oleisbest Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg driver å lager en hjemmeside og har kommet over et problem jeg håper noen her kan hjelpe meg med. Siden er sentrert og jeg ønsker at den skal fylle skjermen fra topp til bunn uansett innhold på siden eller oppløsning. Det skal altså være en ramme som strekker seg på tvers langs skjermen. Jeg vet jeg kan løse dette ved å bruke denne koden i body: background: url("gfx/ramme.gif") center repeat-y; Problemet mitt er bare at jeg har et pattern som ligger som bakgrunn i body. Referer jeg da til ramme.gif i body mister jeg patterne mitt. Er det noen måte jeg kan få ramma til å strekke seg 100% og fylle skjermen uten å refere til den i body. Koden jeg bruker for å kalle på ramme.gif er: div.ramme { width: 771px; margin-left: auto; margin-right: auto; background: url(gfx/ramme.gif); } Håper noen skjønner hva jeg mener, ble litt kronglete og vanskelig fortalt. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 du må angi høyde: på divven, atså height:100%; ellers kan det være lurt å legge dette i css filen og så slipper du uønsket mellomrom. *{ padding: 0; maring: 0; } Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 body, html { height: 100%; } div.ramme { width: 771px; margin: 0 auto; background: url(gfx/ramme.gif); min-height: 100%; height: auto !important; height: 100%; } Lenke til kommentar
oleisbest Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Dere kan deres kode Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
oleisbest Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Nå fungerer det perfekt i IE, men i Opera er ramma fortsatt bare like høy som teksten inni. Noen som vet hva jeg må putte inn i koden for at Opera også skal vise ramma mi tvers over hele skjermen? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Nå beveger jeg meg kanskje ut på ukjente jaktmarker her, ( ), men kan det være at doctype har noe å si? Hvilken bruker du? Denne koden fungerer iallefall på demoted.org med HTML 4.01 Strict. Er ikke sikker altså, men bare et forslag. Lenke til kommentar
oleisbest Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Bruker samme doctype som du bruker på din side. Titte på css fila di nå og se om jeg blir noe lurere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå