Gå til innhold

Vaktsoldater i sjokkvideo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er bare sånn det går en gjeng med gutter får litt for lite og gjøre.

Har også en del sånne bilder. Man er inne i 12 månder og man gjør kanskje noe fornuftig i 3 av dem.

Jeg visste ikke at militæret var blitt så effektivt:P

Lenke til kommentar
For det første. Hvorfor antar du ting om meg når du ikke kjenner meg som person?

usaklig. Var faktisk korporal og lagfører i GSV i sambandet der.

1. Vente vente vente = rekrutt

DU bestemmer selv om du kan få det fint etter rekrutten.

DU bestemmer om du vil ha det gøy i militæret på sesjon.

Hvis du gidder å satse litt på tester på sesjon.

Vet at forsvaret må endres ja, men sånt tar tid.

Men ser ingen grunn til at ting skal gjøres verre enn det er.

2. 

Dessuten så er det jo kjipt å må stå opp hver dag klokka 6, vakse, strekke seng, ha innspeksjon, stå i kø for frokost, +++.

Det må du gjøre det sivile liv også så ser ikke problemet.

Angående overflytting så finns det faktisk ting man kan gjøre for å få det bedre mens man venter. Men det krever jo tiltak fra seg seg selv igjen. Så slutt å klandre systemet.

Det er det letteste klandre systemet enn seg selv.

3.

Hvordan kan du tilknytte voksenhet med militæret? Ikke kom med et dårlig eksempel, fortell meg hvorfor!

- Man blir ikke selvstendig i M, blir alltid passet på.

- Man bor på rom sammen med 4-12 andre - er ikke alene.

- Må ikke lage mat selv.

1. Når man blir satt mange på ett rom blir man tvunget til sosialisering.

Ikke alle takler dette. De som gjør det klarer seg somregel bra.

2. Man følger regler, bryter man dem straffer det seg. Funker for noen men ikke alle. Noen blir voksne.

3. Ja det finns dårlige befal, men jeg tror de er i mindre tall som med alt annet.

For det første. Hvorfor antar du ting om meg når du ikke kjenner meg som person?

Hvorfor må jeg kjenne deg som person for å kunne tro noe om deg, utfra det utspillet du kom med? Usaklig er det ikke. Hvorfor?

Fordi du hevdet veldig mye i ditt lille skriveri som jeg er dypt uenig med deg i, jeg har vært i militæret, jeg kjenner MANGE som har vært der, og alle er gankse enig med meg; og derfor så følte jeg at ditt utspill virket erfaringsløst. Dvs, jeg trodde at du ikke hadde vært i militæret.

Men når du nevner at du har vært korporal, så regner jeg med at du er stolt av det, og enda mer grunn gir det meg å tro det,-siden du også nevner hvor du var.

Og er det noe som er verre enn befal, så er det korporaler som er stolt av det.

Derfor så kan jeg godt si at jeg skulle ha tilføyet at enten så hadde du ikke vært i millitæret, heller så hadde du vært en slik bank-korp evt befal av noe slag.

Hva er det du sier? Rekrutten er noe dritt? Da er vi jo enig på et sted i alle fall.

Om man vil ha det fint etter rekrutten kan en ikke bestemme selv, fordi hvis man ikke trives i et millitært system så sier det seg selv.

Hvordan kan du mene at en bestemmer om en vil ha det gøy i mil på sesjon? Hvorfor kan det da ha seg at jeg valgte hundetjenste og marine og endte opp i garden, det var ikke noe jeg var enig i. Så jeg prøvde å finne et sted jeg ville, men fikk ikke komme dit, - ergo jeg bestemte ikke om jeg ville ha det gøy i militæret på sesjon. (Hva er gøy i militæret foresten? Gi meg en definisjon på det, som vil passe med alle typer som kommer i militæret.)

Hva slags tester er det du prater om? Den fysiske? Hva skal den gjøre i forhold til hvordan en trives i militæret etter rekrutten?

Forsvare må endres? Helt enig med deg, forsvares må endres slik at verneplikt forsvinner.

2. Man følger regler, bryter man dem straffer det seg. Funker for noen men ikke alle. Noen blir voksne.

3. Ja det finns dårlige befal, men jeg tror de er i mindre tall som med alt annet.

1. Jasså? Nei man blir ikke tvunget til sosialisering. Og jeg skjønner ikke hva du

mener med at hvis man trives på rommet så klarer man seg bra i militæret.

2. Hva er det du mener? At å følge firkanta regler gjør en voksen? Så det er hva

som definerer "voksenhet" for deg. En som følger regler.

3. Når det viser seg utfra mange prøver/tester av befal at rundt 75% av alle som

gjennomfører befalskolen, har en oppvekst som er preget av mobbing,+.

Det vil si at de for et veldig stor mulighet for selvhevdelse i millitæret, noe

som betyr dårlig befal - farlig befal.

Lenke til kommentar

Enig mye av det som er sagt. Likevel; sett i lys av at det var fra denne basen det ble stjålet geværer, synes jeg det er en god nyhetssak. Men det er klart; slikt skjer nesten hver dag i Forsvaret.

Alle baser har sånne bilder, husker jeg og andre tokk slike bilder alt i rekrutt skolen og der jeg var stasjonert (bodø). Uskyldig morro

Ser man det! Var du på Reitan?

Lenke til kommentar

Ikke for å blande meg inn i den heftige diskusjonen som pågår men kunne ikke dy meg på dette punktet;

Hva er gøy i militæret foresten?

Skarpskyting Hjerkinn

Mørkeskyting med sporlys :thumbup:

Retningsorientert ildgivning :innocent:

Skyting med nattoptikk

SIBO

Granatkastning :D

Sitte på kaserne trappa, røyke og prate skit

Drikke øl og prate mer skit

Taktisk flyvning med helikopter

Trench Clearning Activities :cool:

Diverse evakueringsrutiner

Hus, person og bilsøk

Sanitetsøvelser

osv osv osv

Alt er like moro som en selv gjør det til.....

Per Qualitatem Optimum Robur

Endret av skinner
Lenke til kommentar

2. 

Dessuten så er det jo kjipt å må stå opp hver dag klokka 6, vakse, strekke seng, ha innspeksjon, stå i kø for frokost, +++.

Det må du gjøre det sivile liv også så ser ikke problemet.

Angående overflytting så finns det faktisk ting man kan gjøre for å få det bedre mens man venter. Men det krever jo tiltak fra seg seg selv igjen. Så slutt å klandre systemet.

Det er det letteste klandre systemet enn seg selv.

3.

Hvordan kan du tilknytte voksenhet med militæret? Ikke kom med et dårlig eksempel, fortell meg hvorfor!

- Man blir ikke selvstendig i M, blir alltid passet på.

- Man bor på rom sammen med 4-12 andre - er ikke alene.

- Må ikke lage mat selv.

Hvorfor må jeg kjenne deg som person for å kunne tro noe om deg, utfra det utspillet du kom med? Usaklig er det ikke. Hvorfor?

Fordi du hevdet veldig mye i ditt lille skriveri som jeg er dypt uenig med deg i, jeg har vært i militæret, jeg kjenner MANGE som har vært der, og alle er gankse enig med meg; og derfor så følte jeg at ditt utspill virket erfaringsløst. Dvs, jeg trodde at du ikke hadde vært i militæret.

Men når du nevner at du har vært korporal, så regner jeg med at du er stolt av det, og enda mer grunn gir det meg å tro det,-siden du også nevner hvor du var.

Derfor så kan jeg godt si at jeg skulle ha tilføyet at enten så hadde du ikke vært i millitæret, heller så hadde du vært en slik bank-korp evt befal av noe slag.

Hva er det du sier? Rekrutten er noe dritt? Da er vi jo enig på et sted i alle fall.

Om man vil ha det fint etter rekrutten kan en ikke bestemme selv, fordi hvis man ikke trives i et millitært system så sier det seg selv.

Hvordan kan du mene at en bestemmer om en vil ha det gøy i mil på sesjon? Hvorfor kan det da ha seg at jeg valgte hundetjenste og marine og endte opp i garden, det var ikke noe jeg var enig i. Så jeg prøvde å finne et sted jeg ville, men fikk ikke komme dit, - ergo jeg bestemte ikke om jeg ville ha det gøy i militæret på sesjon. (Hva er gøy i militæret foresten? Gi meg en definisjon på det, som vil passe med alle typer som kommer i militæret.)

Hva slags tester er det du prater om? Den fysiske? Hva skal den gjøre i forhold til hvordan en trives i militæret etter rekrutten?

Forsvare må endres? Helt enig med deg, forsvares må endres slik at verneplikt forsvinner.

1. Jasså? Nei man blir ikke tvunget til sosialisering. Og jeg skjønner ikke hva du

2. Hva er det du mener? At å følge firkanta regler gjør en voksen? Så det er hva

3. Når det viser seg utfra mange prøver/tester av befal at rundt 75% av alle som

1.Det er lov i å være uenig selv om du ikke klarte å prestere å få noe ut av militæret så er det andre som har klart det.

2. Jeg kjenner også MANGE som har likt seg i militæret og gjort noe ut av det.

3. Jeg har aldri tatt noe befal skole eller lignene(UB). Jeg har altså kun vært en vanlig korporal uten noe utdøvende myndighet. Så slutt å døm meg. Jeg klarte noe du ikke klarte så slutt å sutre. grow up.

1. Rekrutten er kjip ja, men der kan du velge å komme til en gøyere plass.

2. Angående sesjon så er det der man velger å tjeneste gjøre. Kan også få mer ut av tjensten da.

3. De ville ha skikka folk i folsvaret og alle får det ikke som de vil med valgene sine. Det er som å søke på skole gammelt nytt.

4. Gøy i militæret: alt er gratis, man kan ta masse kurser som man kan bruke i det sivile liv, man får venner for livet, man kan drive med ting i fritiden i militæret som man gjør hjemme o.s.v. Er kun deg selv som setter begrensingene. (noe du må ha klart ganske bra).

5. De testene man jeg snakker om er de man tar på sesjon som gjør at man får økt valgfrihet hvis man scorer bra.

6. Forsvaret må endres enig, men er mange som har godt av militæret selv om man ser på det som ett ork.

1. Det er ikke alle som er født sosiale, når man blir presset sammen med 5-6 personer man ikke kjenner så blir man tvunget til å tilpasse seg. Utvikle sosiale antenner. Det går for de fleste, men er ikke alle som takler overgangen.

2. Du har relger og normer i militæret som i sivile liv. Mange er skrevne andre uskrevne. Klarer du å følge dem utvikle deg som person i løpet av den tiden blir du mer voksen.

3. Du hadde hørt om 1 ulykke nå sa du i løpet av hvor mange år?

Skjønner at de må skjerpe seg der ja. Men 1 er greit nok hadde det vært maaaaaange så hadde det vært noe seriøst galt der.

4. Angående forsvaret så har det skjedd ganske store endringer der, men det har skjedd i det stille. De tar inn mindre rekrutter, vil ha mer spesial folk som kan tjeneste gjøre over lengere tid. Den gamle måten med å krige på funker ikke lengre mot terrorister. HV har også fått sin egen spesial kommando mot terrorisme og sikring.

Så ting skjer, men det tar tid.

Lenke til kommentar
Taktisk flyvning med helikopter

Får dere fly med helikopter???

Er sånn sett glad jeg er jente og ikke trenger å komme i militæret,,men helikopter?? WOW.

Har aldri vært i et fly og har flyskrekk, men jeg syns helikopter ser kjempeskøy ut. De virker så mye tryggere på en måte. Nå vet jeg ikke om de ER tryggere, men de virker tryggere. Dessuten ser de kulere ut.

Hah, foresten så hører jeg på Helicopter av Morten Abel..

Har helikopter også sånn der.. trykk-greier? sånn som skal gjøre at man ikke får dott i ørene?

Først når jeg leste det der som sto i VG ble jeg litt skjokkert, men etterhvert virka det ikke så skjokkerende.

Er så vant med at folk rundt meg oppfører seg slik, så.. ja :)

Lenke til kommentar

1.Det er lov i å være uenig selv om du ikke klarte å prestere å få noe ut av militæret så er det andre som har klart det.

Det er det, men et mindretall.

3. Jeg har aldri tatt noe befal skole eller lignene(UB). Jeg har altså kun vært en vanlig korporal uten noe utdøvende myndighet. Så slutt å døm meg. Jeg klarte noe du ikke klarte så slutt å sutre. grow up.

Hvorfor får jeg ikke dømme deg? Det er da min fulle frihet utfra hvor lite heller hvor mye jeg har på deg.

Hva klarer du ikke jeg klarer?

Hvorfor mener du at mine utspill er sutring? Det er jo bare at jeg har en annen mening enn deg, og det viser du lite tolleranse for. (Tolleranse er en viktig egenskap for å være voksen foresten.)

Det kan du ikke. Hvis du havner et sted kan en ofte få et tilbud for lettere tjeneste, men ikke å havne et annet sted fordi en har mer lyst.

2. Angående sesjon så er det der man velger å tjeneste gjøre. Kan også få mer ut av tjensten da.

Leser du hva jeg skriver? Jeg søkte meg andre steder enn jeg havnet, mao, jeg fikk ikke muligheten til det du hevder.

3. De ville ha skikka folk i folsvaret og alle får det ikke som de vil med valgene sine. Det er som å søke på skole gammelt nytt.

Nei men ser det:) En motsigelse av det du skrev to linjer ovenfor:) Du har vært i forsvaret ingen tvil om det:p

4. Gøy i militæret: alt er gratis, man kan ta masse kurser som man kan bruke i det sivile liv, man får venner for livet, man kan drive med ting i fritiden i militæret som man gjør hjemme o.s.v. Er kun deg selv som setter begrensingene. (noe du må ha klart ganske bra).

Maten er gratis ja, og det er noen kurs en kan ta. Som oftest varierer dette fra sted til sted, og ofte er det kjipe kurs.

Man får ikke venner for livet, du er veldig unøyansert i alt det du skriver. "noen få" får det. Men man får vel alltids noen mob numre på telefonlista, men thats it.

"fritiden i militæret som man gjør hjemme". Så du syns det er greit å ronke på dass:)

"Er kun deg selv som setter begrensingene. (noe du må ha klart ganske bra)."

Fortell meg dette. "Du sitter på en Mo, veldig langt unna noe by, veldig langt hjemmefra, og man ser på svisj. Jeg vil hjem til dama, fortell meg hvorfor det er meg som setter begrensingene? Jeg får bare dra hjem noen ganger i året, og siden jeg får bare 100,- om dagen, så sier det seg selv at millitæret hindrer meg i en ønsket oppnåelse.

5. De testene man jeg snakker om er de man tar på sesjon som gjør at man får økt valgfrihet hvis man scorer bra.

Jeg hadde 9 på alt fysisk, var A, og logikk=9 retorikk=9 matte=8.

Fortell meg om denne valgfriheten jeg aldri hørte om?

6. Forsvaret må endres enig, men er mange som har godt av militæret selv om man ser på det som ett ork.

Alle har godt av litt endring i livet, om det riktige svaret på det er forsvaret - er jeg uenig i. En vil sitte igjen med mye mer hvis man jobber et halv år, og reiser det andre.

1. Det er ikke alle som er født sosiale, når man blir presset sammen med 5-6 personer man ikke kjenner så blir man tvunget til å tilpasse seg. Utvikle sosiale antenner. Det går for de fleste, men er ikke alle som takler overgangen.

Så du mener at de sosiale egenskaper er medfødt? Innteresangt, der tror jeg du har ca 95% av norges befolkning (med en utdannelse) mot deg.

Tilpassing er ikke det samme som å bli sosial, og betyr ikke at en utvikler sosiale antenner. En kan velge å gjøre det motsatte.

2. Du har relger og normer i militæret som i sivile liv. Mange er skrevne andre uskrevne. Klarer du å følge dem utvikle deg som person i løpet av den tiden blir du mer voksen.

Hvilken av disse reglene er det som utvikler deg som person og denne "voksenheten"? Du kan ikke bare si at reglene gjør deg voksen.

Tror du ikke i det hele tatt vil si å være voksen, av det enkle tema at du ikke er det. (Jeg sier ikke at jeg er det!)

Skjønner at de må skjerpe seg der ja. Men 1 er greit nok hadde det vært maaaaaange så hadde det vært noe seriøst galt der.

2stykker. 1drukkning og 1falle utfor fjell. Begge kan nesten ikke kalles ulykker en gang, men uansvarlige planlagte dødsfeller. Altså, hvis du er dårlig til å svømme, og noen ber deg om å svømme 200m i et vann som er 5grader, med pakkning (+ en er utslitt pga øvelsen) og en drukner. Da er det faen meg ikke en ulykke!

Samme som å putte en øvelse i et "stup/klippelandskap", og la folk løpe rundt der i mørke + dårlig vær. Det er direkte uansvarlig.

Lenke til kommentar

Det er det, men et mindretall.

Hvorfor får jeg ikke dømme deg? Det er da min fulle frihet utfra hvor lite heller hvor mye jeg har på deg.

Hva klarer du ikke jeg klarer?

Hvorfor mener du at mine utspill er sutring? Det er jo bare at jeg har en annen mening enn deg, og det viser du lite tolleranse for. (Tolleranse er en viktig egenskap for å være voksen foresten.)

Det kan du ikke. Hvis du havner et sted kan en ofte få et tilbud for lettere tjeneste, men ikke å havne et annet sted fordi en har mer lyst.

Leser du hva jeg skriver? Jeg søkte meg andre steder enn jeg havnet, mao, jeg fikk ikke muligheten til det du hevder.

Nei men ser det:) En motsigelse av det du skrev to linjer ovenfor:) Du har vært i forsvaret ingen tvil om det:p

Maten er gratis ja, og det er noen kurs en kan ta. Som oftest varierer dette fra sted til sted, og ofte er det kjipe kurs.

Man får ikke venner for livet, du er veldig unøyansert i alt det du skriver. "noen få" får det. Men man får vel alltids noen mob numre på telefonlista, men thats it.

"fritiden i militæret som man gjør hjemme". Så du syns det er greit å ronke på dass:)

"Er kun deg selv som setter begrensingene. (noe du må ha klart ganske bra)."

Fortell meg dette. "Du sitter på en Mo, veldig langt unna noe by, veldig langt hjemmefra, og man ser på svisj. Jeg vil hjem til dama, fortell meg hvorfor det er meg som setter begrensingene? Jeg får bare dra hjem noen ganger i året, og siden jeg får bare 100,- om dagen, så sier det seg selv at millitæret hindrer meg i en ønsket oppnåelse.

Jeg hadde 9 på alt fysisk, var A, og logikk=9 retorikk=9 matte=8.

Fortell meg om denne valgfriheten jeg aldri hørte om?

Alle har godt av litt endring i livet, om det riktige svaret på det er forsvaret - er jeg uenig i. En vil sitte igjen med mye mer hvis man jobber et halv år, og reiser det andre.

Så du mener at de sosiale egenskaper er medfødt? Innteresangt, der tror jeg du har ca 95% av norges befolkning (med en utdannelse) mot deg.

Tilpassing er ikke det samme som å bli sosial, og betyr ikke at en utvikler sosiale antenner. En kan velge å gjøre det motsatte.

Hvilken av disse reglene er det som utvikler deg som person og denne "voksenheten"? Du kan ikke bare si at reglene gjør deg voksen.

Tror du ikke i det hele tatt vil si å være voksen, av det enkle tema at du ikke er det. (Jeg sier ikke at jeg er det!)

2stykker. 1drukkning og 1falle utfor fjell. Begge kan nesten ikke kalles ulykker en gang, men uansvarlige planlagte dødsfeller. Altså, hvis du er dårlig til å svømme, og noen ber deg om å svømme 200m i et vann som er 5grader, med pakkning (+ en er utslitt pga øvelsen) og en drukner. Da er det faen meg ikke en ulykke!

Samme som å putte en øvelse i et "stup/klippelandskap", og la folk løpe rundt der i mørke + dårlig vær. Det er direkte uansvarlig.

Konklusjon:

Du har ikke fått til så mye i militæret skjønner jeg.

Derfor må du skrike ut til hele verden så de kan få litt forståelse for deg.

Du har noe som kalles velferd som gjør at du kan gjør mer å sitte å ronke på dass. Vet ikke om det var basert på dine erfaringer. Skjønner jo at det er vanskelig for deg å tro at det går ann å finne på ting, men det gjør det faktisk.

Når du er på rekrutten en plass og gjør det bra på feil plass da er det jo litt for sent det må du jo forstå. Siden du klager så fælt så må du jo ha gjort noe galt?

veldig lett å skylde på systemet. Du er 1 av mange husk det.

Noen folk er født uten sosiale antenner faktisk. Det ser du hver dag.

Hvis man ikke går med skylapper på øyene da og vil se akkurat det man vil se.

Men du ser det kanskje på en annen måte når du blir voksen.

(Jeg sier ikke at jeg er det!)

UUnreal out... that`s all folks..

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært på GSV og det er et bra sted å tjenestegjøre. Det betyr likevel ikke at alle andre steder er det. Har en kompis som ikke gjorde så mye annet enn å sitte og makulere papir i et halvt år...

Unreal: Hvorfor havnet du ikke på grensen hvis du virkelig var så flink? :p

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Folk må slutte å syte over militære, var selv ferdig i sommer, og savner faktisk den tiden. Tjenestegjorde på KNM Alta (minesveiper) som maskinist. Det var veldig givende for min del. Var i Normandie ved 60 år markeringen i juni, var på øvelser i Nord Norge, og opplevde mye karsk og morro der oppe.

Det må sies at folk havner på mange rare plasser, og jeg har sannsynlvis vært heldig med det stedet jeg havnet på. Kanskje pga. toppresultat i alle tester på sesjon, og at jeg ble tatt inn på KJK (Kyst jeger kommando) på rekrutten.

Folk kan si hva de vil, militæret er det du gjør det til selv.

Men å rakke ned på noen stakkars vernepliktige som har det litt moro blir bare for teit, harmløs morro. Sikkerheten blir vel ikke akkurat svekket pga. litt morro?

Lenke til kommentar
Jeg har selv vært på GSV og det er et bra sted å tjenestegjøre. Det betyr likevel ikke at alle andre steder er det. Har en kompis som ikke gjorde så mye annet enn å sitte og makulere papir i et halvt år...

Unreal: Hvorfor havnet du ikke på grensen hvis du virkelig var så flink? :p

Kanskje fordi jeg var utdannet i sambandet? Driftet leiren i stedet. sentral, krypto, ops, startet og stoppet skyting på skytebanen o.s.v.

Hvordan klarer å prestere å si dette nå du ikke gidder å lese teksten fra starten?

Refererer:

Var faktisk korporal og lagfører i GSV i sambandet der.
Endret av UUnreal
Lenke til kommentar
Det er bare sånn det går en gjeng med gutter får litt for lite og gjøre.

Har også en del sånne bilder. Man er inne i 12 månder og man gjør kanskje noe fornuftig i 3 av dem.

Jeg visste ikke at militæret var blitt så effektivt:P

Nå regnet jeg med to månder med rekruttskolen, den siste månden er jo fordelt på de sist 10 :!:

Lenke til kommentar
Kanskje fordi jeg var utdannet i sambandet? Driftet leiren i stedet. sentral, krypto, ops, startet og stoppet skyting på skytebanen o.s.v.

Hvordan klarer å prestere å si dette nå du ikke gidder å lese teksten fra starten?

Refererer:

Var faktisk korporal og lagfører i GSV i sambandet der.

Trodde ikke du skulle ta det seriøst, men ettersom du ikke skjønte "vitsen" min kan vi jo like godt fortsette. :D

Jeg så at du var korp (dvs jeg leste teksten), hva er poenget ditt?

Ikke at jeg bryr meg, men jeg satt nå igjen med det inntrykk at det var de beste folkene som havnet på grensen.

Hvis du derimot ikke var på GSV under rekrutten/utdanningsperioden er saken en annen, men sambandet@GSV != grensen.

En korp som sjefer over sine medsoldater er i 95% av tilfellene en elendig korp. (nei jeg sier ikke at du gjorde det).

...from Russia with love - KGGB

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...