sumptrollet Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Om eg har lyst til å selga kroppen min til andre, kan eg gjer dette? Kan eg stå for det? Kan eg fortella det til andre, f.eks i lystige lag? Hvorfor skal det være galt å selge sex? Jeg ser ingen store forskjeller på å være hore enn å være snekker, IT-konsulent el. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Lov å kjøpe sex, men du blir skutt for å røyke. Dør femti prosent av dem som kjøper sex? Jeg syns forresten sex burde være lovlig å selge som alle andre tjenester. Dersom du har et moralsk problem med det får du heller bare holde deg unna. Ser helst tho at ikke sex-salg presses opp i trynet på meg hver gang jeg forlater døra, for å si det slik (Altså at reklamering for sex kan vi klare oss uten, som med alkohol og røyk), men det burde være lovlig Derfor burde man kanskje ha noen lovlige bordeller, slik at virksomheten er under kontroll, og for å slippe at hele gater er fulle av rivaliserende horer.. Selv synes jeg ikke prostitusjon er så positivt, men om noen skulle ha lyst til å selge seg, må de få lov til det også. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Det er i mine øyne en tjeneste som står på lik linje med masasje! Prostitusjon er jo verdens eldste yrket så... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Er det "ok" og kjøpe sex ? referer bare til topicen..... det finnes alltid to sider i denne saken Lenke til kommentar
Paull Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Dør femti prosent av dem som kjøper sex? Nei, det er faktisk verre enn som så.. 100% av de som kjøper sex dør! Forøvrig er det argumentet med at "mange ikke liker å ha sex med noen man ikke er glad i" ikke noe særlg sterkt argument. Hvor mange har ikke harva over noen man ikke har noen spesielle følelser for i fylla ? Selv om det ikke er prostitusjon, så er saken den samme (sex med noen man ikke er forelska i/har sterke følelser for). Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Lov å kjøpe sex, men du blir skutt for å røyke. Dør femti prosent av dem som kjøper sex? Nei, 100% av både røykere og horekunder vil stryke med tilslutt Lenke til kommentar
kag Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Personlig synes jeg det er ok med salg av sex. Synes ikke det er noe umoralsk med det. Men nå har jeg ikke noen problemer med å skille mellom sex, penger og følelser heller. Så kanskje det er derfor. Men straffelovgivningen som er satt for å hindre prostitusjon, er nok ikke der for å hindre nabojenta for å tjene noen snare lapper med nabogutten. Den er nok der, som jeg ser andre har nevnt, for å hindre organisert prostitusjon, hvor det er enten en mafiasjef eller en hallik som får mesteparten eller alle gryna. Og etterlater jenta med så å si intet annet enn "beskytelse" til den graden de definerer ordet. I hvor stor grad denne straffelovgivningen hindrer det som skjer med mange jenter, er noe uvisst. Men det som er sikkert er at det hadde vært flere jenter som måtte ha gått igjennom prostitusjonstilværelsen hadde det ikke vært for akkurat denne straffelovgivningen. Og akkurat det er grunn nok til å la prostitusjon være ulovlig, spør du meg. Til tross for at jeg ikke ser noen feil med at nabojenta og nabogutten har et "foretningsforhold". Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Gir det noen rett til å dømme dem som liker det? Dette blir jo igjen noe annet. Det er forskjell på hvilke normer man setter for seg selv og på hvilke som gjelder i samfunnet. Det er en grunn til at det eksisterer "horestrøk", hvor de prostiuerte bare stiller seg opp og venter på kunder. Hadde dette vært akseptert i samfunnet, kunne man ha hatt annonser i gule sider. Det jeg lurer på, er hvordan en prostituert SELV ser på yrket sitt, hva hun synes om ekle menn som betaler for å ligge med henne. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Lov å kjøpe sex, men du blir skutt for å røyke. Ikkje for å kritisera, men det er vår oppfatting av salg eg prøver å diskutera her. Tenk deg at du kjem ut for ein situasjon der du kan/skal selga kroppen din. For å kunne diskutera dette temaet, trur eg vi må halde alle dei kriminelle spørsmåla unna. Diskuter heller missbruk, narkotika, kriminalitet og vold i ein annan tråd. Gitt at både kjøpar og selger respekterer kvarandre og avtalar spelereglar (f.eks. pris) før sjølve tenesta vert levert/utført. Gitt at ingen bryter lover vi kjenner (f.eks. dette med å marknadsføra sal av sex). Ville du kunne krevja aksept i lokalmiljøet? Eg kjenner til folk som sel aromaterapitenester, og eg har snakka med folk som seier at dei kjøper denne type teneste fordi dei treng fysisk nærleik (noko dei ikkje har til vanleg). Etter det eg forstår er sal av aromaterapi heilt legitimt. Du kan sita på nasjonalt frukost-TV å fortelja om "bedrifta di". Aksepterer vi at nokon sel sex? Kunne du seriøst ha solgt kroppen din og stått for det i ettertid? Edit: Uthever ordet salg Endret 30. august 2004 av hemo Lenke til kommentar
hemo Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Det jeg lurer på, er hvordan en prostituert SELV ser på yrket sitt, hva hun synes om ekle menn som betaler for å ligge med henne. Det finnes også fleire menn som prostituerer seg. Prostitusjon blandt menn fungerer kanskje på eit meir individuellt plan. Kanskje menn som prostituerer seg oftare slepp unna mykje kriminalitet som ofte føl prostitusjon. (utnytting, utpressing, missbruk og vald) Lenke til kommentar
hemo Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 I hvor stor grad denne straffelovgivningen hindrer det som skjer med mange jenter, er noe uvisst. Men det som er sikkert er at det hadde vært flere jenter som måtte ha gått igjennom prostitusjonstilværelsen hadde det ikke vært for akkurat denne straffelovgivningen. Og akkurat det er grunn nok til å la prostitusjon være ulovlig, spør du meg. God post (syns eg)! Men om straffelovgivinga du visar til, gjev ferre jenter ei levemåte med prostitusjon, så hindrar vel denne straffelovgivinga det som skjer i stor grad? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Det jeg lurer på, er hvordan en prostituert SELV ser på yrket sitt, hva hun synes om ekle menn som betaler for å ligge med henne. Det finnes det nesten like mange svar på som det finnes prostituerte. Mange har det nok ikke så bra; de er kommet ufrivellig inn i yrket og blir tvunget til å jobbe som horer. Mye lidelse kunne etter min mening vært spart om det hadde vært mer åpenhet og folk hadde hatt mindre fordommer mot horer og horekunder. EDIT: Hvorfor er horekunder alltid ekle menn? Endret 30. august 2004 av Feynman Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hvorfor er ikke prostitusjon moralsk legitimt? Fordi kropp og sjel er ett. Sex uten kjærlighet er et forsøk på å løsrive kroppen fra sjelen, et forsøk på å rømme fra det faktum at sex er legemliggjøringen av to menneskers kjærlighet til hverandre. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Gir det noen rett til å dømme dem som liker det? Enhver har rett til å fordømme mennesker som handler umoralsk. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Gir det noen rett til å dømme dem som liker det? Enhver har rett til å fordømme mennesker som handler umoralsk. Hvem bestemmer hva som er moralsk og ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Enhver har rett til å fordømme mennesker som handler umoralsk. Muligens OT, men jeg konstaterer at du til stadighet nevner rettigheter/rett. Kan du fortelle meg litt mer om hva en rettighet er, hvilke rettigheter du mener vi har og hvem som definerer dem? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hvem bestemmer hva som er moralsk og ikke? Det må selvsagt være opp til hver enkelt hva han ser på som moralsk og ikke. Jeg mener for eksempel at prostitusjon, rusmisbruk, etc. er umoralsk, og forbeholder meg retten til å moralsk fordømme mennesker som utfører slike handlinger. Andre igjen kan mene at jeg handler umoralsk, og de har da like stor rett til å fordømme mine handlinger. Jeg mener selvsagt ikke med dette å si at moral er subjektivt. Moral er, som alt annet, objektivt. Så for å svare på ditt spørsmål: La virkeligheten være vår dommer. Den hvis argumenter er i overensstemmelse med virkeligheten, den har rett. Lenke til kommentar
kag Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hvem bestemmer hva som er moralsk og ikke? Det må selvsagt være opp til hver enkelt hva han ser på som moralsk og ikke. Jeg mener for eksempel at prostitusjon, rusmisbruk, etc. er umoralsk, og forbeholder meg retten til å moralsk fordømme mennesker som utfører slike handlinger. Andre igjen kan mene at jeg handler umoralsk, og de har da like stor rett til å fordømme mine handlinger. Hva med toleranse? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Om eg har lyst til å selga kroppen min til andre, kan eg gjer dette? Kan eg stå for det? Kan eg fortella det til andre, f.eks i lystige lag? Hvorfor skal det være galt å selge sex? Jeg ser ingen store forskjeller på å være hore enn å være snekker, IT-konsulent el. OK, er prostituert ett yrke du ville valgt? Ville du blitt stolt om datra di kom hjem til deg med stjerner i øynene og sa at hun skulle bli prostituert når hun ble stor? Hva om en god venninne av deg fortalte deg at hun jobbet som prostituert på kveldstid, ville du sett på henne på samme måte som før da? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Kan du fortelle meg litt mer om hva en rettighet er, hvilke rettigheter du mener vi har og hvem som definerer dem? En rettighet er et moralsk prinsipp som definerer og sanksjonerer et menneskes handlefrihet i en sosial kontekst. Staten er den potensielt dødeligste trusselen mot individet; derfor trenger individet rettigheter – for beskyttelse mot staten. Mennesket har en grunnleggende rettighet: retten til liv. Alle andre rettigheter er utledet fra denne, der de viktigste er retten til frihet, eiendom og streben etter lykke. Disse rettighetene er naturgitte; de følger direkte fra menneskets natur. Mennesket er gitt liv, men ikke dets opprettholdelse. For å overleve, må det produsere. For å produsere må det være fritt til å handle – det vil si: det må ha rett til frihet. Men handlefrihet har ingen verdi uten en rett til å beholde produktene av ens innsats – mennesket trenger eiendomsrett. Men hva har disse rettighetene å si dersom mennesket ikke har noe mål med sitt liv – det trenger retten til streben etter lykke. Dette er en meget kort oppsummering av grunnlaget for menneskets rettigheter. For en utledning som går mer i dybden kan jeg anbefale Leonard Peikoffs meget gode bok, Objectivism: The Philosophy of Ayn Rand. De som ikke er interessert i å lese flere hundre sider på engelsk, kan heller lese essayet Man's Rights i Ayn Rands bok The Virtue of Selfishness, eventuelt den norske oversettelsen av essayet, som man kan få ved å henvende seg til Bergen Objektivist Forening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå