Gå til innhold

RAID-trøbbel etter reinstallering

Anbefalte innlegg

Jeg har en del problemer med pcen min etter reinstall.

Først og fremst:

Jeg har 3 disker; 1 80GB SATA-disk og 2x160gb SATA som kjører i RAID 0.

Windows ligger fra før på RAID-oppsettet.

Det hele begynte med at jeg skulle installere linux på nytt. Jeg la det på noe unallocated space på 80gben, installen gikk tilsynelatende fint.

Jeg reboota, og kom til der den begynner å loade fra diskene da problemene begynte. Når jeg hadde på at den skulle boote fra 80gben så kom det "GRUB-" og ikke noe mer; var bare å reboote. Når jeg hadde på RAID-oppsettet så fikk jeg en eller anne feilmelding om at den ikke kunne boote fra windows fordi HDD-filene var korrupte eller noe i den dur.

Jeg prøvde, etter tips, å kjøre fixmbr fra windows-cden. Hadde fortsatt samme problemet. Virka som om bootsektoren til windows var ødelagt...

Etter mye om og men formaterte jeg linux-partisjonen og installerte windows oppå der. Tenkte da at den kanskje ville klare å boote fra riktig windows, ettersom man får velge hvilken man vil starte opp med. Men neida, samme problem når jeg valgte den gamle installen ("kan ikke starte grunnet HDD-etellerannet").

Den nye installen funka imidlertid greit, så jeg installerte det mest nødvendige der istedet. Etter at jeg hadde installert RAID-drivere og alt annet sånt så sjekka jeg tilstanden på diskfronten, og oppdaget at den ikke fant noen av RAID-partisjonene.

(Kom nettopp på at jeg ikke har installert service pack 4 ennå (win2k), kan det ha noe med det å gjøre? Husker ikke hvilke diskbugs som er på forskjellige versjoner av win).

Så utfordringene er følgende: Få opp RAID-partisjonene og evt, hvis mulig, redde ut innholdet av mine dokumenter fra den gamle windows-installen (hvor jeg blant annet har web-sida mi liggende, halvferdig :cry: ). Det ideelle ville jo vært å få den gamle installen av win up and running, men det er vel en tapt sak?

Håper på raske svar (og er selvfølgelig takknemlig for dem)! :D

EDIT: Har nå funnet ut at problemet var diskkrasj...

Vil likevel benytte sjansen til å takke for alle svarene som uteble! :p

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...