Gå til innhold

Høtalere vs hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Høtalere vs hodetelefoner hva er best?

Jeg har Sennheider px100 og broren min har et sett Creative Inspire T2900

og vi lurer på hva som er best.

Dette hører kansje litt rart ut fordi det er jo bare å sammenligne men vi blir ikke enige.

Hva tror dere er best av 500kr hodetelefoner vs 500kr høytalere.

Siden høytalerne er så store skulle man nesten tro at de er mye bedere men jeg synes dem får så mye negativ omtale på testen av hardware og har alderig hørt mye negativt av px100.

bassen på Creative Inspire T2900 er bra :yes:

Er det stor forskjell mellom px100 og et dyrere par til 1000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være frekk, men dette er en ganske idiotisk diskusjon ettersom høyttalere/hodetelefoner er en smakssak.

Jeg ville sagt at Sennheiser uansett holder høyere kvalitet og at modellene til 1000 er bedre med mindre du har fått fatt i noen av de gamle Studio D 'telefonene.

(mest sannsynlig fordi jeg har brukt sennheiser de siste seks årene)

Bassen er som oftest bedre på høyttalere ettersom man har et separat element til å formidle lyden.

Lyd, smakssak, men jeg vedder en hundrelapp på at sennheiserne gir et mer detaljriktbilde enn høyttalerne selv om bassen er mer rævva på hodetelefonene.

Lenke til kommentar

Etter min mening er hodetelefoner innendørs/for PC bruk kun aktuelt dersom naboene klager :)

Som han over sier er lydopplevelse ikke noe man kan definere objektivt, selv ikke eksperter blir enige om hva som er perfekte lydbilder. Hadde det vært enkelt ville man kunne funnet en enkel utforming som ville vært helt perfekt for alle konsertsaler, kinoer etc.

Lenke til kommentar

Rent teknisk har hodetelfoner mye bedre lyd en høytalere i samme prisklasse, men de har ett par ulemper, musikk er i all hovedsak mikset på en måte som er tilpasset høytalere, bassen er ikke så voldsom akkurat (pga elementets lille størrelse), og man får jo bare hørt det selv.

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, det er nok mange delte meninger om dette emnet.

Det er absolutt mange som ikke liker hodetelefoner eller øretelefoner. Det kan føles unaturlig å få høyttaler-elementet så nært og rett i øret. Mange liker ikke heller ikke å ha putene mot skallen eller ørene. Det har jeg all forståelse for.

Men for folk som ikke har noen problemer med dette, kan hodetelefoner gi MYE godlyd for penga i forhold til vanlige høyttalere.

I de aller fleste hodetelefoner er det ett element på hver side som skal gjengi hele frekvensområdet. Kanskje det blir overanstrent i forhold til en høyttaler som ofte har 2-3 elementer til hjelp? Neppe. Elementene i hodetelefonen trenger ikke bevege seg så mye for å skape den samme effekten. De som mener at hodetelefoner ikke kan gjengi skikkelige dypbass, bør høre på Beyerdynamic DT770, den er brutal og gir respons ned til 5 hz. Den eneste forskjellen er at du ikke kjenner trykket i brystkassa som høyttalere kan gi, men da snakker vi ganske oppegående og dyre saker.

Det området hodetelefoner er totalt overlegen på, er detaljer. Selv en ok hodetelefon til 500,- greier å få fra detaljer du ikke har kjangs å høre på høyttalere til 5.000,-.

Et mulig problematisk område for hodetelefoner, er lydbildet. Her greier høyttalerne lettere å skape et mer naturlig og bredere bilde av musikken. Merk at da snakker vi ikke om PC-høyttalere til 500,-, men gulvhøyttalere til det 10-dobbelte. En god hodetelefon (1.000,- til 3.000,-) har er et mye bredere lydbilde enn de billigere sakene, og matcher tildels veldig gode høyttalere.

For min del hører jeg en del på høyttalerne mine (til ca. 25.000,-), men jeg bruker hodetelefonene mye mer. Høyttalerne brukes mest til film.

Jeg har et Creative 4.1 sett (ca.1.000,-) til PC'en, men det blir nesten aldri brukt. F.eks. Beyer DT231 til ca.700,- knuser dette settet på alle mulige måter. Det er bare hvis jeg skal dele noen PC-lyder med andre at Creative'en får slippe til.

Har man en hodetelefon til 1.000-1.500,-, tviler jeg på det er noen dedikerte PC-høyttalere som kan matche denne på noen områder som helst.

Men hei, smak og behag kan nok diskuteres i det vide og breie. ;)

Lenke til kommentar

De kan ikke sammenlignes mot hverandre. Det eneste du kan gjøre er å liste fordeler og ufordeler, og se hva som passer best for deg.

For meg for eksempel, så er hodetelefoner mye "bedre", ganske enkelt fordi det er såpass mange andre rundt i huset som sover eller vil ha ro, at jeg nesten aldri kunne fått brukt høytalerene over snakke-nivå. Da er hodetelefoner snadder, siden jeg kan dundre på full guffe, selv mens folk sover i naborommet =)

Ellers så er vel en av hovedforskjellene at bass før du mye bedre i høytalere, og høy-definisjon får du best i headsett (i forhold til pris da seff.) Det blir uanset en smakssak, og dessuten veldig avhenging av under hvilke forhold de brukes. De fleste ville vel for eksempel si at å se en film med headsett ikke er så kult, selv om de foretrakk headsett til spill/musikk.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ehm....jeg glemte et par ting.... :p

Bass nevnes som et område der høyttalere er "best". Det kan jeg godt være enig i, men da må høyttalerne eller subwooferen være veldig bra. For bass er noe av det vanskeligste å gjengi skikkelig for en høyttaler. Det er vanskelig for en hodetelefon også, men elementet må ikke flytte så mye luft og påvirkes dermed ikke så mye av kabinett og slikt.

Men...en film med et heftig lydspor gjengitt med et par 15 toms høykvalitets subwoofere....oioi....det er rått. Men så koster det jaggu litt også... :whistle:

En annen stor fordel for hodetelefonene, er at man slipper fullstendig å plages med et dårlig lytterom. Resonanser og refleksjoner kan ødelegge selv for de aller beste høyttalere. Dette gjelder spesielt bassen og nedre mellomtone. Man kan jo tilpasse rommet, men da er man ganske sikkert ungkar. ;)

Lenke til kommentar

Enda mer svar :!:

kan jo si hva jeg mener selv.

Til film sitter jeg sammen med broren min og hans høtalere Creative Inspire T2900

Rett og slett fordi bassen er så bra og man slipper å sitte alene å se på film(da han fikk høytalerne ble vi veldig overasket over hvor god lyden var, spesielt bassen)

til musikk hører jeg på mine hodetelefoner(det er jo også litt bass på dem) alene på rommet fordi det er så klart og detaljene kommer veldig godt frem som noen av dere sier men Min brors høytalere er også bra til musikk selv om han sier dem er bedere.

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror det mange mener med at det "mangler" bass i hodetelefoner, er at lyd sendt ut av en høyttaler har et mye høyere engerginivå, og dermed kan du føle vibrasjonene med hele kroppen, ikke bare øret. Det er også grunnen til at mange bruker ti-tusenvis av kroner på høyttalere selv om de kunne fått like god eller bedre lyd på hodetelefoner, bare med et mye lavere energinivå som kun oppfattes i øret, ikke resten av kroppen.

Derimot i 500-kr området, låter høyttalere så dårlig at det bare er trist, så kjøp/bruk for all del hodetelefoner.

Lenke til kommentar
De som mener at hodetelefoner ikke kan gjengi skikkelige dypbass, bør høre på Beyerdynamic DT770, den er brutal og gir respons ned til 5 hz. Den eneste forskjellen er at du ikke kjenner trykket i brystkassa som høyttalere kan gi, men da snakker vi ganske oppegående og dyre saker.

Gi respons er jo greit nok, men jeg har liten tro på at de gir "god nok" respons (må innrømme at jeg ikke har prøvd nevnte høretelefoner), for å få samme lydtrykk på 5 hz som på 20 hz, så må du ha 16 ganger så stort utslag på elementene, og det er min erfaring at høretlefoner ikke kalrer å produsere de aller laveste frekvensene med nok volum, riktignok er det, som poengtert, slik at det er det ganske få høytalere som gjør også. Men de har mulighet for endel større utslag.

AtW

Lenke til kommentar
De som mener at hodetelefoner ikke kan gjengi skikkelige dypbass, bør høre på Beyerdynamic DT770, den er brutal og gir respons ned til 5 hz. Den eneste forskjellen er at du ikke kjenner trykket i brystkassa som høyttalere kan gi, men da snakker vi ganske oppegående og dyre saker.

Gi respons er jo greit nok, men jeg har liten tro på at de gir "god nok" respons (må innrømme at jeg ikke har prøvd nevnte høretelefoner), for å få samme lydtrykk på 5 hz som på 20 hz, så må du ha 16 ganger så stort utslag på elementene, og det er min erfaring at høretlefoner ikke kalrer å produsere de aller laveste frekvensene med nok volum, riktignok er det, som poengtert, slik at det er det ganske få høytalere som gjør også. Men de har mulighet for endel større utslag.

AtW

Neida, så lave frekvenser føler man nok mer enn man hører dem, så høyttalere vil være mer energiske enn hodetelefoner. Men finn meg en høyttaler eller subwoofer som gir deg god, lineær frekvensrespons ned til f.eks. 10 Hz. Du finner ikke det på denne siden av 50.000,-. I tillegg trengs det meget heftige forsterkere.

Når det gjelder 5 Hz, DT770 og elementets bevegelse, må du huske på at elementet ikke trenger å bevege seg så mye i utgangspunktet, så det har nok mer kjangs å få til lavere frekvenser enn høyttalere. DT770 er konstruert som et bass-refleks system, faktisk. Det er små bassporter på klokkene. :-)

Man kjenner faktisk den dypeste bassen mer enn man hører den, selv med hodetelefoner...

Men det er ikke tvil om at et høyttaler-oppsett, som gir skikkelig respons helt ned i kjelleren, er bedre enn det som finnes av hodetelefoner. Ulempen er derimot at dette koster flere 100.000 kroner. :whistle:

Lenke til kommentar
Det sier at du må gi 10 til 20 ganger så mye for Høytallere som for hodetelefoner når det gjelder lyd kvalitet.

Du finner også dyre hodetelefoner til godt over 100,000..

Hehe...joda, Sennheiser Orpheus kosta vel litt over 100.000,- i sin tid, og var en elektrostat-hodetelefon med egen hysterisk rørforsterker. Nå var vel forsterkeren definitivt den dyreste komponenten, så det er litt feil å si dette var en hodetelefon til 100.000,-.

Bortsett fra Orpheus-settet, kan jeg ikke huske å ha hørt om så mange hodetelefon-greier til over 100.00,-.

Sony R10 til $4.000 er vel noe av det dyrere du finner, og kalles vel "The King of Headphones".

Noen Stax-sett er relativt kostbare, men kommer vel ikke i nærheten av 100.000,-.

Jeg tror markedet er riiimelig begrensa for slike saker.

Nå har jeg ikke hørt de skikkelig dyre sakene, men jeg tror at etter 10.000,-, begynner merverdien for hodetelefoner å avta seriøst.

Lenke til kommentar
Jau, det er ikke mange, men siden noen nevnte på at du fikk høytalere til 100,000, så ville jeg bare minne dem på at det ikke er begrensa til bare høytalere:P

For 100k bør man minst få masse gullgreier og håndstrikkete membraner i kevlar eller noe slikt :)

En annen årsak til å ikke bruke hodetelefoner er visstnok at man lettere kan få hørselskader, vet ikke om det gjelder bare pluggene eller hodetelefoner generelt, men det er uansett noe å tenke på. Man tror kanskje ikke at 5-10% svekket hørsel betyr mye i dag, men når man blir eldre og hørselen også er aldersvekket vil man nok angre i større grad.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...