Roberto Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hei, jeg har et problem. Jeg har en AMD Athlon 1400Mhz på et Asus A7A266 motherboard som jeg synes var litt for varm...50-60 grader, så jeg kjøpte meg to viftere til kabinettet, to små coolere til Harddisken, en Alpha PAL8045U til prosessoren og litt ArticSilver. Når alt er innstalert, og jeg har smørt på et tynt lag ArticSilver så holder prosessoren 46 grader stabilt noe jeg syns er litt for mye. Kan noen hjelpe meg? evt. si om dette er normalt på AMD Athlon? (Har hørt at disse blir lett varme) PS: prosessoren er ikke overklokket eller noen ting. Takk.... Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 23:55, Rober2 skrev:Hei, jeg har et problem. Jeg har en AMD Athlon 1400Mhz på et Asus A7A266 motherboard som jeg synes var litt for varm...50-60 grader, så jeg kjøpte meg to viftere til kabinettet, to små coolere til Harddisken, en Alpha PAL8045U til prosessoren og litt ArticSilver.Når alt er innstalert, og jeg har smørt på et tynt lag ArticSilver så holder prosessoren 46 grader stabilt noe jeg syns er litt for mye. Kan noen hjelpe meg? evt. si om dette er normalt på AMD Athlon? (Har hørt at disse blir lett varme)PS: prosessoren er ikke overklokket eller noen ting.Takk.... Alpha PAL8045U, er det med eller uten vifte? Vet nøyaktig hvordan PAL8045 er, men har ikke sett den har blitt kalt PAL8045U før. Det er jo enn sinnsykt kraftig kjøler, og SKAL holde din CPU kjøligere enn det! Hvis det ikke er vifte på den, er problemet løst ved å sette på den (doh) :smile: Men hvis det ER vifte på den vil jeg gå ut fra at du ikke har fått til montering av kjølern perfekt. Anbefaler deg å lese gjennom goop-guiden. Var det noe du ikke gjorde der, eller gjorde annerledes, si ifra på denne tråden! Ellers bare demonter hele greia og gjør det på nytt.. Lenke til kommentar
jarex Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 asså vis du har ett sånn lite aopen hq08 kabinett er det de som er feilen pga vifta kommer for nærme kabinett døra hadde selv problemer med det Lenke til kommentar
TerjeJensen Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 23:55, Rober2 skrev:Hei, jeg har et problem. Jeg har en AMD Athlon 1400Mhz på et Asus A7A266 motherboard som jeg synes var litt for varm...50-60 grader, så jeg kjøpte meg to viftere til kabinettet, to små coolere til Harddisken, en Alpha PAL8045U til prosessoren og litt ArticSilver.Når alt er innstalert, og jeg har smørt på et tynt lag ArticSilver så holder prosessoren 46 grader stabilt noe jeg syns er litt for mye. Kan noen hjelpe meg? evt. si om dette er normalt på AMD Athlon? (Har hørt at disse blir lett varme)PS: prosessoren er ikke overklokket eller noen ting.Takk.... hvis du måler tempen i bios, så er den GARANTERT feil, har samme hovedkort, og bios viser for høy temp! :sad: Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Jeg har innstalert greia to ganger, første gangen med en sånn Thrmal Paste greie som fulgte med Alpha'en så fortalte jeg en kamerat at min nye Alpha'en ikke greide å kjøle mer enn 50grad (+/-) da sa han at jeg burde prøve med Artic Silver som er så mye bedre enn den jeg fikk med Alpha'en (BTW: klart det er vidte på den! og stooor også!!) Kabinettet mitt er åpent og det er nok bra luft-tilførsel til den siden Motherboardet aldir går over 25 grader. Men så var det prossesoren da, som holder 46 grader.... :sad: Jeg har nok innstalert Alpha'en riktig og alt ser riktig ut, har tilogmed runde kabler så lufta skal sirkulere bedre :razz: Vet noen om et program som måler NØYAKTIG temperaturen på CPU, MB og evt. RAM? Takk igjen... Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 11:07, Rober2 skrev:(BTW: klart det er vidte på den! og stooor også!!) For meg var det ikke så klart :smile: For det første hadde jeg aldri hørt om PAL8045U, som kan høres ut som versjonen uten medfølgende vifte. Man får kjøpt bare ribba også nemlig. For alt jeg veit kunne det hende du ville ha et det stille og kjøpte kjemperibbe! Er jo folk som gjør det også, men da må TBird'en klokkes ned :razz: Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 11:07, Rober2 skrev:Vet noen om et program som måler NØYAKTIG temperaturen på CPU, MB og evt. RAM?Takk igjen... Det finnes ingen programmer som måler cpu temp nøyaktig på socket a. Fordi: Problemet med feilmåling på socket a hk skyldes måleprinsippene som blir brukt og at termistoren som sitter på hk ikke er nøyaktig. Selv blant de kortene som faktisk er i stand til å lese av den interne dioden i en xp-cpu finnes det en del "design-fadeser" som gjør at de heller ikke kan sies å være nøyaktige. Eneste måten å få til en ca. nøyaktig måling er å sette på en ekstern måler selv. Når det gjelder cpu temp, så er 46 grader en ganske akseptabel temperatur, vi snakker jo her om tb 1400 som avgir varme pr. kvadrat mm på høyde med et lite atomkraftverk. Såsant du ikke har planer om å overklokke og du ikke er plaget av instabilitet, er det ingen grunn til å bekymre seg før det nærmer seg 70 grader (reel cpu temp). Det skal også sies at asus kort generelt ansees å rapportere litt for høye temperaturer, men på de asus kortene jeg har hatt (a7v og a7v133) har asus tempen og min eksterne måler vært veldig like (1-3 grader forskjell). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå