hallgeirl Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Hei. Jeg planlegger å kjøpe nytt hovedkort + CPU, og da kommer jeg til å satse på socket 939. Jeg har sett på et hovedkort: Asus A8V Deluxe og CPU: A64 3500+ Jeg har nå 1024MB (2x512MB) TwinMOS 3200 RAM. Er det noen som vet hvordan dette hovedkortet og RAM'en går sammen? Jeg kikka på den sticky posten "Kompatibilitet A64 hovedkort og minne", men jeg fant ikke dette hovedkortet der, så derfor spør jeg. Har noen her også generelle erfaringer med dette kortet, så vil jeg gjerne høre Takker for svar. EDIT: Når CPU'en er BOXED, betyr det at kjøler følger med, ikke sant? Hvordan er ytelsen på den kjøleren isåfall? Holder den, eller bør jeg tenke på å kjøpe annen kjøler? Endret 28. august 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 EDIT: Når CPU'en er BOXED, betyr det at kjøler følger med, ikke sant?Hvordan er ytelsen på den kjøleren isåfall? Holder den, eller bør jeg tenke på å kjøpe annen kjøler? Jupp, både CPU og kjøler kommer i en fin pakke med noe reklame i tillegg. ..kjøleren er helt grei, og kan også brukes til litt klokking. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 BOXED = prosessor+kjøleribbe+vifte ja. Og den er stille. Klikk navnet mitt så ser du hva jeg har av hardware. Det er dønn stabilt. Hvertfall med XL-minnet til Corsair. Husk at AMD-prosessorer foretrekker aggressive timings på minnet og Corsairs XL-2-2-2-5 er noe av det beste pr. i dag. Eller rettere sagt, det er de beste brikkene Corsair har i skrivende stund. Sveinl. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Hm.. Høres bra ut. Da antar jeg at jeg kommer til å bestille HK + CPU neste lønning, så ser jeg hvor bra det minnet jeg har nå funker, og evt. bestille litt bedre minne senere Takker for svar BTW: Hvis det tilfeldigvis er noen som har erfaringer med kombinasjonen HK/CPU og minne, så hadde det vært veldig fint å få vite det Et spørsmål til forresten: Får jeg brukt de 2 512MB TwinMos-brikkene mine i Dual Channel på et Socket 939 system, eller må jeg ha et slik matched sett med minne? Endret 28. august 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Så lenge brikkene er 100% like med like spesifikasjoner skal det gå greit. Men jeg går ikke god for at de passer sammen med hovedkortet ditt. På socket 754 var det et heidundrende leven med minnebrikker og hovedkort. Det som gikk igjen som OK var Corsair. Jeg hadde ingen erfaringer å støtte meg til da ingen på forumet hadde ASUS A8V eller 3500+. Derfor gamblet jeg og bestilte Corsair først som sist. Og det viste seg å være det riktige valget. Hovedkortet er bra og det er 3 muligheter for RAID på det kortet, eller evt. sette opp single disker på RAID-kontrollerne. Og den Wifi-g saken kommer som et PCI-kort og er ikke integrert. Resten av spesifikasjonene er integrert. Og det er default muligheter for å klokke opp til 10% i BIOS. Men du kan også justere dette manuelt og lengre enn 10%. Tror prosessoren har god kvalitet siden den kom etter de større prosessorene. Det kan bety at kjernen er god på denne. Jeg klokket prosessoren til FX-53 hastighet. Det som "stoppet" meg da var temperaturen som kom oppi 72 grader. På standard hastighet kjører den på 35-39 idle og 53-55 med full last. Jeg satte inn 2 Raptorer, det er grunnen til at jeg skriver varierende temperatur (uten og med). Har mye mer å fortelle, men du får glede deg til resten selv NB! Boxedkjøleren var vanskelig å sette på. Men etter 5 forsøk presset jeg av alle krefter (med en SVÆR skiftnøkkel) og fikk den på. Og god kjølepasta er å anbefale, f.eks. arctic silver 5 da dette kjøler bedre enn den Thermalpaden som sitter på kjøleribba fra før. Arctic silver 5 kan du kjøpe hos Microplex Sveinl. Endret 28. august 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Ja, jeg har fått inntrykk av det jeg også, at det var en del styr med kompatibilitet mellom minne og HK på S754 (spesielt etter å ha lest den sticky-posten om nettopp det der). Jeg har tenkt på å kjøpe litt arctic silver, men jeg tror jeg nok skal vente litt til jeg evt. skal bestille litt mer derfra, ettersom det blir litt uhyggelig mye frakt for en såpass liten ting Ang. å kjøre dual channel: Da er det vel forsåvidt bare å vente å se Jeg er GANSKE sikker på at brikkene er identiske (begge er PC3200, begge er CL2,5). Det var ihvertfall fint å bekrefte at hovedkortet var bra, så får jeg bare vente å se hvordan det går sammen med minnet Takk for gode tips/erfaringer EDIT: Post nr. 200 Endret 28. august 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Jeg er GANSKE sikker på at brikkene er identiske (begge er PC3200, begge er CL2,5). OK. Da bør det fungere med mindre hovedkortet har noe spesielt imot TwinMOS. Om det er ECC unbuffered eller vanlig unnbuffered minne så skal ikke dette ha noe å si da hovedkortet støtter begge deler. Sveinl. Endret 28. august 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 En ting til, husk også å sette på den 4-pins strømkontakten da prosessoren krever dette. Og ikke gi deg hvis festet til kjøleren er "for stram". Du får den på til slutt. Jeg holdt på å gi opp og sende hele greia i retur, men nå er jeg gla jeg ikke gjorde det. Lykke til, det blir en knall PC Sveinl. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Husk at AMD-prosessorer foretrekker aggressive timings på minnet og Corsairs XL-2-2-2-5 er noe av det beste pr. i dag. Eller rettere sagt, det er de beste brikkene Corsair har i skrivende stund. Hva med denne rammen fra OCZ? Banker fletta av Corsairs XL i denne testen;) Litt billigere også. Lenke til kommentar
MAndreas Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Husk at AMD-prosessorer foretrekker aggressive timings på minnet og Corsairs XL-2-2-2-5 er noe av det beste pr. i dag. Eller rettere sagt, det er de beste brikkene Corsair har i skrivende stund. Hva med denne rammen fra OCZ? Banker fletta av Corsairs XL i denne testen;) Litt billigere også. Ville ikke akkurat kalt det å banke, det er jo så jevnt som det går ann å bli, med OCZ et par poeng foran Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Ville ikke akkurat kalt det å banke, det er jo så jevnt som det går ann å bli, med OCZ et par poeng foran Det var litt ironisk for å si det sånn, men jeg ser ingen grunn til å ikke velge OCZ. "Even then the gaming benchmarks and SiSoft Sandra 2004 SP2 buffered tests only show a 5 percent boost in the final score. OCZ managed to lead against the Corsair by 29 percent in our SuperPI tests, which is nothing short of impressive. Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg ville heller gått for dette hovedkortet. I tester viser det seg at Nforce3 250gb slår K8T800Pro. Se test hos Anandtech Spesielt harddisk kontrolleren er bedre på Nvidia sine mobo's. Jeg har selv et Abit AV8 som er VIA K8T800pro. Er et bedre kort det enn ASUS sitt hvis du absolutt skal ha VIA hovedkort. Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Når det gjelder kjøleren og viften som følger med prosessoren så går viften på 3300 rpm. Bråker ikke mye, men anbefaler å bruke viftestyring for å ned støyen enda mer. Trenger ikke full omdreining ved surfing o.l. Syns den var lett å sette jeg da. Temperatur ved litt overklokking (210mhz FSB, og 1,55Vcore) er hos meg ca. 50-52 idle og 57-58 load. Syns det er litt mye, men har jo klokka litt da.... Endret 29. august 2004 av Spurs Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Husk at AMD-prosessorer foretrekker aggressive timings på minnet og Corsairs XL-2-2-2-5 er noe av det beste pr. i dag. Eller rettere sagt, det er de beste brikkene Corsair har i skrivende stund. Hva med denne rammen fra OCZ? Banker fletta av Corsairs XL i denne testen;) Litt billigere også. Vel, begge brikkene har jo de samme spesifikasjonene da... Om disse er bedre enn XL har jeg ingen erfaring med, men det er fint at du kan gå god for at de er bedre og at hovedkortet han har valgt støtter OCZ RAM Edit: Jeg titta på testen du la ut men det var da omtrent ingen forskjell. Det er vel ikke så rart når spesifikasjonene er identiske kanskje. Sveinl. Endret 29. august 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Hmm.. Er det noen som vet hvor stor ytelsesforskjell det er på denne (2-2-2-5) og denne (2-3-2-5)? Er det merkbar forskjell i ytelse, så det er verdt 800kr ekstra som det koster for den med 2-2-2-5 timings?? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Du kan jo lese denne testen der de fleste 2-2-2 minnene blir sammenlignet. Et lite sitat kan jeg vel alltids overbringe: "From DDR433 up, some of the memories began to differentiate. Where the Samsung memories all went to around DDR500 with similar timings, the OCZ PC3200 Platinum Rev. 2 kept going to the next level at DDR533, and then it still kept going to the remarkable stable overclock of DDR557. This is about 50MHz higher than the nearest Samsung rival, which certainly makes the OCZ stand head and shoulders above the DDR400 2-2-2 crowd" Om hovedkortet du velger er kompatibelt med OCZ ram kan du sjekke her. Ellers så lønner det seg nok å søke litt rundt på utenlandske forum. Edit: Her har du også en test av hovedkort for socket 939. Endret 30. august 2004 av abraxa Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Den testen ser veldig bra ut. Skal lese igjennom skikkelig når jeg kommer meg hjem i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå