Gå til innhold

Har valgt ut 2 headset.

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at for å ha litt å gå på med bærbare spillere bør en ikke velge hodetelefoner akkurat i grenseland av hva spilleren klarer å håndtere. Ikke all musikk er normalisert / komprimert slik som moderne pop/rock-produksjoner er, og da trenger man ofte å skru volumet opp 25-75%. Hvis du da har akseptabelt høyt lyttenivå ved 90-100% av peak (maks nivå på opptak før det overstyrer), er det litt kjipt å høre på dynamisk musikk, siden f.eks symfonier ligger langt under peak-nivå 90% av tiden . Til sammenlikning er det mange moderne metalproduksjoner som hele tiden stanger opp mot 100% peak.

Det har du helt rett i. De fleste nyere CD-produksjoner er generelt spilt inn mye høyere enn eldre saker. Jeg merker det spesielt på noen CD'er jeg kjøpte på 80-tallet, det er stusslige greier.

Men...det er ikke så givende å høre på musikk med mange lave, deliktate partier og i tillegg mye dynamikk, ute på gata med bærbare saker. Da er det et must med svært lukkede hodetelefoner eller øreplugger a la Koss the Plug, Shure eller Etymotic.

Det finnes mye normaliserings-software som er brukbart til MP3 og andre "uviktige" lydfiler. Da kan man f.eks. skreddersy noen MP3'er som man har til iRiver'n sin, og lar de "gode" MP3'ene være på PC'en hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...