Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wake-on-Lan dilemma. magic-packet gjennom router?


Anbefalte innlegg

Nå skal dere få noe å bryne dere på:

 

Jeg har internett fra Nextgentel og har Netopia 3351 routeren deres.

Hovedkortet mitt er et IC7-Max3 med innebygd WoL. Har aktivert WoL i Bios, samt i egenskaper for nettverkskortet i WinXp (Pro SP2).

 

Når jeg da skal sende "the magic packet" til maskinen min for å vekke den så funker dette kun 1) innad i LAN'et med den lokale IP'en og 2) iløpet av det første minuttet den har vært avslått.

 

Det funker ikke hvis jeg prøver 1) fra en maskin utenfor LAN'et eller 2) etter den har vært avslått etter noen minutt(er) (noe som jeg ikke forstår da det fremdeles lyser i nettverksinngangen).

 

Det jeg har prøvd hittil er å sende signalet ved hjelp av ip-adresse, subnet mask og mac-address igjennom en port (6-9/32726 (UDP)), kommandoen ser da noe som dette ut i bios:

 

wol -p=32726 xxx.xxx.xxx.255 00-11-22-33-44-55-66

 

Så får jeg beskjed om at pakken er sendt, men ingenting skjer.

Prøver jeg det samme igjennom LAN ipen i løpet av det første minuttet den slo seg av funker dette veldig fint.

 

Har selvfølgelig åpna portene i routeren og sjekka at de er åpen.

 

Noen som kan hjelpe meg her? Det ble litt rotete forklart men dere skjønner sikkert hva jeg sliter med. Må få den jævla routeren til å sende signalet videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

kan du forklare 2 ting:

1. Hvilken router bruker du?

2. Hva mener du med maskin utenfor LAN'et?

 

Hvis du sender en wol-kommando til en maskin som befinner seg på "utsiden" av routeren (vanligvis internet siden) er det nok ikke noe overaskelse at den ikke kjenner mac-adressen ...

...Hehe, jeg tror du trenger litt sovn jeg....

 

1: han har

Netopia 3351

2: Han mente at hvis han provde aa sende en wol-pakke fra Internet og inn til sitt egen LAN....

 

 

Han sender liksom WOL-pakken uten ifra og inn mot sitt eget lan det er nettop derfor han bruker MAC adressa vettu ;)

 

Slik som det beskrives i to traadstartes post saa virker det jo som om at det skulle virke, men jeg er faktisk ikke helt sikker paa hvorfor det Ikke gjor det...Hmmm :no:

 

(added extra)

Traadstarter: Hvilket OS bruker du Linux, Mac eller Windows?

Du kan jo eventuelt prove med et network management program som skal "automatisere" slike kommandoer for deg, hvis det funker fra et slikt program saa kan det eventuelt vere noe feil i selve kommandoen din (ihvertfall hvis du prover utenfor LAN'et ditt???)

 

Frankie

Singapore

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Dette har jeg også knotet med endel, men har gitt opp.

 

Ettersom jeg forstår så "glemmer" de fleste routere hvilken MAC adresse som hører sammen med lokale IP'en en liten stund etter at den ikke får kontakt med maskinen(slik som du sier her, ett minutts tid), slik at routeren ikke vet hvor den skal sende pakken.

Det skal finnes routere som klarer å "huske" hva som hører til hva, men vet ikke hvilke. (lurer på om det kalles IPtable)

 

Man kunne selvfølgelig sendt en wake on lan til alle adresser i lokalnettet (255.255.255.255), men dette blir da "broadcast", noe som de fleste (alle?) routere nekter å gjøre.

 

Det var noe sånt ihvertfall, rett meg om jeg tar feil.

 

Jeg har gitt opp dette, og lar en server stå på hele tiden, slik at jeg kommer meg inn på lokalnettet mitt gjennom den.

 

MVH

 

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Jeg får gjøre et forsøk på broadcastingen da.

 

Har jo forbanna Netopia router fra Nextgentel m/innebygd ADSL modem så jeg er stuck med den. At kanskje noen routere har den egenskapen at de kan huske MAC-adresse hjelper meg ingenting i første omgang.

 

Nextgentel kjører stram linje med sikkerhet. Hvorfor kan vi ikke få velge eget utstyr??

 

btw: bra innlegg TommyL. Vi får gi beskjed dersom vi klarer å finne ut av det. Jeg er ikke særlig interessert i å la maskina mi stå på døgnet rundt.

 

Fant også ut i dag at det ikke lar seg gjøre å aktivere ActiveX på browseren på jobben, så da kan jeg ikke få tilgang til maskinen min likevel (fra jobb). Er så høy sikkerhet på nettverket, får ikke innstallert noe, og siden det er win2000 på maskina så er det heller ikke rdp i windows. blah!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...