Gå til innhold

VSYNC resultater med 6800U i Doom3!

Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så konklusjon er at det er best å ha på høy refresh rate i spill med vsync på?

Jeg har en prosjektor som støtter 75Hz. Så hvis jeg låser dxdiag til 75Hz slik at alle directx spill får det, samtidig som jeg har vsync på så ville det være det beste?

Doom3 som bruker opengl har vel en egen kommando i consolen for å endre refresh rate?

Jeg har x800 pro skjermkort.

I doom3 får jeg i 1024x768 HQ 67,8fps. Dette med 60Hz. Har ikke endret noe. ATI drivern står vel da til default off under opengl. Så regner jeg med at doom3 ikke endrer dette til on?

Endret av magnusr
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Tripple-buffering hjelper på å redusere tapet fra å ha vsync på, ved å ha en hel frame klar i buffer i tillegg til dem som holder på å bli skrevet.

Hvis triple-buffering har en hel frame klar før den vises, må jo bildet hele tiden ligge én frame etter sanntid. Den kan jo ikke forutsi hva neste frame er, eller?

Dette har jo litt å si ettersom mange gjerne "jager" hvert millisekund forsinkelse.

Lenke til kommentar

Skjermkort opererer frame based. Den rendrer ferdig en hel frame før den vises, uavhengig av vsync eller antall back buffere. Hvis oppdateringen ikke er rask nok vil vi oppleve lagg/hakking. Men når det er sagt kan tripple buffering legge til ekstra lagg så det er ikke en perfekt løsning.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det er noen som har glemt litt detaljer som bør være med her. Triple buffering er ikke bare bra heller. om man kjører 60Hz, så vil det dukke opp ett bilde hvert 1000/60 ms = 16ms, ved 100Hz så er det 10ms. Hvis man bruker triple buffereing (og det fungerer slik som jeg tror det gjør) så vil du altså få "lagg" på 10-17ms i forhold til double buffering. Ikke noe å trakte etter om man spiller spill som krever lite lagg. Si gjerne ifra om jeg har misforstått helt her.

Selv så spiller jeg bedre med double buffering enn triple buffering (med vsync på) når alle grafikksettinger er på laveste, og jeg kan ikke se noen annen grunn enn at det blir mer forsinkelse.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Skjermkort opererer frame based. Den rendrer ferdig en hel frame før den vises, uavhengig av vsync eller antall back buffere. Hvis oppdateringen ikke er rask nok vil vi oppleve lagg/hakking. Men når det er sagt kan tripple buffering legge til ekstra lagg så det er ikke en perfekt løsning.

Dette er vel fordi den tredje bufferen tar av frame bufferen (totale AGP memory) som et eget reservert område (fiksjonelt). Så da blir det mindre minne til vectors, textures etc.

Mens de to "første" buffrene er et fast avsatt område (cache lignende?).

Lenke til kommentar
Dette er vel fordi den tredje bufferen tar av frame bufferen (totale AGP memory) som et eget reservert område (fiksjonelt). Så da blir det mindre minne til vectors, textures etc.

Mens de to "første" buffrene er et fast avsatt område (cache lignende?).

Framebufferet med en eller to back buffere må vanligvis ligge i VRAM. Framebufferet kan bestå av opptil 5 buffere: display, 2xback, z/depth og multi-sample buffer og størrelsen på framebufferet beror da på oppløsning, antall back buffere, Z presisjon og antall AA samples.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...