Kenti Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Har et problem her. Legger inn Linux for første gang, og bestemte meg for å prøve Redhat da jeg har denne på DVD. Problemet er at nå som jeg har fått det innstallert virker ikke noen av musene på den bærbare pcen min. Touchpaden virket under innstallasjonen, men når jeg skulle velge hvilken mus jeg hadde, valgte jeg en eller annen Logitec USB mus (siden den "eksterne" musa er det). Touchpaden virket fortsatt under resten av innstallasjonen. Men som sagt virker ingen av de nå som Redhat er inne på pcen. JEg har prøvd å forandre mus inne på Redhat, men det ser ikke ut til å hjelpe. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få en av musene til å virke? Eller må jeg bytte til Suse kanskje? Endret 30. august 2004 av Kenti Lenke til kommentar
bkak Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Redhat 8.0 er jo eldgammelt, legg inn noe ferskere som f.eks. fedora core 2 Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Hmm. ja Vurderer det nå ja. Hva anbefaler du for en førstegangsbruker? Skal egentlig bare bruke det til å utføre Shell-script o.l. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 knoppix? Bør vel være en grei start. PS. Knoppix kan installeres til HDD med kommandoen "sudo knoppix-installer" i en terminal Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Ja Knoppix har jeg på en cd her. Visste ikke at man kunne legge det inn på pcen. Må man da ha avsatt hdd-plass slik som på andre Linux-innstallasjoner? Eller hvordan fungerer det? Kan man lagre og slik når man har lagt inn Knoppix? Det kan man jo ikke gjøre ellers. Hadde egentlig tenkt på Suse, Debian, FreeBSD eller liknende. Men man trenger kanskje ikke bedre enn Knoppix? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 knoppix er bygd på debian, så du får en 99.9% debian kompatibel installasjon. Man trenger minst 2.5 gb ledig plass for å installere knoppix. Og man får mulighet til å repartisjonere under installasjonen, via qtparted Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Takk for tipset, Terrasque. Har nå lagt inn Knoppix 3.6 fra cden med kommandoen du nevnte. Det var veldig enkelt, og Knoppix finner mus og alt er som det skal. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hmm.. 3.6? På tide å brenne ut nye cd'er, ja. Hvis ikke synaptic er med default, gjør dette i en konsoll (som root): # apt-get update # apt-get install synaptic Det vil oppdatere pakkelistene, og installere den grafiske pakkebehandleren "synaptic". Gjør det enkelt å installere programmer :-) Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Okey, det skal jeg prøve på. Fikk akkurat innstallert flash player her nå. Var ikke akkurat som Windows, måtte gjøre det i Shell-vinduet.. Men du verden hvor mye raskere linux er i forhold til Windows. Nå skjer det faktisk noe med en gang man utfører noe. BTW, må man gjøre dette fra root kontoen, eller kan man gjøre det via en vanlig brukerkonto? Hvis jeg legger inn noen drivere fra root kontoen vil dette påvirke alle kontoene, ikke sant? Endret 29. august 2004 av Kenti Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Generelt sett, alle ting som påvirker mer enn en bruker må gjøres som root. Installere programvare (merk: globalt - tilgjengelig for alle brukerene, ikke lokalt) og drivere er noe som må gjøres som root. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) [DobbelPost] Endret 30. august 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Hva vil det si når jeg får disse feilmeldingene når jeg skal legge inn Synaptic? Blir det ikke lagt inn? Setting up scrollkeeper (0.3.14-8) ... Rebuilding the database. This may take some time. /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:186: parser error : Comment must not contain '--' (double-hyphen) <!--FIXME comand line --switches --> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:207: parser error : Opening and ending tag mismatch: phrase line 206 and textobject </textobject> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:208: parser error : Opening and ending tag mismatch: textobject line 205 and mediaobject </mediaobject> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:209: parser error : Opening and ending tag mismatch: mediaobject line 201 and screenshot </screenshot> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:210: parser error : Opening and ending tag mismatch: screenshot line 200 and figure </figure> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:246: parser error : Opening and ending tag mismatch: figure line 198 and sect2 </sect2> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:247: parser error : Opening and ending tag mismatch: sect2 line 193 and sect1 </sect1> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:545: parser error : Opening and ending tag mismatch: sect1 line 161 and article </article> ^ /usr/share/gnome/help/gtkam/C/gtkam.xml:546: parser error : Premature end of data in tag article line 24 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Det der viser bare at scrollkeeper har noen problemer. Det kan være noe enkelt som at formatet er forandret, eller at gtkam filen er skadet. Blir apt avsluttet med en error? (noe a la "apt encountered some errors with these packages: <liste av pakker>") eller blir installasjonen fullført? Har du prøvd å starte synaptic etterpå? (skrive synaptic i shell) Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Ja, programmet startet når jeg skrev kommandoen, så det ble lagt inn riktig går jeg ut fra. Jeg fikk ikke den feilmeldingen du skrev på slutten. Men jeg har et annet problem innimellom. Noen ganger får jeg ikke forbindelse til internett når jeg har startet Knoppix. Spesielt etter at jeg har vært på nett med XP, og restartet med Knoppix etterpå. Noen ganger må jeg slå av pcen helt, og så starte Knoppix på nytt, da får jeg nett som oftest. Nå siste måtte jeg restarte pcen 6-7 ganger før jeg fikk nettforbindelse. Prøvde å slå av og på modem innimellom også. Er dette vanlig med Linux/Knoppix? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Nei? Var en venn av meg som sleit med at windows (eller var det linux?) ikke greide å initialisere musa ved hot-reboot mellom OS... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) kenti: De apt-get linjene du skrev tidligere er bare informasjon, ikke noen errorer tror jeg. Uansett er det i scrollkeeper, og ikke i synaptic. Er trolig ingenting alvorlig, det verste jeg kan tenke meg er at hjelpen for gtkam kan være skadet/borte.. Hvis du leser på scrollkeeper pakken ser du at det er en slags metadata database for hjelpesystemet. Angående internett problemet, jeg vet ikke. Kan være noe som windows setter i modemet som ikke blir resatt før linux prøver å bruke det. Har sett lignende med nvidia skjermkort. En skikkelig powercycle (slå av strømmen, holde start-knappen inne i ti sekunder, start maskina) pleier å vise ganske fort om det er det. Endret 30. august 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå