Gå til innhold

Noen som har en PC de ikke bruker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vet hvem du sikter til ;)

Og dette kommer fra samme person som skriver:

nå ble jeg nesten sur, skl vi gi bort hjemme pcene til fordel for at barn i uland som ikke har internett skal ha glede av super pc mens vi må klare oss med p2 maskiner som knapt nok kjører kabal på full grafikk!!!!  

Jeg vurderer sterkt å bytte nasjonalitet om dette er representativt for den oppvoksende generasjon.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Vel, vi får sikker 9-10 stk Pentium MMX 200 maskiner m/ CRT skjermer til overs på jobben når vi oppgraderer parken om 1-2 måneder.

Hvis noen kommer og henter dem (les: vi slipper å bruke tid / betale frakt), gir vi dem bort gratis.

Skolene i vårt distrikt har etter min kjennskap god dekning og bedre maskiner enn det vi har nå.

Alternativet vårt er

a) å annonsere i lokalavisen at vi gir dem bort

b) vi kjører dem selv til gjenbruksavdelingen/renovasjon.

Lenke til kommentar
vet hvem du sikter til ;)

Og dette kommer fra samme person som skriver:

nå ble jeg nesten sur, skl vi gi bort hjemme pcene til fordel for at barn i uland som ikke har internett skal ha glede av super pc mens vi må klare oss med p2 maskiner som knapt nok kjører kabal på full grafikk!!!!  

Jeg vurderer sterkt å bytte nasjonalitet om dette er representativt for den oppvoksende generasjon.

jo, jeg vet de har internett i mange uland, men det er få som har råd til det, og få som har datakunnskaper nok til å kunne behandle en data skikkelig, ja de bør ha data på skolen, da det blir en viktig del av hverdagen dems hvis de kommer ut av fattigdommen og inn i det"vanlige" livet som de fleste eurpeere i dag.

må bare si at dataopplæringen på skolen i norge også er alt for tynn.

Lenke til kommentar
jo, jeg vet de har internett i mange uland, men det er få som har råd til det, og få som har datakunnskaper nok til å kunne behandle en data skikkelig, ja de bør ha data på skolen, da det blir en viktig del av hverdagen dems hvis de kommer ut av fattigdommen og inn i det"vanlige" livet som de fleste eurpeere i dag.

må bare si at dataopplæringen på skolen i norge også er alt for tynn.

Og da står ti-tusenkronersspørsmålene i kø:

Hvordan får man kunnskap om man ikke har utstyr?

Går det an å ha nytte av en pc uten internett?

Hva skal de med data på skolen om de prøver å dyrke en liten jordlapp for å få mat nok?

Hvordan skal de komme ut av den fattigdommen hvis vi fortsatt skal sitte i verdens desidert rikeste land og holde på alt som er vårt bare fordi det er vårt?

Hva får deg til å tro at du har godt av å sitte enda flere timer i døgnet foran en skjerm?

Hva får deg til å kunne mene noe generelt om dataopplæringen i norsk skole?

Og: er du gammel nok til å forstå spørsmålene?

Lenke til kommentar
Hvordan får man kunnskap om man ikke har utstyr?

det er veldig vanskelig, blir bre teoretisk, det er ikke bra.

Går det an å ha nytte av en pc uten internett?

ja, men til en viss grad, man kn lære hvordan en data fungerer, tekstbehandling o.l . men ikke noe mer. på internett finner mn informsjon om _ALT_ det gjør internettet så genialt

Hva skal de med data på skolen om de prøver å dyrke en liten jordlapp for å få mat nok?

som sagt, det er mange fattige som flytter og bygger seg opp igjen, som f.eks gandhi som var en fattig indisk gutt, ble en av de største personene i historien, hadde dette vært i dag, hadde han hatt STOR bruk for datamaskinen.

Hvordan skal de komme ut av den fattigdommen hvis vi fortsatt skal sitte i verdens desidert rikeste land og holde på alt som er vårt bare fordi det er vårt?

der, har du et godt poeng... vi i den 1. verden må være flinkere til å gi, det _ER_ den eneste måten å bygge de opp igjen. Men vi hr mange gode tiltak for å donere penger. som f.eks tv-aksjonen, "Oprasjen dagsverk" og "den røde fjær" eller hva

det nå heter. orker ikke svare mer på det nå.

Hva får deg til å tro at du har godt av å sitte enda flere timer i døgnet foran en skjerm?

jeg sier ikke at vi har godt av det, men at det er nødvendig å lære å behandle data, fordi det er en viktig del av arbeidslivet. det finnes ikke mange jobber i dag hvor man ikke hr behov for en dtamaskin.

Hva får deg til å kunne mene noe generelt om dataopplæringen i norsk skole?

Jeg går i 9. klasse (sry: gruppe 9) og jeg ser at fler av de som ikke engasjerer seg om data på fritiden, rett og slett er helt blank når det gjelder datan. ta f.eks ei i gruppa mi som plutselig utbrøt "hvordan får jeg vekk de store bokstavene????".

er du gammel nok til å forstå spørsmålene?

det får du avgjøre selv

Lenke til kommentar
Eller du som har 4 pc`r, har du virkelig bruk for alle. Kanskje du heller burde kjøpe en 200 Gb hardisk til 1000 kr, enn at du har flere pc`r stående pga av lagringsplass. Hvis det er det som er poenget med dem da ;-)

Muligens en tanke sent, men svarer på quoten:

Har en hovedpc til gaming, 3Ds, etc, en bærbar pga. mobilitet er praktisk, en server (med 1 TB kapasitet, og med ca. 200 GB ledig :p) for lagring/nedlastning, og en stasjonær til litt LAN og tungt renderings-arbeid. Og som reserve hvis noe går galt (som skjer ganske ofte :nei: )

Gir ikke bort data'n når jeg har brukt flerfoldige tusen kroner på dette (har vel brukt i overkant av 60 lapper totalt), og personlig mener jeg vi gir mer en nok til u-landene. slett gjelda, og la dem fixe det selv. Natural selection.

Lenke til kommentar

som sagt, det er mange fattige som flytter og bygger seg opp igjen, som f.eks gandhi som var en fattig indisk gutt, ble en av de største personene i historien, hadde dette vært i dag, hadde han hatt STOR bruk for datamaskinen.

Når du først har data og internettilgang; kan det være lurt å gjøre litt research. Gandhi var eksempelvis ikke hva man kan kalle fattig når han var barn...

http://www.sscnet.ucla.edu/southasia/Histo...dhi/gandhi.html

Lenke til kommentar

Når du først har data og internettilgang; kan det være lurt å gjøre litt research. Gandhi var eksempelvis ikke hva man kan kalle fattig når han var barn...

http://www.sscnet.ucla.edu/southasia/Histo...dhi/gandhi.html

okda, er ikke altid like oppgående kl. 2 på natta, og prøver å huske fra en bok jeg leste da jeg var 10, beklager dårlig research :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Muligens en tanke sent, men svarer på quoten:

Har en hovedpc til gaming, 3Ds, etc, en bærbar pga. mobilitet er praktisk, en server (med 1 TB kapasitet, og med ca. 200 GB ledig :p) for lagring/nedlastning, og en stasjonær til litt LAN og tungt renderings-arbeid. Og som reserve hvis noe går galt (som skjer ganske ofte :nei: )

Gir ikke bort data'n når jeg har brukt flerfoldige tusen kroner på dette (har vel brukt i overkant av 60 lapper totalt), og personlig mener jeg vi gir mer en nok til u-landene. slett gjelda, og la dem fixe det selv. Natural selection.

Dette er da vitterlig ikke et forsøk på frarane deg pcene dine. Tanker er å bruke eldre pc-deler til å utdanne folk i den 3. verden, fremfor å la de gå til spille på dynga. Det kommer ingen skummel neger og tar pcene dine, med mindre du vil. :)

En data som du har brukt mye penger på vil en dag være uninteressant for deg, og da spiller det liten rolle hvor mye du engang investerte i den. Selv solgte jeg nylig en pc som engang kostet 18000 kroner for en femhundrelapp. At data er en dårlig investering med tanke på bruktverdi, vet de fleste.

Lenke til kommentar

Hawkwind, Fortell ?

Alt for mange er jeg redd. Får ihvertfall en viss innsikt om hvilke miljøer den typiske Fremskrittspartivelgeren kommer fra...

Dette ønsker jeg og sikkert mange andre svar på ?! :hmm:

Forøvrig er det viktig at barn lærer seg Data og har tilgang til internett.

Har to barn selv, en på 6 og en på 4 år, de to kan mer enn min sambo på 32.

Og Ungene finner ut av ting som ikke jeg en gang får til.

Men, det er viktig at alle som kan og vil bidra med PC`er får den muligheten til å gi den vekk, enten til en Norsk eller en i et U-land.

Men å sparke en som ligger nede, den syntes jeg var noe så j.....elsk forkastelig.

La nå atter engang husfreden senke seg over HW. :thumbup:

PS: Gjør godt med friske Innlegg.

MvH

WB

Lenke til kommentar

re: "sindres" siste innlegg:

Nei da, ikke misforstå meg. Og, PC'ene mine går skjelden på dynga i hel tillstand, bl.a. induktorene på skjermkortene er svært praktisk til switchregulatorer, og Elfa har dårlig utvalg, så... :D

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar

Kunnskapsløsheten blant en stor del av de som har svart på denne posten, skremmer vettet av meg. Visse ser ut til å være blottet for historise-kunnskap, uten evne til medfølelse for andre menneskers livssituasjon, og i liten grad i stand til å forstå hvorfor ting er som de er (og hvorfor/hvordan vi kan gjøre noe med det). Jeg skjemmes.

En PC er en mulighet til å skaffe seg kunnskap - og at et samfunn (være det norsk, asiatisk eller afrikansk) skaffer seg kunnskap og informasjon, kan da umulig være noe negativt? Ved å donere PC-er man ikke bruker, kan man faktisk hjelpe mennesker til å skaffe seg kunnskap og informasjon. Kunnskap og informasjon er et gode. Så lenge man ikke taper noe på det, hvorfor hindre andre mennesker i å oppnå noe som utvilsomt er bra?

Det å gi ting man ikke trenger til både norske skoler (og andre institusjoner/individer) som kan gjøre nytte av det, og til fattige land, er en god ting å gjøre. Alt trådstarter gjør, er å oppfordre de som eier pc-er de ikke bruker, til å donere disse til et formål hvor de faktisk blir utnyttet. At dette kan starte reaksjoner, synes jeg er meget trist. At noen på moralsk basis mener at det er riktigere å gi pc-er til norske skoler, er en diskusjon jeg ikke vil begi meg inn på, men poenget er, kort og greit: Hvis du har en PC du på ingen måte bruker eller har bruk for, bør du gi den til noen som HAR bruk for den. Trådstarter anser de som trenger det mest for å være barn i den tredje verden - noe som helt sikkert ville bidra til å minske informasjonskløften vi har (nord/sør-skillet). Om man er uenig i trådstarters vurdering av hva som er en 'god sak' å donere pc-en til, får det være så. Poenget er og blir; å gi bort noe man ikke har bruk for til mennesker som vil ha bruk for det, er en god tid å gjøre. Videre vil jeg faktisk tro at å gi pc-er til mennesker i den tredje verden (så lenge det finnes forutsetninger for å utnytte utstyret, noe jeg regner med at det finnes) er noe som vil gi disse menneskene bedre muligheter for utdanning, som igjen vil gagne samfunnet de lever i. Kunnskap og informasjon er goder, og vil nødvendigvis drive et samfunn framover.

En bedre verden er det fremste mål. Kunnskapsløshet, dårlig evne til vurdering og idioti er ting som hindrer oss i å nå dette målet.

Endret av SvovelSyre
Lenke til kommentar

lamers altså...etnosentriske tullebukker i hopetall på dette forumet. :hrm:

Mye av elendigheta i u-land skyldes kunnskapsmangel. Tilgangen til kunnskapen er den viktigste veien ut. Forebygge sykdommer, etc. Derfor er pcer og nettilgang skikkelig verdifullt for denne gjengen.

Ikke gi bort noe til u-land? dra dem alle over en kam? sikkert kalashnikov-bøller hele gjengen, sier du?

Gå og samle opp driten etter Carl ett anna sted a....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...