Diablito2k Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 hei. jeg prøver å få tatt et skikkelig bilde av nattehimmelen.. av stjerner og måne / sky formasjoner.. men kameraet klarer ikke å fokusere.. så bildene blir veldig uklare og gromsete.. noen som har et tips eller 2 til å få tatt skikkelige bilder av nattehimmelen ? har et kodak easyshare DX 6340 kamera. Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 ingen ? (ja, jeg er utålmodig) Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Har du muligheter for manuelle innstillinger på det kamera? Ser for meg lang lukkertid, og et stativ burde funke. Du kan jo stikke ut nå, for å teste Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Nå kjenner ikke jeg dette kameraet som du bruker. Men om du har muligheter til å stille inn fokus manuelt, så prøv og sette det til uendelig (liggende 8 tall), bruk stativ og sett så lang lukkertid som du har mulighet til, evt nattmodus på kameraet ditt. Hvis du ikke har manuell fokusering, kan du prøve å fokusere på noen lyse punkter langt vekke for så og rette kameraet mot himmelen igjen. Men jeg vil anbefale deg og prøve og feile, det er som regel det som gjør at du lærer noe, men husk for all del stativ når du skal ta nattbilder! Lykke til Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 jeg vet jeg kan stille lukke tiden.. jeg tror ikke det går å stille fokusen manuelt.. takker for tipsene, skal se hva jeg får til Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Lukkehastighet på ca 4 sekunder og helst et varmende filter. På mer en 6 sekunder kan de blir litt grønne. Det står en bra tutorial på denne siden om nattfoto. Er ikke helt n00b han som skrev den heller Kan anbefale et medlemskap der, det varer så lenge sidene står. Etter et år blir du nedjustert til en “Basic Member„ men premum brukere kan invitere andre. Tror forresten at de trenger noen donasjoner og til mer minne i serveren. Sidene har krasjet mye den siste tiden. Astrofoto bør være mer en 30-45 minutter hver i LRGB før de legges sammen i photoshop. Går fint å bruke et greit teleskop til dette, men ikke dobsonian. Uansett, EOS 300D og EOS 10D har ikke så lang lukkehastighet om du ikke får bruke en fjernkontroll til kameraet. Skaff en 70-200mm eller 300mm linse til spennende bilder Kan forvente sur kritikk om bildene som lastes opp er dårlige, de fleste nøler ikke med tommelen. (som tips). Endret 30. august 2004 av XPUserz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå