Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows Messenger på WinXP med Telenor ADSL og SMC-Barricade

Anbefalte innlegg

Har som alle andre med Telenor ADSL og NGT problemer med Win Messenger.

Lese i et annet innlegg at man kan sette opp maskinen som skal bruke Messenger som DMZ-Host i Ruteren (Har SMC-Barricade).

_________

IP Address of DMZ Host

DMZ (Demilitarized Zone) Host is a host without the protection of the firewall. It allows a computer to be exposed to unrestricted 2-way communication for Internet games, video conferencing, Internet telephony and other special applications.

NOTE: This feature should be used only when needed

_________

Jeg forstår det slik at all trafikk inn til denne maskinen går rett forbi sikkerhetsopplegget i ruteren. Holder det da å kjøre firewall'en til XP? Eller burde man ta andre forhåndsregler hvis jeg setter opp min maskin som "DMZ Host"?

Eventuelt andre muligheter til å få Win Messenger til å fungere i Win XP med SMC-Barricade og Telenor ADSL??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har SMC Barricade Broadband Router (R1.93p).

Problemet er ikke å bruke Messenger, men å bruke funksjonene for å sende/motta filer, voice, video osv. Altså alt annet en text/chat.

Jeg har enablet firewallen i XP.

Hva er så løsningen for å få dette til å virke uten å åpne pc'en for resten av verden?

Lenke til kommentar

DMZ fungerer som en drøm. Det er en fordel å bruke en software brannvegg på den PC-en som er satt til DMZ.

Den integrerte brannmuren i XP fungerer faktisk dårlig sammen med MSN messenger !

Det er uansett en fordel å oppgradere routeren til siste firmware versjon (R1.94a)

Her ser du innstillingen du må bruke:

smc%20barricade%20msn%20mesenger.gif

I mitt tilfelle er maskinen jeg bruker sammen med MSN messenger tildelt adresesn x.x.xx157 som du ser av eksempelet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Sygate, den fungerer bra til mitt bruk. Zonealarm er også populær. Begge er gratis til privat bruk.

Du skal ikke bruke brannveggen til XP i kombinasjon med disse.

REDIGERT: Slurvete skrivefeil (tror jeg rettet feilene)

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-05-04 23:05 ]

Lenke til kommentar

Du kan også gjøre det på denne måten:

Sette i "special ap" i routeren.

Trigger port 1863, med portene 6891-6900,1863,5004-65535

For whiteboard kan du sette trigger til 1503 og port 1503.

For remote assistance setter du trigger til 3389, og port til 3389.

portene 5004-65535 er vanvittig stort, og bør gjøres så liten som mulig. Måte i msn og i netmeeting bruker microsoft enormt store port ranger, og bør gjøres mindre nå, siden det blir fler og fler brukere med routere.

Du kan prøve deg litt fram, med f.eks å sette 5004-5104 til å begynne med, hvis det fortsatt ikke fungerer kan du øke det gradevis.

Fildelingen er 6891-6900 og fungerer fint når du setter det på måten jeg har skrevet ovenfor

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 22:40, byggeren skrev:

Her ser du innstillingen du må bruke:

smc%20barricade%20msn%20mesenger.gif

I mitt tilfelle er maskinen jeg bruker sammen med MSN messenger tildelt adresesn x.x.xx157 som du ser av eksempelet.

Åssen veit du at skal være 157 på slutten? er det forskjell fra pc til pc?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 01:26, Nimda skrev:

Åssen veit du at skal være 157 på slutten? er det forskjell fra pc til pc?

Ja, det er forskjell fra PC til PC. SMC routeren tildeler en IP adresse til hver maskin som kobles til denne. Den maskinen jeg bruker får tildelt IP adressen som slutter på 157 slik som vist på bildet.

Lenke til kommentar

Dersom du har winXP/2k kan du finne IPadressen på følgende måte:

"Start-run" her skriver du "cmd". Dette åpner command prompt.

I command prompt skriver du "ipconfig". Du får da opp IPadressen som du får tildelt av routeren.

Alternativt kan du gjøre det grafisk ved å åpne "Network connections" som ligger under "Start-All programs-Accessories-communications", Her velger du "local area connection", et nytt vindu åpnes, her velger du "support". Her kan du også lese av den tildelte IPadressen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 16:59, thunstad skrev:

Hele problemet er NAT funksjonen. MSN takler ikke NAT og smc barricaden har NAT.

Det hjelper lite å bruke DMZ for du vil aldri få MSN til å funke på filoverføring og videokonferanse.

Det stemmer ikke at MSN ikke fungerer med SMC routeren. Absolutt alt fungerer på min maskin, lyd, bilde og filoverføring. Dersom du ikke får det til å fungere på din maskin, er det sikkert fordi du ikke har siste firmware til routeren.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å oppgradere til siste firmware, 1.94a.

Her er en snippet fra readme-fila som følger med:

Section C. CHANGE HISTORY

*** R1.93s TO R1.94a

1. Fix a bug of browser-based UI that causes web upgrade

problem for some versions of Netscape and other browsers.

2. Add a new feature : Packet Filter.

3. Support MSN 4.6.

Har installert denne, men har ikke fått prøvd videokonferanse enda - men vanlige tekstbeskjeder funket jo med msn før jeg oppgraderte også, så jeg antar at det er snakk om video-konferanse delen...

Var ikke noe konkret svar i dette innlegget, men håper at det kan hjelpe... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...