Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst med switch i begge ender?

Anbefalte innlegg

Heisann

Er det noen som kan gi meg et forslag på hvordan jeg kan løse følgende?

Bor i et hus der jeg skal ha trådløst nettverk mellom 2. etasje og kjelleren. Jeg kan IKKE legge ledning (CAT 5), og må derfor ordne dette trådløst.

Jeg skal ha flere maskiner i kjelleren, og også flere maskiner i 2. etasje. Ønsker å ha swiitch i både 2. etasje og kjelleren, og prisen på løsningen betyr også en del.

Takk på forhånd for løsningsforslag. :)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp 2stk aksesspunkt som støtter WDS.

EDIT:

Husk at rekkevidden kan bli et problem, men plassert rett over hverandre burde det gå greit.

Plasserer du to access-punkt rett over hverandre, vil du da virkelig få bøtte dårlig signal, siden de bare sender ut signal horisontalt... Så da må du i såfall vri antennene slik at de "ligger" flatt langs gulvet, da vil de sende signal opp/ned.

Lenke til kommentar
Kjøp 2stk aksesspunkt som støtter WDS.

EDIT:

Husk at rekkevidden kan bli et problem, men plassert rett over hverandre burde det gå greit.

Plasserer du to access-punkt rett over hverandre, vil du da virkelig få bøtte dårlig signal, siden de bare sender ut signal horisontalt... Så da må du i såfall vri antennene slik at de "ligger" flatt langs gulvet, da vil de sende signal opp/ned.

Det er derfor antenna ikke er limt fast ;)

Antenne spec på ASUS wl500gx (kommer snart):

Support receiving diversity

One adjustable dipole antenna with omni-directional radiation in vertical polarization

One on-board Inverted-F antenna with omni-directional radiation in horizontal polarization

Lenke til kommentar

Når de snakker om polarisering her, så er det ikke "fysisk" horisontale/vertikale retninger de mener. Vel, ok.. de gjør det, men...

Uansett, det det vil si er at to signaler som er vinkelrett polarisert i forhold til hverandre ikke kan påvirke hverandre, så et signal sendt fra den ene antennen vil ikke kunne plukkes opp av den andre antennen. Nyttig!

Lenke til kommentar

Bare kjøp to ap`er som støtter bridge`ing. F.eks dette. Det støtter SuperG også, dvs 108mb eller reelt 50mb over wlan istedenfor 24 som vanlig 802.11g standard er. Siden det er en flere pc`er i hver enda så er det jo en fordel med mest mulig hastighet. Hos meg så kjører jeg det akkurat sånn bare at jeg bruker wlan for å få internett ned i kjelleren. Adsl router --- Access pungt --- Access pung --- Switch --- x antall pcer.

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar
Bare kjøp to ap`er som støtter bridge`ing. F.eks dette. Det støtter SuperG også, dvs 108mb eller reelt 50mb over wlan istedenfor 24 som vanlig 802.11g standard er. Siden det er en flere pc`er i hver enda så er det jo en fordel med mest mulig hastighet. Hos meg så kjører jeg det akkurat sånn bare at jeg bruker wlan for å få internett ned i kjelleren. Adsl router --- Access pungt --- Access pung --- Switch --- x antall pcer.

SuperG fungerer ikke over bridger.

les:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=9333

Og ja det du trenger er en Bridge. Vi har testet mye utstyr som støtter dette den siste tiden og du kan lese våre anbefalinger: http://www.barbara.no/anbefalinger/

Lenke til kommentar
Uansett, det det vil si er at to signaler som er vinkelrett polarisert i forhold til hverandre ikke kan påvirke hverandre, så et signal sendt fra den ene antennen vil ikke kunne plukkes opp av den andre antennen. Nyttig!

Det er vel nyttig ved planlegginen av en site med tanke på kanalbruk, overlapping og sendestyrke?

Lenke til kommentar

Ikke egentlig, nei. Det er i praksis umulig å forutsi hvilken polarisering radiobølgene fra en enkelt antenne vil ha når de kommer fram til den andre, bortsett fra at det ikke blir den du vil. Derimot vil de to antennene nøyaktig overlappe, så det spiller uansett ingen rolle.

...ok, ikke helt sant, men jeg kan ikke nok fysikk til å svare deg. Det spiller i hvert fall ikke noen stor rolle.

Lenke til kommentar
Ikke egentlig, nei. Det er i praksis umulig å forutsi hvilken polarisering radiobølgene fra en enkelt antenne vil ha når de kommer fram til den andre, bortsett fra at det ikke blir den du vil. Derimot vil de to antennene nøyaktig overlappe, så det spiller uansett ingen rolle.

...ok, ikke helt sant, men jeg kan ikke nok fysikk til å svare deg. Det spiller i hvert fall ikke noen stor rolle.

Dette skjønte jeg fint lite av :!:

Noen som har noen linker til lettfattelig informasjon ang. antenneproblematikken nevnt over?

Lenke til kommentar

Kjører en wl500g mot Adsl-modemet. Denne har innebygget switch. WDS-bridger til en WL300g, og har koblet en billig switch til den kombinerte lan/wan porten på denne. Har fungert 100% stabilt i snart et par måneder nå. Eller forresten, måtte litt opp i sendestyrke på wl500`ern etter to-tre uker da et annet nett som tilkom i nærheten skapte krøll. Hjalp ikke å bytte kanal heller. Kan uansett anbefale disse to enhetene i kombinasjon med en switch, alternativt to 500-enheter.

Lenke til kommentar
Kanalbytte burde hjulpet.

Er du klar over at kanaler ved siden av hverandre skaper interferens? Du kan ikke bruke f.eks. både kanal 6 og 7; du må bruke 6 og 8, eller helst større avstand.

Tommelfinger regel :

Minst 5 kanaler i mellom for å være på den sikre siden (802.11b-g).

Superg bruker kanal 3-9, så der blir det værre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...