Gå til innhold

Høtalere vs hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Jau, det er ikke mange, men siden noen nevnte på at du fikk høytalere til 100,000, så ville jeg bare minne dem på at det ikke er begrensa til bare høytalere:P

For 100k bør man minst få masse gullgreier og håndstrikkete membraner i kevlar eller noe slikt :)

En annen årsak til å ikke bruke hodetelefoner er visstnok at man lettere kan få hørselskader, vet ikke om det gjelder bare pluggene eller hodetelefoner generelt, men det er uansett noe å tenke på. Man tror kanskje ikke at 5-10% svekket hørsel betyr mye i dag, men når man blir eldre og hørselen også er aldersvekket vil man nok angre i større grad.

Her er forresten et bilde av Orpheus:

http://electronics.howstuffworks.com/ces200211.htm

Rimelig høy bling-faktor.

Det kan visst skaffes enda, så det er bare å bla opp $14.900 :D

Du har et godt poeng når det gjelder hodetelefoner og hørselsskader. Man må absolutt passe litt mer på enn når man bruker høyttalere. Spiller man så høyt med høyttalere, kommer nok naboer og/eller politi på døra og sier ifra at du må passe på hørselen din...eller no sånt.

Hvis man må spille høyt for å overdøve omgivelsene, bør man heller gå for noen hodetelefoner som isolerer skikkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, husker ikke helt skade grensene, men enten var det 65 eller 85 db i 2 timer kan føre til hørselsskader i større eller mindre grad.. Jeg mener på og tro at det var 85, men at 65 i spessiele tilfeller kunne føre til hørselsskader.

Har ikke de eksakte nummra, men til sammenligning så var GFFX5800U sin vifte på 70db :)

Lenke til kommentar
Jepp, husker ikke helt skade grensene, men enten var det 65 eller 85 db i 2 timer kan føre til hørselsskader i større eller mindre grad.. Jeg mener på og tro at det var 85, men at 65 i spessiele tilfeller kunne føre til hørselsskader.

Har ikke de eksakte nummra, men til sammenligning så var GFFX5800U sin vifte på 70db :)

85 dBA (legg merke til A'en, som betyr at styrken er regulert etter frekvens, den er det samme som "ordentlig" decibel på 1000 hertz, mens dbA-verdien er litt høyere på 2-3 khz, og endel lavere (i forhold til "ekte" db), på høye og lave frekvenser).

85 dba er grensen for hva som er tillatt over en 8 timers arbeidsdag, jeg tror at det eller er direkte prosjonalt med lydenergien som dobles vær 3. db, så mao vil man tåle 88 dbA i 4 timer uten hørselsskade.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nja...det høres litt lavt ut. Støyen i en normal bilkupé ligger vel litt over 70 dB ved motorveihastighet (i Norge)?

Smertegrensa ligger på 120 dB.

Det kommer absolutt an på type støy. Er det skikkelig fæl lyd med mye forvrengning, vil skadepunktet ligge lavere enn om det er en ren "behagelig" lyd.

Uansett skal man passe veldig på hørselen sin. Jeg kjenner noen som har utviklet tinnitus (øresus), og det er definitivt ikke å anbefale. Ikke spesielt morsomt å ha et digert fossefall inni hodet konstant... :thumbdown:

Lenke til kommentar
hva med trådløse hodetelefoner. er lydkvaliteten dårligere enn hodetelefoner med ledninger? isåfall; hvor mye?

Nå har jeg ikke hørt veldig mye på trådløse hodetelefoner, men det jeg har hørt på, har vært relativt dyrt (ca. 2.000,-)

For å si det enkelt: Ja, lydkvaliteten er dårligere sammenliknet med vanlige hodetelefoner med ledning.

Det er litt vanskeligere å kvantifisere forskjellen, dog.

Jeg vil kanskje si at en trådløs hodetelefon til 2.000,- tilsvarer en med ledning til ca. 500,- til 800,- ett sted, men det er andre ting som spiller inn også.

Det største problemet for trådløse hodetelefoner, er den "naturlige" støyen radiobølge-teknologien medfører. Det blir også et noe begrenset dynamikkområde. Du kan kanskje sammenlikne det med å høre på en grei FM-sending på radio.

Men...det er utrolig deilig å bli kvitt ledningen. Men sjekk om det ikke er like greit med en god skjøteledning. Da beholder du den gode lydkvaliteten fra en "vanlig" hodetelefon, og sparer mye penger.

Lenke til kommentar

Leste litt i Lyd teori boken min nå.

60dB-SPL er rolig bil.

70dB-SPL er gatealarm, vanlig verksted.

80dB-SPL er bilhorn, akustiskgitar på 30cm avstand.

90dB-SPL er turn trafikk, bråkete verksted.

100dB-SPL er Tbanetog fra kanten av perrongen.

110dB-SPL er lydanlegg på fult.

120dB-SPL er smertegrense, skrik inn i øret.

130dB-SPL er symfoniorkester med fullt trykk.

140dB-SPL er Rullebanepå flyplass.

Osv osv..

Men uansett, fra f.eks. 70 til 80dB-SPL, så 10dobbles lyden, det er mye:)

85dB-SPL i 2 timer i strekk er vel bare en "teori" for hva som kan være skadelig, og ikke nødvendigvis trenger og være det tenker jeg, det kommer jo også veldig ann på mennesket som oppfatter trykk/lydbølgene:)

Skriver dB-SPL fordi det måler lyd korrekt og står for dB-Sound Pressure Level, mens dB alene er bare et forhåndstall og ikke er absolutt :)

Lenke til kommentar

85dB-SPL i 2 timer i strekk er vel bare en "teori" for hva som kan være skadelig, og ikke nødvendigvis trenger og være det tenker jeg, det kommer jo også veldig ann på mennesket som oppfatter trykk/lydbølgene:)

Skriver dB-SPL fordi det måler lyd korrekt og står for dB-Sound Pressure Level, mens dB alene er bare et forhåndstall og ikke er absolutt :)

85 dbA i 8 timer er det som står i arbeidsmiljøloven ihvertfall.

Angående spl: flisespikker :)

AtW

Lenke til kommentar

85 dbA i 8 timer er det som står i arbeidsmiljøloven ihvertfall.

Angående spl: flisespikker :)

AtW

Hehe, ja , vet arbeidsmiljø loven, men det er mye helseskadlig rundt om ^^

Alkohol påvirker jo også hørsel og gjør den mer sårbar, for og bare legge til det:)

Når det gjelder dB, så er det viktig og legge til SPL på slutten, ellers kan det bli veldig feil, hvertfall i fag sammenheng, men vanlige folk på forumer antar gankse sikkert at dB er dB og det er lyd, og bryr seg ikke noe mer om saken, så joa, litt flisespikk men :)

Lenke til kommentar

Har en Zen mp3spiller og lyden blir delt inn i 25 hakk.

Er dette dB-SPL

Er det mulig å finne ut hvor mye dB som kommer ut av hodetelefonene med hjelp av et slaks instrument ved bare å holde den ved lydkilden?

Hvor høy kan dB-SPL grensa være før det begynner å skade hørselen?

Lenke til kommentar
Har en Zen mp3spiller og lyden blir delt inn i 25 hakk.

Er dette dB-SPL

Er det mulig å finne ut hvor mye dB som kommer ut av hodetelefonene med hjelp av et slaks instrument ved bare å holde den ved lydkilden?

Hvor høy kan dB-SPL grensa være før det begynner å skade hørselen?

Som poengtert over, det avhenger av frekvens, og av hvor lenge du har det på. Men feks 104 dbA er noe du kan tåle i 5 minutt før man får potensielle problemer. Og ja, du får målere, som måler både db-spl, dbA (og sikkert også dbB og dbC, men det er neppe nødvendig).

AtW

Lenke til kommentar

Nå er vel også ofte spill full av "plutselige" eksplosjoner etc som medfører at lydnivået plutselig går opp flere hakk fra ett kanskje høyt nivå i utgangspunktet. Meningen var ikke å moralisere, men å si at man skal utøve forsiktighet. Grensene satt i arbeidsmiljøloven er veiledende maksgrenser og betyr ikke at man skal prøve ut grensene til det ytterste. 85 dBA i 8 timer er ganske anstrengende uansett. Vil også tro at unge mennesker i tenårene og yngre muligens er noe mer sårbar enn voksne.

Lenke til kommentar
Nå er vel også ofte spill full av "plutselige" eksplosjoner etc som medfører at lydnivået plutselig går opp flere hakk fra ett kanskje høyt nivå i utgangspunktet. Meningen var ikke å moralisere, men å si at man skal utøve forsiktighet. Grensene satt i arbeidsmiljøloven er veiledende maksgrenser og betyr ikke at man skal prøve ut grensene til det ytterste. 85 dBA i 8 timer er ganske anstrengende uansett. Vil også tro at unge mennesker i tenårene og yngre muligens er noe mer sårbar enn voksne.

Håper grensene i arbeidsmiljøloven ikke gjelder symfoniorkestre...

Lenke til kommentar

Håper grensene i arbeidsmiljøloven ikke gjelder symfoniorkestre...

hehehe:)

Jepp, eller ProSec vakter:P

Lenke til kommentar

Det er vel endel rockere og slikt som faktisk bruker ørepropper, husker ikke hvor jeg leste det. Aner ikke hva musikerne i ett symfoniorkester gjør, men det er klart at det må jo gå utover hørselen til syvende og sist. Når det er sagt er det ikke sikkert at lydnivået er så høyt for dem ettersom konsertsaler er laget for å "spre" lyden effektivt.

Lenke til kommentar
Det er vel endel rockere og slikt som faktisk bruker ørepropper, husker ikke hvor jeg leste det. Aner ikke hva musikerne i ett symfoniorkester gjør, men det er klart at det må jo gå utover hørselen til syvende og sist. Når det er sagt er det ikke sikkert at lydnivået er så høyt for dem ettersom konsertsaler er laget for å "spre" lyden effektivt.

Javisst, det er mange rockere og andre live-artister som bruker ørepropper. Det er ikke akkurat vanlige sov-i-ro saker, men avanserte filtre som demper lydnivået uten å ødelegge diskanten eller andre frekvenser. Ganske fiffige greier. Jeg har lyst på noe sånt selv, da lyden kan være for høy eller for dårlig på konserter, og det skjærer skikkelig i ørene.

Hva symfonimusikere gjør, er jeg ikke sikker på, men deres hørsel må da være veldig utsatt. Tenk på fiolinistene som har instrumentet helt opptil øret, og prøver å spille så høyt de kan, og det gjør resten av folka rundt dem. Kan ikke være helt gunstig.

Lenke til kommentar
Jau, det er ikke mange, men siden noen nevnte på at du fikk høytalere til 100,000, så ville jeg bare minne dem på at det ikke er begrensa til bare høytalere:P

For 100k bør man minst få masse gullgreier og håndstrikkete membraner i kevlar eller noe slikt :)

En annen årsak til å ikke bruke hodetelefoner er visstnok at man lettere kan få hørselskader, vet ikke om det gjelder bare pluggene eller hodetelefoner generelt, men det er uansett noe å tenke på. Man tror kanskje ikke at 5-10% svekket hørsel betyr mye i dag, men når man blir eldre og hørselen også er aldersvekket vil man nok angre i større grad.

Fikk meg jaggu en god latter av denne posten her kindings, tenker på det med du nevner med hørsel :!: når man blir eldre så hører man garantert ikke på så mye musikk som i dag uansett og så slipper man å høre alt masen fra dama hehe :p

Beklager offtopic men jeg måtte ok, å for all del er sikkert glad i dama da å :love:

Endret av Spyder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...