Gå til innhold

Noen som har en PC de ikke bruker?

Anbefalte innlegg

gi bort en pc til et u-land...for noe vissvass...hvem pokker skal lære dem å bruke pc'ene da?!

uansett kommer mannen under palmen heller til å bytte pc'n mot en ak eller noe slik at han kan ta over naboens pc og selge den også!!

Endret av p0lse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er enig med topicstarter. Offentlige PC-er til skolebruk i U-land må da være bedre enn PC-er til enkeltpersoner, donert gratis? Jeg mener PC hjemme må regnes som en luksus, ikke en nødvendighet, i motsetning til en PC plassert på en skole.

Da kjenner du tydeligvis ikke veldig godt til den norske skolen. Elever med egen PC hjeme har i dag klare fordeler fremfor barn som ikke har det. Dette vil i noen grad varierer fra skole til skole basert på om den enkelte skole har bra dekning med PC'er eller ikke. I de tilfeller det er dårlig PC dekning på en enkelt skole vil barn som ikke har PC og nettilgang hjemme befinne seg i en dårligere situasjon enn de som har dette.

Det som uansett er poenget er at det blir totalt feil når man setter to ting opp mot hverandre på denne måten.

Det er fint om personer/bedrifter vil gi bort eldre PC'er - det være seg til mennesker som bor i Norge, eller utenfor Norge. Her er det selvsagt opp til giveren å bestemme mottakeren uten at det skal tas ille opp av andre.

Lenke til kommentar
Det var kanskje en dårlig idé å sette dette opp mot saken jeg linket til, men for meg virket hans henvendelse som tidenes luksusproblem. En 1. klassing trenger ikke PC, det siste norske barn trenger er mer stillesitting foran en skjerm. Det er heller ikke noe argument at han trenger å lære IKT i den alderen, dette vil de fleste barn fikse greit når de blir eldre.

Ja det var en dårlig ide. Selve tanken om at man gir bort PC'er til mennesker utenfor Norge er selvsagt god den, på samme måte som det også er en god ide å gi bort brukte PC'er til mennesker i Norge.

Det blir helt feil når man skal sette disse to gode formålene opp mot hverandre, og som mange av svarene i dinne tråden dessverre viser, ender det ofte opp med bastante påstander og ståsted.

I tillegg var det i mine øyne fullstendig meningsløst at du skulle trekke frem Lars som et eksempel på det du selv kaller et "luksusproblem".

Ingen av oss kjenner hans reelle situasjon, og som jeg skrev i går er det en god del mennesker i Norge som på grunn av sykdom etc. er avhengige av sosialhjelp, Ser man på de satsene som gjelder i Norge i dag for sosialhjelp er det totalt på trynet. Siden 1994 har situasjonen for mottagere av sosialhjelp blitt ekstremt mye dårligere, og det er da også grunnen til at vi i dag stadig vekk hører om fattigdom også i Norge.

Så ja til PC'er både til inn- og utland, og debatten blir noe mer konstruktiv hvis disse to tingene ikke settes opp mot hverandre.

Endret av Heales
Lenke til kommentar
Vel, vi får sikker 9-10 stk Pentium MMX 200 maskiner m/ CRT skjermer til overs på jobben når vi oppgraderer parken om 1-2 måneder.

Hvis noen kommer og henter dem (les: vi slipper å bruke tid / betale frakt), gir vi dem bort gratis.

Skolene i vårt distrikt har etter min kjennskap god dekning og bedre maskiner enn det vi har nå.

Alternativet vårt er

a) å annonsere i lokalavisen at vi gir dem bort

b) vi kjører dem selv til gjenbruksavdelingen/renovasjon.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=289077&hl= ;)

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å sende en gammel pc'e til et u-land en at det skal havne på fyllinga? MANGE data-deler som vi synes er for gamle og dårlige kan de få stor nytte av. Hvor mange PC'er trur du at vi kunne sendt vist vi i stedenfor å kaste delene som nå ligger på dynga og heller bygd de om til pc'er igjen?

Mange folk med syke hoder her, mange her som kun tenker på seg selv.

H.kon

Lenke til kommentar
gi bort en pc til et u-land...for noe vissvass...hvem pokker skal lære dem å bruke pc'ene da?!

uansett kommer mannen under palmen heller til å bytte pc'n mot en ak eller noe slik at han kan ta over naboens pc og selge den også!!

Flere rasistiske utsagn nå, og det vil gis ut advarsler i hopetall samtidig som tråden blir stengt.

Lenke til kommentar
Det siste jeg skulle gjort er å gi fra meg en PC til noen jeg ikke kjenner!

Når det derimot gjelder U-land så gir jeg F... meg ikke fra meg en ting!

Ingen ting som irriterer meg mer enn når det kommer et eller annet innslag på TV om at vi skal gi penger til en og annen neger som ikke har det så bra!

Hvis forholdene er så forferdlige der de kommer fra så får de heller slutte å bruke alle pengene sine på våpen og heller konsentrere seg om andre ting!

Hvis Norge absolutt må gi til u-land hele tiden så burde det vært kondomer og noen til å instruere de i hvordan de skal brukes!

Er jeg en rasist? Nei, men får et fikt nå og da...

Har du tenkt på at de møter tollbarierer.Hvis vi hadde møtt samme tollbarierer angående olje og fisk og tildels IT exsport.Da tror jeg at folk i dette landet hadde fått oppleve hva fattigdom er.Og så letter vi vår samvittighet når det er TV Aksjon og føler at vi er så snille.Uten avtaler hadde Norge vært et U-Land,men jeg skjønner at vi ikke kan hjelpe alle og det er ikke meningen heller.Men det er lov og ha medmenesklighet og prøve å forstå at det finnes mennesker som ikke har det så greit som deg og meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...