melli123 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Overskrifte sier vel sitt....hva er egentlig forskjellen? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Det eneste er filendelsen. Det kom vel av at windows tidligere kun takla tre bokstaver i filendelsen/gjør det nå/whatever. Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Det som Mr.Berg sier er helt riktig, det. Vil bare plusse på at - ihvertfall jeg - tar en side med filendelse .htm som noe utgått. Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) oki, men det gjør ikke noe å ha en hjemmeside hvor endelsene er .htm? har egentlig ingenting å si...? Endret 29. august 2004 av VgaR Lenke til kommentar
Bob Broker Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 oki, men det gjør ikke noe å ha en hjemmeside hvor endelsene er .htm?har egentlig ingenting å si...? Korrekt Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 - ihvertfall jeg - tar en side med filendelse .htm som noe utgått. Ser eg ingen grunn til - både .htm og .html kommer antageligvis til å eksistere i lang tid framover, og det har ingen forskjell anna enn at du må skrive en bokstav ekstra i ".html" Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 - ihvertfall jeg - tar en side med filendelse .htm som noe utgått. Ser eg ingen grunn til - både .htm og .html kommer antageligvis til å eksistere i lang tid framover, og det har ingen forskjell anna enn at du må skrive en bokstav ekstra i ".html" Jeg bruker alltid .htm fordi det er kortest, men vanligvis er det .css eller .php da Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hehe jeg skrives ca. aldri html eller htm jeg Mest PHP Men før skreiv jeg mest htm Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hvis man har to index-filer, med endelsene .htm og .html, vil .html-filen bli lastet. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hvis man har to index-filer, med endelsene .htm og .html, vil .html-filen bli lastet. Kommer ikke det an på hvilken filending du sier til serveren at index filen skal ha? slik som i config filen i apache? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jojo. Apache har et array med rekkefølgen, men den er satt til .html først som default. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hehe jeg skrives ca. aldri html eller htm jeg Mest PHP Men før skreiv jeg mest htm Det burde du gjøre på statiske sider. Statiske html sider blir ikke prosessert av en asp, php eller jsp engine, de blir bare overført til en klient. Ergo mindre belastning på server. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Jojo. Apache har et array med rekkefølgen, men den er satt til .html først som default. Ok, men da er vel egentlig .htm utgått da.. *slutte å bruke .htm* Endret 29. august 2004 av Equerm Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hehe jeg skrives ca. aldri html eller htm jeg Mest PHP Men før skreiv jeg mest htm Det burde du gjøre på statiske sider. Statiske html sider blir ikke prosessert av en asp, php eller jsp engine, de blir bare overført til en klient. Ergo mindre belastning på server. Alt som ikke er mellom <?php og ?> vil uansett ikke ta turen gjennom PHP, så det er ingen ekstra load på server. Det som kan være ganske lurt, er å kjøre alle .html-filer gjennom PHP-parseren, samt skru av at PHP gir seg til kjenne andre steder. Da kan man gjøre det nesten umulig for sluttbruker/ondsinnet fyr å finne ut at du kjører PHP istedenfor JSP eller ASP. Itavisen.no bruker det prinsippet, men feiler idet de legger på PHPSESSID= i URL, noe som er unikt for PHP. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Alt som ikke er mellom <?php og ?> vil uansett ikke ta turen gjennom PHP, så det er ingen ekstra load på server. Det blir vel litt ekstra load i dét den scanner gjennom etter '<?php' og '?>' tagger ?? Du kan jo teste å lage en .php fil på 5 GB, og lage en bitteliten slik nederst: <?php echo('ass'); ?> Da bør du merke forskjell hvis min teori fungerer. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jo, det er mulig, men da er man over i ekstremene. Har man en html-fil på 40-50KB, skal man ikke merke forskjell. Da er serverload viktigere. Det er nøyaktig på samme måten som forskjellen mellom kommentert og ukommentert kode. I praksis vil man aldri merke forskjell, med mindre man leter etter forskjellene. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Kommentert kode gir ryddighet, orden, og muligheten for andre til å skjønne kilden din, men du får litt tregere kode. (tregere kompilering / prosessering, kommer an på hva slags kode.) Endret filendelse gir hverken ryddighet, orden eller åpner nye muligheter, men det gir en liten hastighetsøkning. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) || <-- så stor er hastighetsøkningen mellom .php og .html-filer med kun HTML inni. |-------------------------| <-- så stor er hastighetsøkningen mellom 0 i load og 0.5 i load. |-----------------------------------------------------| <-- så stor er sannsynligheten for at serveren vil komme opp i 0.5 i load på hvilket som helst tidspunkt. |--------------------------------------------------------------------------------------| <-- så stor er sannsynligheten for at sluttbruker driter blankt oppi det uansett. Endret 29. august 2004 av jorgis Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Godt sagt, jorgis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå