Bringisen Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Har funnet ut at jeg skal kjøpe en ekstern blits til min 10D. Har sett på EX 420 eller EX 550 og lurer litt på om jeg vil greie meg med EX 420 og spare de 1500,- i forskjell til EX 550. Disse pengene kommer vel med i potten til en ny linse. Er det noen som vet mere om forskjellene på disse to ? Jeg vet at EX550 har blitssynkronisering og "1 og 2 gardin" , men på 10D har jeg disse funksjonene i kameraet. Derfor har jeg forstått det slik at EX 550 er en mere fornuftig blits for 300D eiere som ikke har denne funksjonen innebygget i kameraet. Er det noen andre funksjoner jeg vil trenge som EX550 har og ikke EX420 ? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) 550EX er en mye bedre blitz enn 420EX. Det er ikke bare eksponeringskompensasjonen man kan stille på 550EX. Det er også mange andre muligheter med den som man vil savne etterhvert om man velger 420EX. 550EX kan kjøres som Master for andre EX-blitzer, har innebygd spreder for vidvinkel, kan kjøres med Multiflash (flere blink i samme eksponering. Opptil 100), + at den også er noe sterkere enn 420EX. Det er også andre ting som jeg ikke kommer på i farta. Sigma EF-500 DG Super tilsvarer noenlunde 550EX på ytelsen, men man får 2stk av dem for samme pris som 1stk 550EX En ting jeg ikke har klart å få til med 550EX er å kjøre den som manuell Master/slave sammen med studioblitzer, noe som er veldig enkelt med Sigmaen. Dette gjør også at den kan kjøre som Master for små manuelle slaver (slike Cullmann-saker o.l.). Det går kanskje an med 550EX også, men jeg har ikke funnet ut av det enda. Problemet er at jeg ikke får blitzen til å kjøre som Master uten å fyre av måleblinket i forkant av selve hovedblinket. Jeg ser ikke bort i fra at det er jeg som roter her, da 550EX jo er såpass dyr at den burde ha denne muligheten. Å ha en blitz som kan kjøres som Master er uansett kjekt å ha. Man finner ut fortere enn man aner at flere lyskilder kan være greit i visse situasjoner. Selv skal jeg ha etpar ekstra slaver etterhvert og kommer helt klart for å gå for Sigma. Bruker både 420EX, 550EX, Sigma 500 DG Super + endel manuelle slaver og studioblitzer. Sigmaen fyller behovet best når man legger sammen pris og ytelse. Mvh: Frode Endret 28. august 2004 av Åkken Bom Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Er det noen andre funksjoner jeg vil trenge som EX550 har og ikke EX420 ? Nja, det kommer ann på deg som bruker. 550EX er som navnet sier en kraftigere blits, Guide Nummer 55 ved 105mm kontra 42 på 420EX. 550EX er en 1/2 f-stop kraftigere enn 420EX. 550EX og 420EX har ett arbeidsområde fra 24-105mm, samt fast 17mm når man vipper frem den innebygde sprederen. 420EX har ikke innebygd spreder. 550EX kan vippes ned 7°, mener at 420EX ikke kan dette. 550EX kan trigge andre blitser trådløst (f.eks flere 550EX eller 420EX), det kan ikke 420EX. 550EX støtter "stroboscopic" blitsmodus, det gjør ikke 420EX. 550EX støtter High-Speed Sync opp til 1/8000s, mener 420EX støtter maks 1/2500s. Vis du trenger noen av disse egenskapene kjøp 550EX, vis ikke kjøp 420EX. Jeg har selv en 420EX og den fungerer het utmerket for meg, det meste av manuelle funksjoner som man kan gjøre direkte på 550EX, kan jeg stille inn via kamerahuset. Har en kamerat som har en 550EX og hvis behovet er der så låner jeg denne, da for å bruke f.eks 2 blitser ved portrettfotografering. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Sigma EF-500 DG Super tilsvarer noenlunde 550EX på ytelsen, men man får 2stk av dem for samme pris som 1stk 550EX Sigmaen fyller behovet best når man legger sammen pris og ytelse. Mvh: Frode Takk for svar. Kanskje Sigmablitsen hadde vert et alternativ.......det tenkte jeg ikke på ! Vet du hvor man kan kjøpe disse ? Fant ingen priser eller butikker her i produktguiden på akam..... Har blitsen din fungert helt uten problemer ? Tenker på om kamera og blits har fungert riktig sammen.... Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 550EX og 420EX har ett arbeidsområde fra 24-105mm, samt fast 17mm når man vipper frem den innebygde sprederen. Takk for svar. Vet du hvordan arbeidsområdet blir med DSLR og cropfaktor ? Tenker på om spredning på 24mm vil holde til f.eks min EF17-40mm , da vil jo den bli ca 28mm om jeg ikke er helt på jordet Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 550EX og 420EX har ett arbeidsområde fra 24-105mm, samt fast 17mm når man vipper frem den innebygde sprederen. Takk for svar. Vet du hvordan arbeidsområdet blir med DSLR og cropfaktor ? Tenker på om spredning på 24mm vil holde til f.eks min EF17-40mm , da vil jo den bli ca 28mm om jeg ikke er helt på jordet Det er ingen problemer med at den ikke lyser opp hele bildet. Det er heller det at den "sløser" litt med lyset rundt utsnittet pga. cropfaktor. Jeg handlet mine Sigma fra http://www.bhphotovideo.com men tror at http://www.itech.no har tatt dem inn også. Ta en telefon til dem og spør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå