Gå til innhold

Høtalere vs hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel endel rockere og slikt som faktisk bruker ørepropper, husker ikke hvor jeg leste det. Aner ikke hva musikerne i ett symfoniorkester gjør, men det er klart at det må jo gå utover hørselen til syvende og sist. Når det er sagt er det ikke sikkert at lydnivået er så høyt for dem ettersom konsertsaler er laget for å "spre" lyden effektivt.

Jeg har spilt Mahler-symfonier sittende rett ved siden av Piccolofløyten, og lurer virkelig på hvlike konsertsaler du har vært i.... Lyden er betydelig sterkere midt inne i orkesteret, og musikere med litt vett og hørsel i behold bruker en eller annen form for hørselvern. Disse demper 7-15 db. slik at man fortsatt kan følge med i musikken også i svake partier. Selv sverger jeg til en god gammeldags bommullsdott.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er vel endel rockere og slikt som faktisk bruker ørepropper, husker ikke hvor jeg leste det. Aner ikke hva musikerne i ett symfoniorkester gjør, men det er klart at det må jo gå utover hørselen til syvende og sist. Når det er sagt er det ikke sikkert at lydnivået er så høyt for dem ettersom konsertsaler er laget for å "spre" lyden effektivt.

Jeg har spilt Mahler-symfonier sittende rett ved siden av Piccolofløyten, og lurer virkelig på hvlike konsertsaler du har vært i.... Lyden er betydelig sterkere midt inne i orkesteret, og musikere med litt vett og hørsel i behold bruker en eller annen form for hørselvern. Disse demper 7-15 db. slik at man fortsatt kan følge med i musikken også i svake partier. Selv sverger jeg til en god gammeldags bommullsdott.

Jeg sa: "det er ikke sikkert".. Som sagt er jeg ikke musiker og kunne kun komme med en gjetning, men det er jo bra at det var en musiker her inne som visste. Det er vel forsåvidt ganske logisk også at lydnivået er høyere og at musikerne må verne seg. Har vært på konserter flere ganger, men har aldri sett om musikerne har noe i øyrene :)

Lenke til kommentar

Høytalere er fine å ha i en "sosial" stund. Men skal man spille, se på film eller høre på musikk alene er headset nydelig ! Et godt lukket headset til ca 1000 lappen er å anbefale.. Ikke bare kan du konsentrere deg om egen lyd men du kan forstyrrer ikke andre heller.. :yes: Go headset..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...