Gå til innhold

Har valgt ut 2 headset.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg villle safa og kjøpt sennheiserne. Koss har ordinært en del kvalitetsting men de kommer som oftest aldri opp mot sennheisere på samme nivået. Se om du eventuelt finner en eller begge på hifiklubben eller lignende steder slik at en testing kunne vært mulig å gjennomføre...

Lenke til kommentar
Hvilket er best hvis jeg vil ha mest bass? :p

Koss'en gir deg antakeligvis MEST bass, mens Sennheiseren gir deg BEST bass.

;)

Jeg hadde nok gått for HD515 og heller skrudd opp bassen litt hvis det ble litt lite. Det er mye vanskeligere å bli kvitt for mye bass.

Lenke til kommentar

;)

Jeg hadde nok gått for HD515 og heller skrudd opp bassen litt hvis det ble litt lite. Det er mye vanskeligere å bli kvitt for mye bass.

Er sennheisern lukket?

Hvordan er lyden i forhold til denne :

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SHHD270

Nei, Sennheiser HD515 er helt åpen.

HD515 er nok bedre enn HD270 på de fleste områder (bortsett fra demping, da).

Se svar på annen post.

Lenke til kommentar

;)

Er sennheisern lukket?

Se svar på annen post.

:(

Hvorfor skal det være slik da..

Lenke til kommentar

;)

Er sennheisern lukket?

Se svar på annen post.

Heh...ja, det kan du si. ;)

Noen design er ikke alltid like bra.

Det kan godt hende HD270 var grei nok når den ble lansert for en del år siden, men har blitt forbigått både av konkurrenter og andre Sennheisere.

Lenke til kommentar

;)

Er sennheisern lukket?

Se svar på annen post.

Heh...ja, det kan du si. ;)

Noen design er ikke alltid like bra.

Det kan godt hende HD270 var grei nok når den ble lansert for en del år siden, men har blitt forbigått både av konkurrenter og andre Sennheisere.

jaja, verden i dag.. nei, jeg syns HD 270 og eH 2270 ser knall deilige ut :yes: Har veldig lyst på dem.. Men hvis lyden er så dårlig så.. De demper jo bra men er litt dumt å betale 1000 kr når du ikke for headset med ordentlig lyd som tilsvarer den prisklassen..

Lenke til kommentar
jaja, verden i dag.. nei, jeg syns HD 270 og eH 2270 ser knall deilige ut :yes: Har veldig lyst på dem.. Men hvis lyden er så dårlig så.. De demper jo bra men er litt dumt å betale 1000 kr når du ikke for headset med ordentlig lyd som tilsvarer den prisklassen..

Jo, de er sikkert behagelig å ha på, selv om jeg liker velur eller stoff bedre enn det såkalte skinnet de bruker.

Og lyden må nesten være på plass også, ja. :p

Det ER vanskelig å lage gode lukkede hodetelefoner, det er mye lettere å lage velfungerende åpne konstruksjoner. Jeg har ihvertfall hørt mange dårlige lukkede saker.

Lenke til kommentar
jaja, verden i dag.. nei, jeg syns HD 270 og eH 2270 ser knall deilige ut  :yes: Har veldig lyst på dem.. Men hvis lyden er så dårlig så.. De demper jo bra men er litt dumt å betale 1000 kr når du ikke for <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=headset&v=56">headset</a> med ordentlig lyd som tilsvarer den prisklassen..

Jo, de er sikkert behagelig å ha på, selv om jeg liker velur eller stoff bedre enn det såkalte skinnet de bruker.

Og lyden må nesten være på plass også, ja. :p

Det ER vanskelig å lage gode lukkede hodetelefoner, det er mye lettere å lage velfungerende åpne konstruksjoner. Jeg har ihvertfall hørt mange dårlige lukkede saker.

okay, men hvilken ville du anbefalt meg å kjøpe da hvis jeg vil ha et lukket headset som dekker ørene og samtidig er deilig å ha på over lang tid til ca 7-900 kr..

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke dem til?

Sennheizerne har ganske høy impedans (120 ohm), og vil derfor ikke passe til discman/mp3.spillere mm. Men hvis du skal bruke dem hjemme med PC eller stereoanlegg, er nok Sennheizer det beste valget.

Men jeg anbefaler deg å stikke i en butikk (hifi-klubben f.eks.) og prøve flere alternativer. Gode merker er Beyerdynamic, AKG og Sennheizer. Sony og Koss glimter også til av og til med gode modeller.

Pass på at følsomheten og impedansen er passende til ditt bruk. Til en flash-mp3-spiller passer det best med hodetelefoner på 32 ohm eller mindre. Til Stasjonært bruk kan du bruke hva som helst. (kanskje unntatt de med 600ohm, som er beregnet på studiobruk).

Lenke til kommentar
okay, men hvilken ville du anbefalt meg å kjøpe da hvis jeg vil ha et lukket headset som dekker ørene og samtidig er deilig å ha på over lang tid til ca 7-900 kr.

Hmm....da tror jeg jaggu hadde spart noen hundrelapper til, og gått for Sennheiser HD280 Pro. Sorry...det er ikke meningen å få deg til å bruke mer penger, men jeg vet bare ikke om noen som matcher kriteriene dine, og låter bra.

Jeg hadde også sett nærmere på Beyerdynamic DT231, selv om den ligger mot ørene og ikke isolerer som et hørselsvern. Den låter meget bra, og er faktisk behagelig nok.

Lenke til kommentar
Sennheizerne har ganske høy impedans (120 ohm), og vil derfor ikke passe til discman/mp3.spillere mm. Men hvis du skal bruke dem hjemme med PC eller stereoanlegg, er nok Sennheizer det beste valget.

Pass på at følsomheten og impedansen er passende til ditt bruk. Til en flash-mp3-spiller passer det best med hodetelefoner på 32 ohm eller mindre. Til Stasjonært bruk kan du bruke hva som helst. (kanskje unntatt de med 600ohm, som er beregnet på studiobruk).

Vet ikke om jeg er helt enig med hva du sier om impedansen her.

Ja, 120 ohm er som oftest litt for mye for bærbare saker, men hvis du ser på følsomheten/effektiviteten, så er denne på 104 dB. Dette er ganske høyt, og med mindre man er avhengig av sykelig høye lydnivåer, burde dette være tilstrekkelig.

Jeg har selv prøvd HD595 på en Sony MiniDisc med ganske stusslig utgangseffekt, og det var mer enn nok lyd for min del. Hvis du må spille veldig høyt for å overdøve omgivelsene, burde man heller velge godt isolerte hodetelefoner.

Lyden blir uansett bedre med bedre kilder.

Det med at Flash-spillere krever 32 ohm eller mindre, er jeg heller ikke helt enig i. Så lenge effektiviteten er høy nok, går det fint med opptil 70-80 ohm. Det kommer veldig an på utgangseffekten på spilleren også.

MiniDisc-spilleren min hadde visst ikke mer enn 5 mW, mens iRiver'en ligger på 20 mW. Rio Karma ligger visst enda høyere, 30 mW om jeg ikke husker feil. Dette er dog en hardisk-basert spiller.

Lenke til kommentar
Når dere snakker om ohm her, hva går det egentlig i? Hva er forskjellen og hvofor kan ikke 60ohms brukes på bærbare ting og tang?

For å si det ultraenkelt:

Impedanse, som måles i ohm, er den eletriske motstanden i et høyttaler-element. Jo høyere motstand, jo lavere volum fra høyttaleren ved samme lydinnstilling.

Men man må også ta hensyn til effektiviteten i elementet. To 8 ohms høyttalere kan gi totalt forskjellig lydtrykk ved samme effekt. Det samme gjelder for hodetelefoner.

Hvis vi ser på Sennheiser HD595, som har en impedanse på 120 ohm og en effektivitet (også kalt følsomhet) på 104 decibel, så ville denne vært for tung å drive for bærbare spillere hvis effektiviteten hadde vært f.eks. 92-95 dB. Volumet hadde rett og slett blitt for lavt.

Som sagt....ULTRAenkelt forklart. ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er helt enig med hva du sier om impedansen her.

Ja, 120 ohm er som oftest litt for mye for bærbare saker, men hvis du ser på følsomheten/effektiviteten, så er denne på 104 dB. Dette er ganske høyt, og med mindre man er avhengig av sykelig høye lydnivåer, burde dette være tilstrekkelig.

Jeg har selv prøvd HD595 på en Sony MiniDisc med ganske stusslig utgangseffekt, og det var mer enn nok lyd for min del. Hvis du må spille veldig høyt for å overdøve omgivelsene, burde man heller velge godt isolerte hodetelefoner.

Lyden blir uansett bedre med bedre kilder.

Det med at Flash-spillere krever 32 ohm eller mindre, er jeg heller ikke helt enig i. Så lenge effektiviteten er høy nok, går det fint med opptil 70-80 ohm. Det kommer veldig an på utgangseffekten på spilleren også.

MiniDisc-spilleren min hadde visst ikke mer enn 5 mW, mens iRiver'en ligger på 20 mW. Rio Karma ligger visst enda høyere, 30 mW om jeg ikke husker feil. Dette er dog en hardisk-basert spiller.

Poenget mitt er at for å ha litt å gå på med bærbare spillere bør en ikke velge hodetelefoner akkurat i grenseland av hva spilleren klarer å håndtere. Ikke all musikk er normalisert / komprimert slik som moderne pop/rock-produksjoner er, og da trenger man ofte å skru volumet opp 25-75%. Hvis du da har akseptabelt høyt lyttenivå ved 90-100% av peak (maks nivå på opptak før det overstyrer), er det litt kjipt å høre på dynamisk musikk, siden f.eks symfonier ligger langt under peak-nivå 90% av tiden . Til sammenlikning er det mange moderne metalproduksjoner som hele tiden stanger opp mot 100% peak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...