eught Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 bare lurer på når det kommer. vil nextgentel bytte til det etterhvert slik at alle som er kunder der får oppgradert til VDSL? og hvor raskt er det egentlig? har hørt at det skal være opp til 52 mbit/sek. Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Det siste jeg hørte var at NGT ikke planla noe umiddelbar lansering av VDSL, men skulle først lansere SHDSL. Dette fikk jeg vite på forespørsel for ca et halvt år siden, da de angivelig drev betatesting av dette. Men NGT har ennå ikke lansert SHDSL, og er de like forsinket med dette som med IP-telefoni, så kan det virkelig dra ut.. VDSL støtter opp til 52 Mbit ja.. Se for øvrig http://www.howstuffworks.com/vdsl.htm (howstuffworks er en ganske bra side :wink:) Lenke til kommentar
nyk Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 52 mbit/sek var vel litt utover det fantasien kan strekke seg. Den raskeste tilkoblingen til nettet er T3 som finnes i USA bare (tror jeg) finnes ihvertfall ikke i norge. Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 VDSL støtter opptil 52mbit ja .. Max 800m fra sentralen ellerno slikt. Lenger avstander så synker hastighet. Les forresten her http://home.cfl.rr.com/eaa/ConnectSpeed.htm om diverse måter å koble seg til verdensveven på :smile: Mvh Tom Erik Hattrem Lenke til kommentar
BBC Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 23:33, nyk skrev:Den raskeste tilkoblingen til nettet er T3 som finnes i USA bare (tror jeg) finnes ihvertfall ikke i norge. Tror nok ikke "vanlige folk" har T3 i USA nei. Webopedia - T3. Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Sant nok. "Vanlige" folk i USA har faktisk modem. ISDN er langt mindre utbredt enn her hjemme, og de fleste bredbåndsforbindelser (som etter hvert har skytt litt fart - selvfølgelig sett i forhold til innbyggertallet) er vel kabel. Men dette var vel kanskje litt utenom tråden :wink: Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 HVis telehor kommer med vDSL skal de vel ha tellerskrit for bruken......... Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hehe, de skal vel snart ha betaling for strømmen som går gjennom kobberet deres også :wink: :wink: :wink: Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 ja og de dobler vel prisne på telerskrittene slik at de kan få seg sikkelig Wan i sitt kontor på horebu _________________ P4 1600MHz 256 Kingston RDRam Nvidia Geforce 3 IBM 100 gb lydløs ikke noe amd "Jumbo Jet" her nei [ Denne Melding var redigert av: chma på 2002-05-05 00:24 ] Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Så at Telia var med i VDSL aliancen, men ikke stjelenor. Er det ikke typisk. Melkekua dems sier vel nei til VDSL så lenge som mulig... :sad: Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Du får mye raskere en T3 dem har OC192c tror den koster $8 mill pr måned. Microsoft har 2x OC48 til 2mill pr stk pr mnd (hørte/leste d på irc en gang). Lenke til kommentar
Heia Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 NGT levere SHDSL til bedrifter, og er snart klar til å tilby private... Ca 1000 spenn i mnd for 1 meg ..Max avstand til sentral 8 km.. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 hva står SHDSL for?....er dte det samma som sdsl? Lenke til kommentar
futti Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Eg har eit syskenbarn som er med i eit prøveprosjekt med VDSL. Det går treigt pga. at dei ikkje betalar noko for det. 5-6kbit/s var ca det mesta eg såg det var oppe i. Kan få meir med då er det ikkje gratis. Dei har også tv på vdslen med ein haug med kanalar. Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Telenor har et VDSL prosjekt i Stavanger som har gått over nærmere 2 år nå...Men i computerworld i dag står det at de ikke skal rulle det ut til sommeren som var planlagt, men skrinlegger det på ubestemt tid :sad: Men nå kan jeg snart få fiber i hus gjennom Lyse Kraft, så jeg feller ingen tårer... Ellers er ikke T3 så mye som mange kanskje tror: Hvis jeg husker rett så er T1 1.544 Mbit (DS-1), T2 6.312 Mbit (DS-2 - 4 T1 kanaler), T3 44.736 Mbit (28 T1 kanaler) osv... Ellers bruker man bare T1,T2,T3 osv i USA, japan og Australia. I Europa blir Ex (x=1,2,3) brukt, der E1 er rett over 2 Mbit :smile: SDSL er en variant av HDSL, bare den bruker et trådpar mot HDSL sine 2...Og rekkevidden er kortere hvis jeg husker rett, men det tas med en klype salt :smile: Med vennlig hilsen Sindre Hellevik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå