Shiva Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Jeg mekker på et nytt tower og skal ha vannkjøling. Viftene skal henge på innsiden bak tower, og radiator skal henge oppå her igjen. Slik at viftene enten suger luft utifra og rett på radiator, eller innenifra og ut. Erfaringen min med å suge luft utifra uten filter er alt støv som legger seg på HK og ellers. Men jeg tenkte dette. Jeg plasserer en stor vifte i fronten med filter foran og som suger luft inn. Derifra til radiator og to vifter bak radiator som drar luften ut. På den måten unngår jeg støvlag i radiatoren. Dette blir 4 120mm vifter tilsammen og en regulator for viftehastighet (for redusering av støy). Er det noen som har prøvd dette? Jeg mener det beste er at den suger luft utifra og inn og direkte på radiator, men her suges det fra front og bakover. Slik at den får frisk luft, men gjennom et filter. Vet ikke om det vil ha samme effekt å ta et filter mellom radioator viften og selve radiator. Uansett vil det bli mer lettvint å rense filter i fronten enn å rense et som befinner seg mellom radiator vifte og radiator. Kunne festet filteret foran viftene bak og blåse inn, men estetisk vil ikke det se riktig ut. Dette er min viktigste casemodding og alle detaljer teller. Og jeg vil gjøre det jeg kan for at minimalt med støv suges inn i maskinen. Kassen er laget for to 120mm vifter foran som suger inn og et stort filter. Ville bare høre andre sin vurdering om løsning. Er viktig at radiator er inni for det ser ikke pent ut når den henger utenpå. Endret 28. august 2004 av Shiva Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Gjer som meg: Støvsug avogtil Det er svært effektivt mot støv Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Hehe.. akkurat det jeg vil unngå. Skal jeg holde det fint og rent inni det jeg har nå må jeg støvsuge en gang i måneden. CPU viften suger godt med støv inn i kjøleribbene. Gidder ikke dette lengre. Vannkjøling, støyfri og rensefri pc skal på plass. Jeg merket det faktisk på ATI kortet nå at støvet har samlet seg der, fordi det køddet seg og jeg måtte klokke ned. Har ikke engang sett, men jeg vet det er fullt i støv der som hindrer luften å strømme skikkelig. Riktig nok har jeg ikke orket å skru av viften og løsne ut kortet. Nå er det vannkjøling en gang for alle. Endret 28. august 2004 av Shiva Lenke til kommentar
klikko Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 det du kan gjøre er å bruke støvfiltre... eller så kan du gjøre som meg, bare ta en male pensel som er ren og børste radiatoren det funker faktisk bedre enn det høres ut ... Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Veeell.. er ikke det ganske pirke prosjekt? Hvor ofte gjør du det? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Er et par ting som kan nevnes. Skal du ha filter på vifter eller radiator, så bør du ha overtrykk i kabinettet. F-eks 4 vifter: 2 kraftige blåser inn via filter, to svakere blåser ut. Blir det motsatt, vil det suges inn ufilterert "falsk luft" via alle åpninger i kabinett. Husk også at vifter vanligvis virker best montert sugende på radiator. Dvs først filter, så radiator, og tilslutt vifter. Monter dette gjerne i front som du tenkte på. Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Enig. Tenkte 4 120mm vifter. To i front som går på høyere hastighet enn de to andre som suger ut bak. Da får jeg trykk i kabinettet og problemet med støv i radiatoren er løst med filter på viftene i front. Lenke til kommentar
Fretless Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Har 4 stykk 120mm vifter på rad i push-pull konfigurasjon og det sitter støvfiltere forran begge. Fungerer meget godt (og når en ser hvor mye støv som havner i de filterne er jeg glad for det!). Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 merk deg at filter ved viftene gir støy. Har selv aldri brukt filter. å ta ein støvsugerunde i ny og ne er ingen problem.. i mitt tilfelle ihvertfall Lenke til kommentar
Fretless Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Sant at filter lager støy - men det er avhengig av hvor nærme vifta filteret sitter! Så om du kan få en cm eller så mellom filteret og vifta blir det ingen hørbar støy (tipper dette har med turbulent luft rundt hva nå det skulle være som hindrer luftstrømmen, å gjøre - lengre avstand = mindre turbulens = mindre støy). Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Du kan jo kjøpe deg et luftfilter, eller lage selv da. eller gjør som over, støvsug avogtil sett filteret ca 5-10cm i fra vifta, så blir det mindre støy Endret 31. august 2004 av Zer0z Lenke til kommentar
Naasaa Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Ved støvsuging produserer man jo statisk elektrisitet som er huff huff for hk og de andre komponentene i en datamaskin! En kamerat av meg støvsugde nettopp sin psu så den gikk i vasken, kanskje ikke så lurt?? BTW: Det som fungerer best som luftfilter er filteret som finnes i vaskemaskiner Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Nå passet ikke radiatoren bak innvending. Den var for stor. Hvis den skal passe må jeg kutte i bakdelen med dremel og det.. egm.. Hva med denne:' 1. To vifter i front 2.Radiator ligger i et drevspor og har to vifter på seg 3. Liten vifte bak som suger ut Det er en avstand mellom frontvifter og filter. Men jeg skal ha en vifteregulator også. Bråker bra to 120mm vifter på full hastighet. Disse jeg har er 220V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå