Gå til innhold

Hvordan sette verdien Null inn i en database

Anbefalte innlegg

JEg har et lite problem her. Har laget et opplastings script som lagrer til mysql. Brukeren har mulighet til å legge ved et bilde, og linken til bildet skal legges inn i databasen om det finnes, hvis ikke skal feltet ha verdien Null.. Men hvis jeg setter $bilde til Null så får jeg et tomt felt, og ikke verdien null. er det en måte å komme rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første så går det greit å hente ut, php tror det er NULL når feltet er tomt. og jeg har default NULL i databasen.

men når jeg legger inn et nytt innleg, så endres feltet til verdien av bildet, enten linken, eller en tom streng. jeg vil at den skal endre til linken eller NULL. men det får jeg alstså ikke til...

Lenke til kommentar

nei... mulifg jeg gjør en feil, men slik ser det ut:

$query = "insert into...('','$var1','$var2',.......,'$bilde')

og så er $bilde enten en link til et bilde eller tom(null). men like vel blir feltet i databasen tomt, men uten verdien Null, hvis du skjønner...

Lenke til kommentar

Jeg syns å huske at jeg løste dette ved to queries, et hvis det var et bilde der og ett hvis det ikke var et bilde. Hvis det var et bilde satte jeg inn verdien '$bilde', som deg, i databasen, mens hvis det ikke var et bilde satte jeg inn verdien 'NULL'.

Hva skjer dersom du setter $bilde = 'NULL' for de som ikke legger ved et bilde eller noe da?

Lenke til kommentar
nei... mulifg jeg gjør en feil, men slik ser det ut:

$query = "insert into...('','$var1','$var2',.......,'$bilde')

og så er $bilde enten en link til et bilde eller tom(null). men like vel blir feltet i databasen tomt, men uten verdien Null, hvis du skjønner...

Merkelig. :hmm:

Du kan jo gjøre sånn her da.

if(empty($_POST["bilde"])){
$bilde="NULL";
} else {
$bilde = $_POST["bilde"];
}

Men det visste du kanskje? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...