Gå til innhold

AMD Athlon64 3000+ prosessor

Zeorsd

Anbefalte innlegg

Jeg har tenk litt på å kjøpe/bygge en pc med AMD Athlon64 3000+ prosessor. Jeg har imidlertid svært lite kunnskap når det gjelder AMD sine benevninger. Hva betyr egentlig 3000+? Hva tilsvarer denne prosserssoren hos pentium? Er den et godt kjøp for meg til en pc som skal brukes til bla. spill og redigering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tallene med pluss bak, er AMDs måte å tilsvare Intels prosessorer. Så en XP3000+ skal da tilsvare Pentium4 3000MHz.

3000+ er en meget gunstig cpu, da den gir god ytelse for relativt lite penger. Har sett at prisen på 3200+ også er begynt å bli ok.

Når du skal ha maskinen til video og særlig til spill, blir det vel så viktig å ha et skjermkort som står i stil, så ikke godta gamle ting her. Eksempelvis kan Radion 9800xt/GF5950u og opp til GF6600/x600 for greie priser, og GF6800/x800 for toppklasse.

Lenke til kommentar

A64 har noen fordeler og noen ulemper i forhold til Intel P4.

I de noen spill matcher 3000+ en P4 3.2ghz

Så det er avhengig av hva slags oppgaver du bruker pc'en til, som avgjør om du bør kjøpe Intel P4 eller AMD64.

Her er hardware.no sin test av AMD 64 3000+.

Her ser du hvordan den yter. så kan du bestemme selv om du liker den eller ikke.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4898

Lenke til kommentar
Det kortet matcher prosessoren fint, men ikke kjøp xt :no: dårlig forhold mellom pris/ytelse. kjøp heller et GeForce 6800 eller noe sånnt.

Fant et 6800 men det lå på over 2500 kr. Kanskje aktuelt. Virker jo bra yteslsesmessig. Vet noen om en nettbutikk som selger et 6800 kort til under 2500kr?

Lenke til kommentar

Jeg har selv amd 64 3000+ og er fornøyd som bare det. Eneste som har ødelagt litt av opplevelsen min av AMD64 er at jeg har hatt STYGGMYE problemer med

ram<->hovedkort kompatibilitest-problemer. Har forresten msi k8n neo fsr n3 250 og twinmos 32000 cl2,5, alt kjøøpt fra komplett. Maskinen har rebootet i hytt og pine, men nå får jeg voer helga ny SKIKKELIG ram, OCZ 3500 EB. Så da blir det andre boller ja:D

Men min amd64 3000+ klokekr meget bra, kjører den på 2500mhz med boxedkjøler og ligger på load-temp på 50 til 55 grader. Og idle på ca 35. Skal blir spennende å se hvordan denne yter når jeg får kjørt 10*250 1:1 med E.B. Rammen. Amd er veldig glad i å kjøre cpu<->ram 1:1, altså samme frekvens på ram og cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...