Griffin Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Har nettopp kopla opp vannkjølinga i kabinettet og det står på badet til testkjøring før jeg begynner å sette inn hovedkort m.m. Jeg kjører med en aquabee 1000 pumpe som jeg finner meget stillegående....men...det er små luftbobler i slangene. Disse er i seg selv ikke serlig farlig for pumpen vil jeg tro, men de lager en liten fislelyd når de blir sugd inn i pumpa. Vanntanken står oppå kabinettet mens pumpe står nedi kabinettet. Noen som har noen formening om hvordan jeg kan bli kvitt disse små luftboblene? Forsvinner de etter en stund eller...? Annet er at hvis slangen inn på sugesiden kommer litt på skrå og ikke treffer rett på pumpen så blir det lekkasje svært lett. Noen som vet en effektiv måte å tette dette på. Har tenkt på silikon, men jeg tenkte jeg kunne høre om noen har noen bedre forslag...:smile: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Hvet ikke om jeg kan hjelpe deg men prøver. Sys jeg leste her et sted at man skulle la systemet gå i et døgn for og få ut alle luftpoblene men hvet ikke om det stemmer. Kan du ikke bare sette på en sånn du bruker til og skjøte hageslager (Som selvfølgelig passser til din pumpe). Tenker på et sånn 90 eller 45 grader sak. Hvet ikke om du sjønner hva jeg mener (Sjønner det nesten ikke selv hva jeg har skrevet) men prøv og illustert nedenfor. _ |_ Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Tror kanskje du har rett. Det ser ut som boblene holder på å forsvinne. De er langt i fra borte, men betydelig redusert. Jeg brukte silikon rundt pumpa. Skal jeg noengang opp med den må jeg nok skjære rundt, men det skal gå bra og tett blir det. Har også tenkt å henge opp pumpen i strikk bl.a. for å fjerne all resonans, samtidlig som pumpen henger litt mer fleksibelt til slik at no form for "brekkekraft" på innsuget vil være minimalt tilstede. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Bare hyggelig. ET tips for og dempe støyen på pumpa er og sende den ned i vann (Vis den tåler det da) og sett den på et underlag som ikke gir noe bra resonans. Svamp hadde sikkert fungert. Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 hvis luften ikke forsvinner kan du prøve å legge til mer vann. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Du kan også klemme rundt alle fester på slangene, og riste litt på radiatoren. Da skal mesteparten av luftboblene forsvinne. Så lar du systemet kjøre litt til alt er ute. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Har knipset litt påslangene slik at boblene mer eller mindre løsnet og forsvant dit de skulle. Men er det vanlig at pumpa ganske varm når den har stått en stund? Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Ja. Min er ganske varm. Sikkert 40-50 grader. Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 17:38, eldorado2097 skrev:Ja. Min er ganske varm. Sikkert 40-50 grader. vel hvis den er så varm burde du ikke bruke den inne i en tank, for da varmer den opp vannet (ganske logisk synes du ikke) Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Jeg skal ikke bruke den i en tank. Skal lage en ekstern tank. Lenke til kommentar
sjemmy Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Prøver å åpne denne tråden igjen. Håper at folk gidder å lese så langt ned :smile: Jeg sliter veldig med å bli kvitt luft i systemet. Kjører med: Eheim 1048 -> Parflex fitting -> Parflex slange ..... -> Vanntank 1.6 dl Har nå kjørt i over 24 timer og pumpen fisler og viner fortsatt like mye som da den startet. Har prøvd alle tipsene som er nevnt over; vri på pumpen, bevege kabinettet slik at alle hulrom fyller seg, etterfylt med vann slik at tanken er smekkfull, knipset på koblingene osv., dobbel- og trippelsjekket at alt er tett, men uten resultat. Det er verdt å nevne at jeg harvet (les: ødela; ikke spør hvordan :oops:) min første pumpe. Denne fungerte helt fint uten noen form for støy (samme type). Tror ikke det er noen i veien med pumpen. Noen som har noen flere tips når det gjelder å bli kvitt luft? [ Denne Melding var redigert av: sjemmy på 2002-06-07 10:52 ] Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Quote: Den 2002-05-05 10:14, Bøgge Bakken skrev:Bare hyggelig. ET tips for og dempe støyen på pumpa er og sende den ned i vann (Vis den tåler det da) og sett den på et underlag som ikke gir noe bra resonans. Svamp hadde sikkert fungert. Dette synest jeg er kjempelurt... har gjort det selv, og jeg hører bare pumpa når PC'en er slått av.. (diskene overdøver pumpa lett) Jeg brukte en bit skumgummi fra embalasjen til et gammelt skjermkort som jeg laget en "ramme" av og satte tanken med en nedsunket pumpe i. Stille ble det ja... PS. Knipsing på slangene holder ikke helt hos meg... men jeg fant ut at hvis jeg lager en kank på slangen til GPU og chipset, slik at jeg får fullt trykk gjennom CPU slangen. Da løsner all luft i systemet.. (kjører CPU/GPU/Chipset i parallell) [ Denne Melding var redigert av: okidoki på 2002-06-07 11:14 ] Lenke til kommentar
sjemmy Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Ja, dette er sikkert veldig lurt. Poenget mitt er at jeg med min forrige pumpe ikke opplevde noen støy fra pumpen i det hele tatt. Mao. nada luft i systemet. Med ny pumpe - helt lik den gamle - så bråker den som bare det. Hva er en kank og hvor får jeg kjøpt det? :smile: [ Denne Melding var redigert av: sjemmy på 2002-06-07 11:18 ] Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Quote: Den 2002-06-07 11:15, sjemmy skrev:Hva er en kank og hvor får jeg kjøpt det? :smile: Unnskyld at jeg utrykket meg uklart...men tror vi kaller en "knekk" på slangen kank her hvor jeg kommer fra... Med andre ord så "blokkerer" jeg to av tre slanger. Slik at alt vannet stømmer gjennom en slange istedet for tre.. Lenke til kommentar
sjemmy Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Ahh, da er jeg med :smile: Takk, takk. Dette vil vel ikke hjelpe meg noe særlig i og med at jeg kun kjøler CPU??? Dersom jeg setter på en "kank" så blokkerer jeg jo hele sløyfen. Når jeg tenker meg om så har jeg økt lengden på slangen som går fra uttaket på pumpen. Kan dette være grunnen til at jeg ikke blir kvitt luft? Er det noen regler på lengden på slanger i forhold til pumpeeffekt? Eheim'en klarer 600 l. pr. time. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg har eheimen, og har ca. 4 meter slanger. men vær forsiktig med løftehøyden. Lenke til kommentar
sjemmy Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Me newbie, you pro... Hvorfor skal jeg være forsiktig med løftehøyden, og hva er et "bra" oppsett? [ Denne Melding var redigert av: sjemmy på 2002-06-07 12:15 ] Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Løftehøyden til en pumpe vil si hvor høyt i rett vinkel på moder jord pumpen kan pumpe vann før det stopper... Luften i systemet ble jeg kvitt lett ved å la pumpen pumpe vannet gjennom systemet før jeg koblet utløpsslangen til inntaket på tanken igjen. Håper dette var klart nok. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå