Gå til innhold

Hva trengs? Mye minne? Prossessor?

Anbefalte innlegg

Jeg har et program somkalles Terragen. Det lager landskap som ser nesten realistisk ut. Jeg bestemmer selv lys, gjenspeiling, tåke, detaljer, skyer osv.. alt mulig.

Når jeg har gjort dette så kan jeg beprogrammet om å lage et bilde av landskapet. (jeg plasserer "kameraet" selv).

Det tar en stund for pc'en å render bildet (bildet kommer felt for felt f.eks en km2 på lanskapet så et nytt like stort felt.)

Det jeg lurer på er hvis jeg skal oppgradere pc'en så dette går fortere - hva trenger jeg mer av da?

Mer minne?

Mer prossessorkraft?

Mer Skjermkortminne?..... :hmm:

Endret av freddern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Intel CPU er å anbefale til ditt bruk p.g.a den kjører på høy klokkefrekvens! :thumbup:

Det er det dummeste utsagnet jeg har lest her på forumet tror jeg! Så du sier at en Pentium4 er raskere enn en Athlon64 bare forde Intel CPU'n har høyere klokke frekvens?! Arkitekturen er forskjellig, det er saken.

Men ja, jeg også vil anbefale Intel til grafisk arbeid.

Neste gang burde du vel tenke litt mer før du trykker på "Svar" knappen... :roll:

Lenke til kommentar

Tror at den mest idelle cpu for å bruke Terragen er FX53 i og med at Terragen bruker veldig mye ressurser både cpu kraft og minne.

Ser for meg disse alternativene :

Intel cpu +3Ghz EE (pga cache) + maks minne.

Intel cpu +2,8Ghz 800fsb, +1Gb minne (pga pris).

Amd Fx53 med maks minne.

Amd64 S939 med +1Gb i dual.

Amd64 S754 med +1Gb minne (pga pris).

Har rangert disse sånn ca etter ytelse for hver enkelt platform, men tror nok at A64 platformen kommer til å yte best.

Edit: Etter å ha sjekket Terragen sin faq så ser jeg ikke noe om di benytter seg av Skjermkortet til å kalkulere, anbefaler deg at du sender en mail til support og spør di direkte om hva som er mest gunstig, men personlig så tipper jeg på at det bare er et plus å ha et skjermkort med en del minne, for eksempel 128 eller 256.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Det er det dummeste utsagnet jeg har lest her på forumet tror jeg! Så du sier at en Pentium4 er raskere enn en Athlon64 bare forde Intel CPU'n har høyere klokke frekvens?! Arkitekturen er forskjellig, det er saken.

Men ja, jeg også vil anbefale Intel til grafisk arbeid.

Neste gang burde du vel tenke litt mer før du trykker på "Svar" knappen...

:wallbash:

Når det gjelder bilde/videoredigering og rendering, er dette arbeid Intel klarer bedre enn AMD! (noe du sier selv også!)

Grunnen til dette er nemlig at Intel prosessorer kjører på høyere klokkefrekvens enn AMD gjør!

Dette kan jeg si med sikkerhet, p.g.a at jeg holder mye på med blandt annet 3D Max og videoredigering, og har hatt både AMD 64 og Intel P4!

Lenke til kommentar
Tror at den mest idelle cpu for å bruke Terragen er FX53 i og med at Terragen bruker veldig mye ressurser både cpu kraft og minne.

Ser for meg disse alternativene :

Intel cpu +3Ghz EE (pga cache) + maks minne.

Intel cpu +2,8Ghz 800fsb, +1Gb minne (pga pris).

Amd Fx53 med maks minne.

Amd64 S939 med +1Gb i dual.

Amd64 S754 med +1Gb minne (pga pris).

Har rangert disse sånn ca etter ytelse for hver enkelt platform, men tror nok at A64 platformen kommer til å yte best.

Athlon64 FX-53 er en meget rask CPU ja, men til hans arbeid vil en Pentium4 Prescott på f.eks 3.4 Ghz være raskere og billigere. Intel har jo HT, noe som øker ytelsen til hans bruksområder.

Lenke til kommentar

Maverick2002 det har du sikkert, men å begrunne det med at Intel har høyere kjerne frekvens er tåpelig. Intel sin Netburst arkitektur sammen med SSE, SSE2, SSE3 og Hyper Threading (HT) gjør at Pentium4 er så rask i grafiske programmer. Men her tar AMD innpå etterhvert med sin 64 bits arkitektur.

Snekker'n hvor er du! Trenger din støtte her! ;)

Lenke til kommentar

Betroz:

Terragen is not multithreaded. There is no advantage in using a multiprocessor system unless you want to have two copies running or other programs not slowed down. This will change in a later release.  Because of this, newer Pentium 4/Xeon processors will appear to only use 50% of the processor's capacity.

Support for computers/operating systems other than Windows and MacOS is unlikely to arrive for quite a while yet. However, it is planned that Terragen will eventually be ported (at least) to Linux

Med andre ord null komma niks støtte for Multiprossesor, og HT vil sannsynligvis ikke hjelpe noe i det hele tatt (annet enn å sørge for at andre program fungerer så og si ok..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...