stand til å håndtere store strømmer.

 

Dersom du setter to høyttalere opp mot hverandre der eneste forskjell er at den ene er viklet til 8Ohm og den andre til 4 vil den på 4Ohm spille 3dB høyere helt til forsterkeren møter grensen av hva den kan levere av strøm, hvis dette skjer før det maksimale spenningspotensialet til forsterkeren er nådd vil høyttaleren på 8Ohm ta innpå og kanskje gå forbi hvis det er en svak forsterker.

 

Svaret på hvorvidt en høyttaler omsetter mer effekt hvis den har lav impedans blir da helt avhengig av hva slags forsterker du har.

Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10/09/2004 : 12:38

 

Dersom du setter to høyttalere opp mot hverandre der eneste forskjell er at den ene er viklet til 8Ohm og den andre til 4 vil den på 4Ohm spille 3dB høyere helt til forsterkeren møter grensen av hva den kan levere av strøm, hvis dette skjer før det maksimale spenningspotensialet til forsterkeren er nådd vil høyttaleren på 8Ohm ta innpå og kanskje gå forbi hvis det er en svak forsterker.

 

Svaret på hvorvidt en høyttaler omsetter mer effekt hvis den har lav impedans blir da helt avhengig av hva slags forsterker du har.

 

Det var jo det jeg mente.Tror begrepet "lettdreven" lett kan mistolkes.

 

Repeterer:Kan en forsterker ikke drive ved 4ohm,vil jeg ikke kalle det for en forsterker.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 10/09/2004 : 02:57

Dette er tatt rett ut av ordboken til Lyd&Bilde:Impedanse

Forteller om elektrisk motstand i komponenter og systemer. Oppgis I Ohm etter tyskeren Ohm som vi har loven fra. Lav impedanse i en høyttaler er vanskelig å styre for forsterkeren fordi en slik høyttaler trekker mer strøm (Ampere) fra forsterkeren. Det er omvendt for høye impedanser i høyttalere.

 

Som du ser av dette er det mye lettere å brenne opp transistorene i forsterkeren med 4 ohms høyttalere enn med 8 ohms.Skal man ha 4 ohms høyttalere må man også ha en skikkelig strømsterk forsterker.

 

Har alltid trodd at en 8ohm's høyttaler er tungdreven.Ble litt usikker når du kom med andre påstander.

Hvis man har en strømsterk forsterker feks 2x100(8ohm),vil et 4ohm's element spille høyere enn et 8ohm's element ved samme volum.

4ohm's elementet vil jo få mer Watt ved likt volum.(mindre motstand)

Kan en forsterker ikke drive ved 4ohm,vil jeg ikke kalle det en forsterker.

 

Topic:Dalihøyttaleren er helt kurrant den.

 

mvh

egmur

Burde nok utdypet det innlegget mitt bedre.Mange surroundrecivere kan du ikke bruke 4 ohms høytttalere på,rett og slett fordi reciveren kan "brenne" opp.Dette gjelder også for mange effektforsterkere hvis du brokobler den.Jeg hadde en Yamaha RXV-1300 RDS surroundreciver.Der kunne fronthøyttalerne være 4 ohm,mens senter og bakhøyttalerne ikke kunne være under 8 ohm.Jeg brokoblet en Rotel RB 981 en gang.Når den var brokoblet kunne man bare bruke 8 ohms høyttalere på den,så dette bør man være obs på.

Lenke til kommentar
Burde nok utdypet det innlegget mitt bedre.Mange surroundrecivere kan du ikke bruke 4 ohms høytttalere på,rett og slett fordi reciveren kan "brenne" opp.Dette gjelder også for mange effektforsterkere hvis du brokobler den.Jeg hadde en Yamaha RXV-1300 RDS surroundreciver.Der kunne fronthøyttalerne være 4 ohm,mens senter og bakhøyttalerne ikke kunne være under 8 ohm.Jeg brokoblet en Rotel RB 981 en gang.Når den var brokoblet kunne man bare bruke 8 ohms høyttalere på den,så dette bør man være obs på.

 

Jeg skjønner hva du mener og er enig med deg der.Er nok ikke det beste og koble 4ohm's elementer hele veien på en middels god surroundforsterker,men det var i utgangspunktet en to kanals THULE Spirit IA60B SE som Pepreupp lurte på.

En steroforsterker i den klassen har jo ingen

problemer med 4ohm's last.

Lenke til kommentar
Det var jo det jeg mente.Tror begrepet "lettdreven" lett kan mistolkes.

Den vil ikke spille høyere fordi den er mer 'lettdreven', den spiller høyere fordi den trekker dobbelt så mye strøm fra forsterkeren (og altså belaster forsterkeren hardere). Effekten er et produkt av impedans og spenning og er på ingen måte proporsjonal med voluminstillingen på forsterkeren.

 

Det du kaller 'lettdreven' har mer med følsomhet å gjøre, altså hvor mye lyd den lager i forhold til tilført effekt. Det er alltid en oppgitt spesifikasjon og er uavhengig av impedans.

 

Repeterer:Kan en forsterker ikke drive ved 4ohm,vil jeg ikke kalle det for en forsterker.

Det får forbli ditt problem, mange brukbare forsterkere (spesielt sourround utstyr) trives ikke med store laster. Brokobler man skal man ha svært kraftige saker før det går bra.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10/09/2004 : 16:10

Den vil ikke spille høyere fordi den er mer 'lettdreven', den spiller høyere fordi den trekker dobbelt så mye strøm fra forsterkeren (og altså belaster forsterkeren hardere). Effekten er et produkt av impedans og spenning og er på ingen måte proporsjonal med voluminstillingen på forsterkeren.

 

-Vi er jo enige.

 

Det du kaller 'lettdreven' har mer med følsomhet å gjøre, altså hvor mye lyd den lager i forhold til tilført effekt. Det er alltid en oppgitt spesifikasjon og er uavhengig av impedans.

 

-Ok,det er jeg som bruker feil uttrykk.(lettdreven).Beklager.

-Hadde du fulgt med i timen,så ville du fått med deg at jeg nevnte

følsomhet.(1W/1M)

-Vi er jo enige der og.

 

Det får forbli ditt problem, mange brukbare forsterkere (spesielt sourround utstyr) trives ikke med store laster. Brokobler man skal man ha svært kraftige saker før det går bra.

 

-Det forbli mitt problem at jeg kun er interessert i 2-kanals høykvalitets hi-fi.

-Her er vi overhodet ikke enige.

 

mvh

egmur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...