Gå til innhold

Greenscreen (som i værmeldinga)

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe erfaring med bruk av greenscreen (tror det heter det).

Det jeg mener er slik som de har i værmelingen; En grønn (eller blå eller gul...) bakgrunn og så blir værkartet lagt på via en datamaskin.

Vet noen om programmer der jeg kan lage sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er to fundamentale måter å gjøre dette på.

En er hardware løsning for realtime bruk. Dette er måten som brukes for værsendinger.

Også har du software løsningen, som er måten man bruker det på i film og video.

Vilke av disse to måtene du vil bruke avhenger av hva du trenger å gjøre. Men software løsning kan gjøres av de fleste nye video redigerings software. Premier, After Effects, vegas..osv.

Men å fortelle deg en løsning som innebærer å trykke på en knapp er umulig. Det er en hel industri rundt dette.

Men noen ting å ha i bakhode:

Greenscreen må ha jevn belysning, slik at den blir enkel å keye ut.

Det du filmer må filmes ukomprimert. DV eller HD. MiniDV komprimerer og gjør keying veldig vanskelig.

Lykke til

AKIRA

Lenke til kommentar
Det du filmer må filmes ukomprimert. DV eller HD. MiniDV komprimerer og gjør keying veldig vanskelig.

Feil.

DV er det samme som miniDV, og DVCpro og DVCAM...... De komprimerer AKURATT

like mye. Så ikke bruk DV til slikt arbeid, det er et sant helvete. Ellers funker i bunn

og grunn hardware key'erene bedre enn software versjonene. De mottar også

ukomprimert informasjon fra kameraet - selv om det er et DV-kamera. Fordi sender du

infoen ut i SVHS kabelen så skal det ikke være komprimert når du ikke har gått omveien

ved å lagre det på kamera først. (har aldri testet det, men lest om folk som har prøvd)

HD.. Hm, HiDef - er vel komprimert det også, om enn sikkert lossless (men jeg vet ikke noe

sikkert om dette, - annet enn at ukomprimert video bare er teit - er så utrolig stort :p)

Lenke til kommentar
DV er det samme som miniDV, og DVCpro og DVCAM...... De komprimerer AKURATT

like mye

Dette er feil. DV har en komprimering på 4:1:1

mens DVCAM har en komprimering på 4:2:2

D.v.s dobbelt så mye kvalitet i begge fargekanalene.

Når det gjelder software-chromakeying av DV

så er det sant som Velmont sier, et sant helvete.

Men det finnes veier om problemet.

1. Sørg for jevn belysning, som Akira nevner

2. Bruk skikkelig software, Ultimatte har gode plugins

til After Effects som blir brukt mye profesjonelt.

3. Hent klippene dine inn i Photoshop (med mindre du

har plugin til comp-programmet ditt som støtter dette)

og legg på 4pixels horinsontal og 4pixels vertikal blur

på begge fargekanalene, altså kanal A og B. Da jevner

du ut de ellers så hakkete overgangene i ferdig keyet

DV-materiale...

Lenke til kommentar

Nøkkelen til å få et godt produkt på greenscreen eller bluescreen er lyssetting og kamerautstyr.

Dess bedre lyssetting og dess bedre kamera, dess bedre resultat.

Selv har vi gjort slike produksjoner både med DV kamera og DVCAM kameraer.

Jeg skal være den første til å innrømme at det er mye lettere å få til med DVCAM.

Når det er sagt. Lyssetting !!!! Det er her folk gjør den største tabben. Om du bruker blue eller green screen, så blir resultatet det samme. Personlig synes jeg at det er lettere med bluescreen. Synes jeg får bedre resultat. Når du skal lyssette til bluescreen, så KAN DU IKKE HA SKYGGE bak. Skygge gjør jobben vanskeligere for deg, når du skal keye vekk fargen og resultatet blir dårlig. Samtidig skal lyset være gjevnt. Ugjevnt lys gir skygge.

Har du en bakgrunn som ikke er gjevn, vil du slite med å få det til. Det holder ikke med et ruglete laken i bakgrunnen, da dette kun lager skygge.

Et godt tips: maling og gipsplater. Rimelig og lett.

Lenke til kommentar
Hva slags hardware løsning kan man bruke da?

Så vidt du ikke jobber for en TV stasjon som trenger slik (og har mennesker der som vet hva dette utstyret er) så er nok ikke det en løsning som man vurderer for privatbruk. Tror vi fort snakker om et par millioner for en komplett løsning. Du må ha et studio, et lyssett med lysrigg (festet i taket), et kamera på stativ og så alt koblet opp mot en maskin som tar imot og behandler det live.

AKIRA

Lenke til kommentar
Hva slags hardware løsning kan man bruke da?

Så vidt du ikke jobber for en TV stasjon som trenger slik (og har mennesker der som vet hva dette utstyret er) så er nok ikke det en løsning som man vurderer for privatbruk. Tror vi fort snakker om et par millioner for en komplett løsning. Du må ha et studio, et lyssett med lysrigg (festet i taket), et kamera på stativ og så alt koblet opp mot en maskin som tar imot og behandler det live.

AKIRA

Hmm.. var ikke akuratt det svaret jeg var på jakt etter..

Har vært med endel i NRT (Norsk Radio TV) i Saronsdal

der de sender ut satelitt-kanal...

Der bruker vi en blåmalt vegg og har vel en bildemikser som

fjerner blåfargen..

men, mitt spørsmål, er det en bildemikser du må ha eller

finnes det en eller annen boks\ting du kan gjøre dette med?

Lenke til kommentar

Finn en gammel GV mikser som har Chroma Key. Mal en vegg og bruk lysrør til å få jevn belysning på denne veggen. Få motivet ditt langt nok fra til å ikke kaste skygge og lyssett dette.

Da får du det du er ute etter for 5 -10 tusen.

Millionsummene kommer ikke før du skal lage hele studioet med data og bluescreen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...