Zeddicus Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Hei hei! Etter lang tids lurking på dette og andre forum gjekk eg tilslutt til innkjøp av Nikon D70. Kameraet kom på tysdag, og viste seg som heilt herleg i bruk. MEN. Så kom eg heim, og skulle ta ein kikk på bileta i litt større format. Kva ser eg? Ein stor, stygg, svart flekk. Støv på CCDen! Så eg les i manualen min at det går an å fjerna slikt med ein blåsar. Så eg kjøper dette. Og får vekk det store støvkornet som låg på CCDen. Men i prosessen lærte eg teknikken om å ta testbilete med liten blendaropning mot kontrastlause, lyse bakgrunnar. Og kva ser eg? Meir støv! Noko av det har sikkert til og med kome inn med blåsaren! Eg kontakta difor Interfoto, som har lova å ta det inn og reinsa det på garantien, sidan det var støv på brikka frå produsenten. Men normalt ville prosedyren kosta ein 1000-lapp. Spørsmålet mitt er: Er livet med digital speilrefleks dømt til å vera ein evig kamp mot støvet, der alternativa enten er å senda kameraet inn til langdryge, 1000-kroners reinseprosedyrar hos Interfoto, eller å begynna med diverse Sensorswipes og andre risikable, dyre remediar? For i så fall burde alle digitale SLR komma med ei åtvaring om at dette kjem til å øydelegga enten budsjettet eller nervene dine. Trossalt har jo digitale SLR no kome ned i ein pris som gjer at den vanlege mann i gata og kan få seg digitalt SLR, og ingen av løysingane for å reinska CCDen er veldig attraktive for den jamne mann, IMHO. Burde ikkje dette vera noko som ein kunne få gjort i vanlege fotobutikkar, til sei ein 100 til 200 kroner? Burde ikkje produsentane ta sin del av ansvaret for det som i realiteten er eit stort problem med produkta deira? Kanskje nokon burde tipsa avisene om dette, slik at noko kunne skje..? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Høres rart ut , men jeg har nettopp fått mit første DSLR og håper ikke at det kommer støv så lett og ofte.... Men jeg er enig med deg i at vanlige fotoforretninger burde kunne gjøre dette for en vanlig timespris. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Heisann! Fortvil ikke. Det å rense sensoren er mye lettere enn du tror. Jeg hadde hatt mitt Canon EOS 10D i litt over en uke når jeg oppdget støv på CMOS'en. Jeg prøvde også med en blåser først, men til liten nytte. Leste en omfattende guide på nettet her hvor det sto veldig godt forklart. Fra samme nettsted bestilte jeg en Sensorswipe (kosta ca 80kr), denne er du ikke nødt til å kjøpe. Du kan enkelt lage en selv av noe litt stiv plastikk. Jeg kjøpte også peck pads og Eclipse renseveske hos Fotovideo. Rensevesken vil vare lenger enn kameraet ditt, så den er verdt kronene. Bredden på sensorswipen er litt smalere enn sensorem, så du må ta det i to strøk. Så over til rensinga. Start med å montere en peck pad på sensorswipen (eller den selvlagede). Latex/vinyl hansker er en ekstra forsikring på at du ikke får fingermerker på peck paden. Ta på 2-3 dråper med eclipse og prøv noen ganger på et cd cover eller lignende. Dette for å se hvordan eclipsen fordamper, og hvor mye press du må ha for å få en stripe som er like bred som sensorswipen. Eksperimenter litt med lyskilder, for å finne rett vinkel pga. refleksjoner. Når du føler deg klar til å begynne på sensoren så setter du på ny peck pad, drypper på 2-3 dråper med eclipse og setter kameraet i rensemodus. Det som er det "vanskelige" er utformingen på sensor "kammeret", det er litt trangt og knotete. Når du renser så er det viktig å tenke på at når du har dratt over sensoren en gang, så har du "brukt opp" den ene siden av swab'en. Når du skal ta andre delen, bruk den rene siden på swab'en. Så er det bare å lukke rensemodusen og montere linsa, og ta et prøvebilde. Du vil nok trenge ett par forsøk før det blir perfekt, men øvelse gjør mester. Lykke til. edit: la til link Endret 28. august 2004 av LeGranDuc Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg har hatt min 10D i litt over 2 måneder og ikke hatt noen problemer med støv. Gjør det til en vane å rense/blåse CMOS/CCD brikken ren etter at du har brukt kameraet. Da forhindrer du at store støvkorn setter seg sikkelig fast. Jeg renser mitt kamera gjevnlig, Blåser bort støv på CMOS brikke og objektiver med CO2 patroner som jeg har kjøpt på Oslo Kamera service. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Sensoren på mitt D70 var støvete når jeg fikk kameraet. Det var ikke noe som vistes på vanlige bilder men tydelig på F22 mot en jevn flate. Etter en måned (aldri tatt av linsa) fikk jeg et stort støvfnugg som vistes på alle bilder. Jeg blåste det bort relativt greit. I manualen står det at det er et presisjonsinstrument som trenger regelmessig vedlikehold. Endret 30. august 2004 av Kristallo Lenke til kommentar
fei Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Både oslo kamera sercive og Fotovideonett gjør det for 400kr Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Bestilte en senswipe fra USA!!! Så kjøpe resten fra fotovideo.no i møllergata!! så nå blir det rensing her i gården og på min D70. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå