Gå til innhold

Hvilke servere er det snakk om hær?

tbend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja, en server kan være mye!...

Server er en maskin dær KUN lan kabel og strømkabel er koblet til.

Det er en sikkelig server!

Hæ, kan man legge til fil åsså?

Mange servere har da også mus, tastatur og skjerm koblet til.

En servere en en maskin som leverer en/fler tjeneste® til andre klienter.

Lenke til kommentar

En server er definert slik i Mitt Dataleksikon:

"nettverkstjener: eng. server. Kalles også tjener, tjenestemaskin. Hovedmaskinen i et nettverk av flere datamaskiner (klienter). Dedikerte nettverkstjenere kan utføre oppgaver på vegne av klientene, mens ikke-dedikerte nettverkstjenere i tillegg kan fordele oppgaver mellom dem. Blant de oppgaver som utføres av en nettverkstjener er sikkerhetskopiering, tyngre beregningsoppgaver og adgangskontroll (til nettverket). Nettverkstjeneren er gjerne utstyrt med en kraftig CPU, og det er i dag vanlig at den også har betydelig lagringskapasitet. Klienter kan aksessere nettverkstjeneren og hente ut, legge inn eller endre informasjon som ligger lagret der. En nettverkstjener kan enten være en kraftig PC eller en mellom- eller stormaskin og kan -- i større nettverk -- være koblet opp mot andre nettverkstjenere, mellom- eller stormaskiner. Det finnes flere typer nettverkstjenere, inkludert fil- og utskriftstjenere, applikasjonstjenere, e-posttjenere, databasetjenere og Web-tjenere."

Ikke det at jeg hadde blitt noe MINDRE forvirret av en slik forklaring hvis noen skulle fortalt meg hva en server var :dribble: , men, men, slik står det i hvertfall beskrevet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...