Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

når kommer VDSL?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det siste jeg hørte var at NGT ikke planla noe umiddelbar lansering av VDSL, men skulle først lansere SHDSL. Dette fikk jeg vite på forespørsel for ca et halvt år siden, da de angivelig drev betatesting av dette.

Men NGT har ennå ikke lansert SHDSL, og er de like forsinket med dette som med IP-telefoni, så kan det virkelig dra ut..

VDSL støtter opp til 52 Mbit ja.. Se for øvrig http://www.howstuffworks.com/vdsl.htm (howstuffworks er en ganske bra side :wink:)

Lenke til kommentar

Sant nok. "Vanlige" folk i USA har faktisk modem. ISDN er langt mindre utbredt enn her hjemme, og de fleste bredbåndsforbindelser (som etter hvert har skytt litt fart - selvfølgelig sett i forhold til innbyggertallet) er vel kabel.

Men dette var vel kanskje litt utenom tråden :wink:

Lenke til kommentar

ja og de dobler vel prisne på telerskrittene slik at de kan få seg sikkelig Wan i sitt kontor på horebu :evil:

P4 1600MHz

256 Kingston RDRam

Nvidia Geforce 3

IBM 100 gb

lydløs ikke noe amd "Jumbo Jet" her nei

[ Denne Melding var redigert av: chma på 2002-05-05 00:24 ]

Lenke til kommentar

Eg har eit syskenbarn som er med i eit prøveprosjekt med VDSL. Det går treigt pga. at dei ikkje betalar noko for det. 5-6kbit/s var ca det mesta eg såg det var oppe i. Kan få meir med då er det ikkje gratis. Dei har også tv på vdslen med ein haug med kanalar.

Lenke til kommentar

Telenor har et VDSL prosjekt i Stavanger som har gått over nærmere 2 år nå...Men i computerworld i dag står det at de ikke skal rulle det ut til sommeren som var planlagt, men skrinlegger det på ubestemt tid :sad: Men nå kan jeg snart få fiber i hus gjennom Lyse Kraft, så jeg feller ingen tårer...

Ellers er ikke T3 så mye som mange kanskje tror:

Hvis jeg husker rett så er T1 1.544 Mbit (DS-1), T2 6.312 Mbit (DS-2 - 4 T1 kanaler), T3 44.736 Mbit (28 T1 kanaler) osv...

Ellers bruker man bare T1,T2,T3 osv i USA, japan og Australia. I Europa blir Ex (x=1,2,3) brukt, der E1 er rett over 2 Mbit :smile:

SDSL er en variant av HDSL, bare den bruker et trådpar mot HDSL sine 2...Og rekkevidden er kortere hvis jeg husker rett, men det tas med en klype salt :smile:

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...