Gå til innhold

Linux programm pakke

Anbefalte innlegg

Hei pingviner :p

Jeg har en ekstra maskin stående, tengte derfor jeg skulle prøve linux.

Linux blir større og større, er vel på tide og håppe ut i det!

Jeg er rimelig datakyndig, men det er i windows.

Blir vel nybegynner nå igjen :blush:

Derfor vil jeg ha anbefalinger slik at jeg ikke trenger å rote så lenge i programmvare jungelen.

Trenger os, gui, nettleser, epost klient, office, media spiller, cd\dvd brenne progz, msn, bilde behandling.

Gjerne med linker slik at jeg kan laste ned.

Vil koble maskinen opp mot windows miljø, 2003 server.

Vil ha tilgang til skrivere og mapper osv.

Smal sak, eller masse jobb??

Håper det er en viss enighet om hva som funker best :dontgetit:

Takk for alle gode svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger os, gui, nettleser, epost klient, office, media spiller, cd\dvd brenne progz, msn, bilde behandling.

eks..

fedora, kde, firefox, evolution, openoffice, xmms / xine, k3b, gaim, gimp

"koble opp mot windows miljøet", smal sak masse jobb ;) les litt om samba.

http://fedora.redhat.com

Endret av dvj
Lenke til kommentar

kanskje slackware også kunne vært noe å sett litt på? er ikke så forferdelig vanskelig å bruke hvis man først kommer inni det. installasjonen er ganske enkel, konfiguering av nettverket er ganske enkelt. samba (et program som gjør at du får tilgang til Windows nettverket ditt) blir satt opp automatisk når du har satt opp nettverket.

filen jeg bruker å sette opp nettverk med er denne:

/etc/rc.d/rc.inet1.conf

for å få automatisk ip i Slackware kan rc.inet1.conf se sånn ut:

# Config information for eth0:

IPADDR[0]="yes"

NETMASK[0]="yes"

USE_DHCP[0]="yes"

DHCP_HOSTNAME[0]="din arbeidsgruppe"

sånn er det iallefall jeg har gjort det i Slackware for å få nett og automatisk ip. men for all del rett meg hvis det er feil.

Lenke til kommentar

Du trenger bare "yes" i USE_DHCP wil, resten blir ignorert da :) (med unntak av et eventuel hostname selvfølgelig)

Det finnes en ganske ekstensiv tråd med programvare-anbefalinger som sticky her, tror ikke at du kan gå så mye feil om du prøver det andre liker.

Lenke til kommentar

Det dere sier er at i Mandrake pakken ligger alt jeg trenger?

Da er vel dette det beste alternativet :hmm:

La oss si at jeg kjører mandrake nå i et år eller 2, så bytter jeg til noe mer avansert.

Er det slik at jeg kjenner meg igjen og er oppe å kjører på notime, eller er det store forskjeller.

Er det sånn at i linux må man skrive inn slike parameter som dhcp, gateway, dns osv i filer, det kan vel også gjøres i et slags kontrollpanel i gui? (frykter at jeg banner i kirka nå :whistle: )

Husker for noen år siden da jeg prøvde red hat at jeg ble så plaget med instalasjon av isdn kortet, hvor utfordrene er det i dag i få hardware til å funke?

Den gang var det ikke noe hw.no forum, hadde sikkert løst seg hadde jeg hatt denne resursen.

Det var kanskje unødvendig av meg å starte ny tråd om dette, men jeg syntes faq trådene var så generelle, og med så mye at jeg mistet oversikten.

Blir nok linux å finne på en maskin nert meg snart :thumbup:

Lenke til kommentar
Det dere sier er at i Mandrake pakken ligger alt jeg trenger?

De aller fleste Linux-distribusjoner kommer med enkelt tilgjengelig programvare for alt du trenger. Det er en forfriskende forskjell fra Windows.

La oss si at jeg kjører mandrake nå i et år eller 2, så bytter jeg til noe mer avansert.

Er det slik at jeg kjenner meg igjen og er oppe å kjører på notime, eller er det store forskjeller.

Det som skiller f.eks. Mandrake fra andre distribusjoner er stort sett de grafiske OS-konfigurasjonsverktøyene -- hver distro har sine egne (og noen distroer har ikke noen). På "baksiden" har alle distroer de samme kommandolinjeverktøyene (fra GNU-prosjektet), de samme programmene med de samme konfigurasjonsfilene osv.

Er det sånn at i linux må man skrive inn slike parameter som dhcp, gateway, dns osv i filer, det kan vel også gjøres i et slags kontrollpanel i gui? (frykter at jeg banner i kirka nå  :whistle: )

Du har muligheten til å redigere konfigurasjonsfiler direkte. Mange foretrekker også dette. Samtidig har Mandrake sitt eget "kontrollpanel" for OS-innstillinger der du kan sette opp nettverk, konfigurere disker osv.

Husker for noen år siden da jeg prøvde red hat at jeg ble så plaget med instalasjon av isdn kortet, hvor utfordrene er det i dag i få hardware til å funke?

ISDN skal vel ikke være så veldig vanskelig i våre dager, men det har alltid vært vanskelig å sette opp (selv under Windows, i min erfaring).

Den gang var det ikke noe hw.no forum, hadde sikkert løst seg hadde jeg hatt denne resursen.

Du hadde fremdeles diskusjonsgruppen no.it.os.unix.linux.diverse, som er en fantastisk ressurs og litt mer seriøs enn disse foraene. :)

Det var kanskje unødvendig av meg å starte ny tråd om dette, men jeg syntes faq trådene var så generelle, og med så mye at jeg mistet oversikten.

FAQ-tråden er en farse; det går ikke an å bruke et forum til slikt. En Wiki hadde vært betraktelig mer naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...