Gå til innhold

Jakten på det perfekte tvkort, feil i tester og li

Anbefalte innlegg

Holder på å vurdere forskjellige løsninger med tv-kort i pc (PVR) og kom over testen av Point of View NVTV på http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7807&side=1.

En ting som ikke er kommentert i forbindelse med debatten rundt artikkelen er forfatterens totale mangel på kunnskap om det han tester. Det som avslører ham er det som står om interlacing og deinterlacing.

Interlacing kan IKKE sammenlignes med en gammel Rolodex. Selv når man ser interlaced tv så tegnes hele bildet opp hver gang. Man har altså 50 hele bilder i sekundet i Norge. Og alle bildene er forskjellige.

MEN - Bildet har ikke full oppløsning. Det inneholder bare annenhver linje i forhold til et progressivt bilde (som du bl.a. finner på de fleste dataskjermer). Bilde nummer 1 tegner linje 1,3,5,7 osv. mens bilde nummer 2 tegner linje 2,4,6,8 osv. I PAL tegnes odde linjer først. I NTSC tegnes partallslinjene, eller even som det kalles på engelsk, først. Det er kun ett unntak og det er DV materiale i Norge(PAL). Dette tegnes opp på samme måte som i NTSC - even. Men det er kun om du redigerer og skal importere special effects etc. at det får noen betydning. All sending foregår på den vanlige måten.

Når bilder deinterlaces så avhenger kvaliteten på resultatet av måten det gjøres på. Men resultatet kan aldri bli bedre enn orginalen. Det en som regel ser som et resultat er at bildet blir en smule mer soft. I tillegg vil bevegelser bli noe mer ujevne.

Det er også et stort spørsmål hvordan de forskjellige kortene produserer signalet som går til en tv. Jeg har absolutt ingen interesse av å se tv på datamonitoren min. TV signalet er dessverre bare 720x576 og blir aldri bedre før vi er over på HDTV sendinger.

Den ene måten signalet kan genereres på er å konvertere skjermbildet til et videosignal. Den andre er å ta ut overlaybildet fra skjermkortet og kjøre dette ut som et videosignal. Den tredje måten, og etter min mening den eneste rette, er å ha en egen utgang fra tunerkortet som leverer et korrekt videosignal som aldri har vært gjennom datamaskinen. Hvorfor skal man i det hele tatt bry seg med å gjøre et tvsignal om til et bilde på dataskjermen for så å gjøre det om til et tvsignal? Da taper man kvalitet.

Så vidt jeg kan bedømme har Hauppage sitt PVR-350 kort egen utgang for tvsignalet. Så det kan godt være jeg ender på et slikt kort. Og jeg har tenkt å teste softwaren fra http://www.gbpvr.com/index.html sammen med det.

Er det noen som har erfaringer med denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
En ting som ikke er kommentert i forbindelse med debatten rundt artikkelen er forfatterens totale mangel på kunnskap om det han tester. Det som avslører ham er det som står om interlacing og deinterlacing.

Er du ute etter å "ta noen"? Jeg vil ikke kalle det "total mangel på kunnskap om det han tester" at du klare å utmanøvrere han på detaljer rundt interleaced og deinterleaced. Han kan en god del selv om han ikke er ekspert på området. Forfatterne er tross alt bare vanlige folk med interresse for data.

Det er også et stort spørsmål hvordan de forskjellige kortene produserer signalet som går til en tv. Jeg har absolutt ingen interesse av å se tv på datamonitoren min. TV signalet er dessverre bare 720x576 og blir aldri bedre før vi er over på HDTV sendinger.

Den ene måten signalet kan genereres på er å konvertere skjermbildet til et videosignal. Den andre er å ta ut overlaybildet fra skjermkortet og kjøre dette ut som et videosignal. Den tredje måten, og etter min mening den eneste rette, er å ha en egen utgang fra tunerkortet som leverer et korrekt videosignal som aldri har vært gjennom datamaskinen. Hvorfor skal man i det hele tatt bry seg med å gjøre et tvsignal om til et bilde på dataskjermen for så å gjøre det om til et tvsignal? Da taper man kvalitet.

Tja, men hva er poenget med å sende signalet via PC'n i det hele tatt dersom du ikke vil se det på PC-skjermen og heller ikke ta det opp på harddisken for å se det senere? Da er det jo bare å plugge antennekabelen rett i TV'n uten noen mellomledd. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...