Gå til innhold

Blitzhuset

Anbefalte innlegg

Formålsparagraf, Spis De Rike

Spis De Rike (SDR) er et mediekollektiv av aktivister med formål å bidra i kampen for å erstatte Kapitalismen med et ekte demokratisk samfunn som setter menesket før profitt. Dette innebærer at vi støtter og deltar i kampen mot kapitalismen og dens resultater; imperialistisk krigføring, miljø-ødeleggelser, rasime, sexsisme og homofobi. Vi ønsker å avsløre årsakene til samfunnets ekstreme urettferdighet, undertrykking og fattigdom.

Vi ser oss selv som en del av den voksende globale antikapitalistiske bevegelsen, og ønsker å bidra med å spre den informasjon som corporate media av naturlige årsaker ikke prioriterer og ofte sensurerer. Corporate medias tilnærmede monopol på informasjonsdistribusjon fører til at vi alle blir nedlesset av subjektiv informasjon forkledd som objektiv jounalistikk, med andre ord propaganda. SDR later ikke som om vi er objektive, vi tar alltid side for de undertrykkte mot undertrykkerne. Vi er her for å spre «mot-propaganda» og fortelle «Den andre versjonen».

Med våre filmvisninger og produksjoner ønsker vi å styrke bevegelsen generelt og å undergrave sekterisme på venstresiden. Derfor samarbeider vi gjerne med organisasjoner i bevegelsen.

I tillegg til å vise gode systemkritiske dokumentarer og tankevekkende/inspirerende spillefilm føler vi også et ansvar for å gi ikkekomersielle kunst- og kortfilmer et bredere publikum (så lenge de ikke strider mot vårt fomål).

Alle som støtter våre fomål oppfordres til å bli med oss eller starte lokale Spis De Rike-avdelinger.

For nærmere informasjon. Møt opp på din lokale Spis-Deg-Feit-På-De-Rike-avdeling, iført rød klovnenese og nisselue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du ikke tar lovene som en sannhet er en ting, men de er faktisk de som bestemmer hva som er lov og ikke lov i et samfunn. Eller lever du etter noe kalt "Olsen's lov bok for det norske samfunn. Slik kan jeg leve." ? :whistle:

Jeg trodde vi her diskuterte hvorvidt blitz var bra eller dårlig. Å diskutere slike spørsmål med bakgrunn i lovtekster blir tåplig.

Ok?  Jeg har vært på en kafé på Oslo Vest. Der var det mange forskjellige folk. Poenget ditt er?

Samme har jeg opplevd :wow: Poenget mitt var jo ganske enkelt at blitz ikke er ett "pøbel-kollektiv" slik som enkelte ympter frampå om.

Det skal jeg si deg du! Det som er idiotisk med det er at de setter seg opp mot Politiet! Politiet har bedt dem flytte seg, men de nekter og sier "Blitz blir". Tragisk ettersom de ikke eier huset på noen som helst måte. Jeg stilte deg et spørsmål forrige gang som du overså; og da kan jeg gjenta det nå:  Eier Blitz, Pilestredet 30 c 0164 Oslo, olsen? Gjør de det?

Når satte blitz seg sist opp imot politiet? Det er blitt satt opp noe barikadelignende greier, men satt seg opp imot politiet? Jeg kan huske noen episoder fra tidlig nittitall hvor blitzere slåss litt mot politiet, og ei episode hvor enkelte blitzere smadret døra på rødhuset. Kan ikke huske at politiet har bedt blitz flytte seg på ei god stund. Men jeg kan huske at byrådet har truet med salg av blitz og nedleggelse flere ganger. Det er der "blitz blir" kommer ifra.

Nei, blitz eier ikke pilestredet 30 c (Vel, ifølge PelsJakob gjør de det, de har vel opparbeidet seg eiendomsretten til huset nå ;) ). Hva det har med saken å gjøre har jeg større problemer med å forstå.

Lenke til kommentar
Eiendomretten er vi så heldige å ha grunnlovsfestet i Norge.

Det hjelper ikke at det står i Grunnloven når staten gjør som den vil. Røykeloven er et nylig eksempel på at eiendomsretten ikke står høyt i kurs blant fascistene på Stortinget. Det er heller ikke manko på eksempler på at staten har ekspropriert privat eiendom.

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over at det er lover og regler i samfunnet, men jeg tar ikke lovene som sannhet av den grunn.

Det er svært få som er idealister og som brenner for politiske kampsaker den dag i dag. La meg først gi applaus til deg for at du gidder å engasjere deg i en så passiv tid vi lever i.

Dog, det du sa ovenfor blir rett og slett komisk. Du lever i Norge. Norge har lover. Lover er ikke "vennlige vink" eller "normer". Det er noe du bare bør akseptere med en gang. Lik det eller ikke, hvis du ikke følger lovene blir du straffet. Norge kommer aldri til å bli en høyborg for idealisme og det anarkistiske synet du forfekter.

Uenig i at vi lever i en passiv tid, men uansett.

Sier du her at jeg bare skal akseptere lovene som sannheter, legge meg flat og bli overkjørt av staten? jeg er imot mange av lovene, derfor kjemper jeg imot disse lovene. Jeg er for lover som vi i dag ikke har, derfor kjemper jeg for disse lovene. jeg aksepterer ikke dagens lovverk, men jeg følger det stort sett.

Forsåvidt, jeg er hverken idealist eller anarkist.

Blitz kunne i utgangspunktet vært et fint tiltak, et møtested for folk som føler seg "left out" i samfunnet, et treffpunkt for idealister, raddiser, punkere, etc. Dette sier jeg selv om mitt politiske kompass ser slik ut:

http://home.online.no/~chrbong/artimages/politisk.JPG

Slik jeg ser det så er blitz akkurat dette, pluss mye mer.

Egentlig kunne Blitz vært en fin motvekt til det etablerte samfunn, og i og med at vi lever i et demokrati bør alle få komme til orde og danne organisasjoner. Uansett virker en del av de som sogner til Blitz som trangsynte besserwissere som innbiller seg i at det de mener er det eneste riktige - sannheten. Hvis Blitz kunne kvittet seg med det umodne "Føkk kapitalismen og spis de rike"-greiene som (fortjent eller ikke) har blitt det folk flest forbinder med Blitz, hadde saken vært en helt annen. I tillegg er det sørgelig å se at det finnes en del av Blitzerne som velger å ty til vold og steinkasting i stedet for konversasjon. Denne voldelige delen av Blitz ødelegger totalt for de som faktisk driver med godt, anti-rasistisk og idealistisk arbeid.

Vel, har man en mening så har man en mening, er ikke du også en besserwisser, mener ikke du at dine meninger er korrekt, akkurat som jeg mener mine er korrekt?

Kan du forklare meg hva som er umodent med "føkk kapitalismen"? Personlig mener jeg det er veldig modent å si føkk kapitalismen.

Men, enig i at steinkasting som oftest er unødvendig og tåplig. Men det finnes elementer i de fleste gruperinger som skal lage kvalm og faenskap, disse tar jeg avstand fra. Men jeg tar også avstand fra politiet når de slår og banker demonstranter. Jeg anser heller ikke konversasjon og pjatt som en god kampmetode. Det nytter ikke å konversere med WTO, EU og Coca Cola, om så hele Norge pjattet med WTO så hadde det ikke hjulpet. Det som hjelper mot slike møkkaorganisasjoner er massemobilisering og demonstrasjoner.

Resturant historien din har blitt postet her ørten ganger før og den hører ikke hjemme i denne tråden (Jeg kan forsåvidt ikke se kritikken av sosialismen i den).

Lenke til kommentar
Eiendomretten er vi så heldige å ha grunnlovsfestet i Norge.

Det hjelper ikke at det står i Grunnloven når staten gjør som den vil. Røykeloven er et nylig eksempel på at eiendomsretten ikke står høyt i kurs blant fascistene på Stortinget. Det er heller ikke manko på eksempler på at staten har ekspropriert privat eiendom.

Det tjener ingen sak å kalle all politikk du er uenig i for facsisme. Takk og lov har man visse reguleringer her til lands - røykeloven er et svært godt initiativ.

Lenke til kommentar
Det tjener ingen sak å kalle all politikk du er uenig i for facsisme. Takk og lov har man visse reguleringer her til lands - røykeloven er et svært godt initiativ.

Røykeloven er fascisme. Det som kjennetegner eiendomsrett i fascistiske samfunn, er at man har eiendomsrett de jure, men ikke de facto – og det er akkurat dette røykeloven er et eksempel på. Norge beveger seg klart i fascistisk retning; det blir mer og mer detaljregulering, høyere og høyere skatter og avgifter, mer og mer ensformighet innenfor politikken, etc. Røykeloven er bare nok et steg i retning et totalitært samfunn helt blottet for frihet og individuelle rettigheter.

Lenke til kommentar

Røykeloven er fascisme. Det som kjennetegner eiendomsrett i fascistiske samfunn, er at man har eiendomsrett de jure, men ikke de facto – og det er akkurat dette røykeloven er et eksempel på. Norge beveger seg klart i fascistisk retning; det blir mer og mer detaljregulering, høyere og høyere skatter og avgifter, mer og mer ensformighet innenfor politikken, etc. Røykeloven er bare nok et steg i retning et totalitært samfunn helt blottet for frihet og individuelle rettigheter.

Det er ikke lett å argumentere med en såpass prinsippfast ekstrem-liberalist, men jeg er på min side tilhenger av et samfunn der individets frihet også innebærer et samfunnsansvar, ikke nødvendigvis bare for dem som faller utenfor. Jo større frihet man gir individet, jo mer ansvar har staten. Røykeloven er ene og alene lagt opp for å beskytte individets helse.

Høyere skatter og avgifter? Med mindre du hevder at dagens regjering lyver - hvilket du sikkert gjør - så heter det jo at skatte- og avgiftsnivået er senket med over 25 milliarder siden 2001. Hvorvidt dette gavner den vanlige borger har jeg liten tro på, da dette i prinsippet betyr at statens ansvar må trappes proposjonalt ned mens den økonomiske elite tilgodsees med ytterligere valuta.

Landet har ikke hatt en mer markedsliberalistisk regjering siden 1930-årene slår hardkokte politiske analytikere fast - er du ikke fornøyd med det?

Lenke til kommentar
jeg er på min side tilhenger av et samfunn der individets frihet også innebærer et samfunnsansvar

Ingen har noe ansvar for andre utover det de selv velger å ta på seg. Det du og andre sosialister ønsker, er å tvinge folk til å ta et «samfunnsansvar». Dette fører til et kaldere samfunn, ettersom folk istedenfor å hjelpe andre tenker at «staten ordner opp».

Jo større frihet man gir individet, jo mer ansvar har staten.

Jo mindre frihet individet har, jo mindre ansvar tar det. Dette er mye av grunnen til dagens irrasjonalitet og ansvarsfraskrivelse, hvilket vi blant annet ser i den økte frekvensen av kriminalitet, rusmisbruk, tilfeldig sex, etc.

Røykeloven er ene og alene lagt opp for å beskytte individets helse.

Veien til helvete er brolagt med gode forsetter. Man kan ikke se på hver enkelt sak isolert sett; man må se dem i et større perspektiv. På lengre sikt er det ingen som tjener på at eiendomsretten forvitrer. Uansett er helse det enkelte individs ansvar. Dersom man ikke ønsker å utsettes for sigarettrøyk, kan man enten oppsøke utesteder hvor røyking ikke er tillatt, eller man kan holde seg hjemme.

Høyere skatter og avgifter? Med mindre du hevder at dagens regjering lyver - hvilket du sikkert gjør - så heter det jo at skatte- og avgiftsnivået er senket med over 25 milliarder siden 2001.

Det er godt mulig at dette stemmer, men uansett er 25 milliarder bare småpenger, og dette vil ikke bidra til noe annet enn at utviklingen mot et totalitært samfunn i beste fall utsettes noen år.

Hvorvidt dette gavner den vanlige borger har jeg liten tro på, da dette i prinsippet betyr at statens ansvar må trappes proposjonalt ned mens den økonomiske elite tilgodsees med ytterligere valuta.

All erfaring viser at både samfunnet og individet tjener på at hver enkelt selv får forvalte sine midler som han ønsker. Dette fører til den mest effektive utnyttingen av ressursene i samfunnet.

Landet har ikke hatt en mer markedsliberalistisk regjering siden 1930-årene slår hardkokte politiske analytikere fast - er du ikke fornøyd med det?

:!:

Lenke til kommentar

Har problemer med å skjønne at enkelte har samvittighet til å være kommunister og t.o.m innrømme det.

I beste fall er de totalt uvitende i forhold til historien og hva de faktisk støtter (dette er nok flertallet - selv om det benektes på det sterkeste, selvsagt), i verste fall er det opplyste mennesker som har tatt et valg i livet.

En viktig grunn til at miljøer som f.eks blitz i det hele tatt eksisterer er nok at ungdom trenger et fellesskap, og de tar det de får. Det lyser "identitetskrise" av de fleste som er med på slikt. Prinsippet er akkurat det samme som med høyreekstreme grupperinger.

Lenke til kommentar

Jeg er kommunist og samvittigheten min er krystallrein.

Angående sisteavsnittet ditt, mener du at alle som er "annerledes" lider av identitetskrise? Forskjellen på blitz og nazigruperinger er at blitz bare er der, det er ingen aktiv rekrutering til blitz og blitz er ikke bare palestinaskjerfbekledde raddiser, mens nazimiljøene rekruterer aktivt individer som opplever mobbing og utilpasshet.

Lenke til kommentar

Ikke alle, men de fleste. Har man en normal oppvekst og gode venner (som også har en normal oppvekst) havner man rett og slett ikke i ekstreme miljøer, enten det er på venstre- eller høyre-siden.

At sosialister og kommunister ikke driver rekruttering er jo bare tull.

Målet med kommunisme er som kjent verdensherredømme.

Lenke til kommentar
Ingen har noe ansvar for andre utover det de selv velger å ta på seg. Det du og andre sosialister ønsker, er å tvinge folk til å ta et «samfunnsansvar». Dette fører til et kaldere samfunn, ettersom folk istedenfor å hjelpe andre tenker at «staten ordner opp».

Jeg er ingen sosialist, men jo, jeg mener staten faktisk har et ansvar - det trenger man ikke være sosialist for å hevde.

Det er godt mulig at dette stemmer, men uansett er 25 milliarder bare småpenger, og dette vil ikke bidra til noe annet enn at utviklingen mot et totalitært samfunn i beste fall utsettes noen år.

Å hevde at 25 milliarder er småpenger, er interessant nok i seg selv.

[All erfaring viser at både samfunnet og individet tjener på at hver enkelt selv får forvalte sine midler som han ønsker. Dette fører til den mest effektive utnyttingen av ressursene i samfunnet.

Hvilken erfaring legger du til grunn for denne påståtte effektive ressursutnyttingen? Jeg ber deg komme med eksempler.

:!:

Hvorfor ler du av det? Det er da aldeles korrekt.

Lenke til kommentar

@v_k: heh, definer normal oppvekst for meg er du snill :p

Selv har jeg hatt en normal oppvekst i en småborgerlig familie, småborgerlige venner og stort sett levd livet i middelklassen, men havnet likevel i ett såkallt "ekstremt miljø", men jeg og mange med meg er vel unntakene.

Jarra, kommunister driver rekrutering som bare pokker, men vi snakket her om blitz, ikke kommunister og sosialister.

Målet med kommunismen er forsåvidt frihet, frihetens rike, som Marx kallte samfunnstilstanden.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

At kommunismens idè må neon måter beskriver et bra samfunn kan jeg si meg enig i. Men det har jo vist seg at når det hele skal gjennomføres i praksis, lar det seg rett og slett ikke gjøre. Alle mennesker er egosentriske. Kanskje unntatt du da, Olsen.

Lenke til kommentar

Joa, det lar seg gjennomføre, men det krever ett sterkt demokrati. Egosentriske mennesker har all grunn til å bli kommunister, for under sosialismen og senere kommunismen vil mennesket ha mye større mulighet til selvrealisering enn i dagens kapitalistiske samfunn. Men kan vi ta dette i en annen tråd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...