Gå til innhold

Mini-anmeldelse av IBM X40 og Tom Bihn bag.

Cobos

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive en liten snutt om min lille yndling :)

[ Dere får unnskylde alle de personlige kommentarene og den ekstreme kommabruken :) ]

Jeg har nå hatt en X40 kjøpt i USA i nesten 2 uker. Og hittil er jeg veldig fornøyd med noen små unntak :) Jeg kjøpte den for å skrive hovedfaget mitt på, jobbe med programmering (primært PERL og HTML), høre på musikk, se film og ymse andre generelt standard ting som surfing, word etc.

Modellen jeg har kjøpt har IBM sitt b/g trådløse kort, 256MB ram loddet på hovedkortet, 1.2Mhz Pentium M, 8 cellers batteri (extended battery) og 40GB disk.

Først og fremst vil jeg si at jeg er MEGET imponert over følelsen man får av maskinen. Den er rett og slett utrolig lekker, og jeg synes designet faktisk er veldig bra. Det er egentlig også det de aller fleste som har sett den har av den. Det er et eller annet med IBM bærbare som man ikke ser på bilder, de bare oser kvalitet.

Skjermen om enn den er liten (12'' og 1024x768) er krystallklar og med en imponerende innsynsvinkel, horisontalt er den rundt 170 grader mens vertikalt er den rundt 150 grader eller så. Ingenting å si på den, eller skjermkortet (integrert Intel Extreme 2), det eneste som gjenstår er å se hvordan det takler 2 skjermer men da trenger jeg en BNC kabel først.

Keyboardet er meget behagelig og fungerer veldig godt. Det er på engelsk men jeg bytter enkelt mellom norsk og engelsk oppsett og jeg synes det fungerer bra. Men dette er naturligvis en meget personlig ting, uansett kan jeg byttet hvis jeg vil KK88 har gitt meg en ca. pris på 1000,-NOK for et norskt et. Musepekeren er helt genial og den gjør at jeg slipper touchpader eller eksterne muser, men igjen er jeg en tilhenger av musejoystick så dette er ikke spesielt objektivt :) (Jeg misliker touchpads spesielt fordi hvis man skriver har man en tendens til å komme borti dem og dermed flytte markøren/merke tekst uten at man vil det som er ekstremt plagsomt) Det er en scrolleløsning som aktiveres ved at man trykker midtre museknapp og drar markøren opp/ned eller venstre/høyre som er like enkel som den er god.

Ytelses messig fungerer den veldig bra, men dog ETTER at jeg oppgraderte med en 512MB brikke til en total på 768MB. Jeg har nevnt i en annen post at X40 er kresen på hva slags RAM den liker så jeg endte med dyr originalram fra IBM, fordi jeg ville kjøpe det i USA før jeg dro hjem (og er det noe IBM er dårlig på i USA må det være leveringstider, og de bruker desverre inkompetente UPS). Maskinen er likevel ikke fantastisk rask, men det holder fint for mitt bruk, jeg vil uansett alltid ha en bedre spec'et stasjonær. Skal jeg påpeke noe må det være at en 4200rpm disk ikke er veldig rask og er nok flaskehalsen, men siden det er en 1.8'' disk er det ikke noe som kan endres.

Til gjengeld er den HELT lydløs. Jeg vet at maskinen har en vifte siden den sier hei idet maskinen skrus på,og så spinner den helt ned og jeg har hittil til gode å høre den starte. Maskinen blir heller ikke mere enn varm, og aldri ubehagelig. Jeg har hatt den liggende rett på bar hud uten noe problem.

SD kort leseren fungerer uten at jeg har noen spesielt behov for den. Derimot vil jeg kommentere at den PCMCIA CF adapteren som Komplett har som også har en USB ledning er genial siden den lar meg lese CF kortene fra kameraet og PDA'en min, dessuten etter at jeg skaffet meg en 128MB kort har en en god USB nøkkel som jeg fikk bruk for på ferien min :) Adapteren har nå flyttet inn i PCMCIA sloten på siden.

Skal jeg påpeke noe negativt må det være at selvom jeg har det store batteriet oppgitt til 7,5timer virker det som den flater ut nærmere 5 enn 7 timer. Og det faktum at den trege diskene hadde større effekt enn jeg hadde forventet. Men ingen av disse er party-stoppers, tross alt er 5t mye med tanke på at da bruker jeg trådløst nettverk og har helt OK ytelse hele veien.

Sist men ikke minst vil jeg nevne at jeg kjøpte den fra Bill som driver thinkpads.com Han har gode priser med rundt 10-15% lavere priser enn IBM i USA. (Bortsett fra Express modeller). Jeg skal innrømme at det faktum at han tar forhåndsbetalt ikke var noe jeg var veldig giret på, men etter en sjekk rundt på nettet, navnet hans i Goggle osv fant jeg ikke noe negativt om han snarere tvert imot og i mitt tilfelle gikk det helt fint og jeg fikk akkurat det jeg skulle ha. Han tar heller ikke salgs skatt som IBM selv gjør, som senker prisen ytterligere (prisene du ser hos IBM sine websider er eks moms/skatt og det legges til i tillegg). Overføringen ble også gjort med en internasjonal pengeoverføring som også er mye tryggere enn Paypal el. siden han da må oppgi nøyaktig navn, kontonummer og slikt som ihvertfall er mer vrient å forfalske. Er det noen som lurer på å gjøre en bestilling via Bill så er det bare å spørre meg flere spørsmål, siden jeg er fornøyd med servicen jeg fikk av han (selvom han er litt rotete/distre :) . Jeg har også en post på forumet hans med dette nick'et som kan være interresant.

(Jeg tar bag kommentarene mine i en egen post siden dette ble veldig langt :)

Er det noen som vil ha bilder er det bare å spørre jeg har digitalkamera og jeg er ikke redd for å bruke det :)

Cobos

EDIT: Nå mens jeg overførte 2.8GB i MP3 filer fra min stasjonære til den bærbare ble den faktisk ubehagelig varm ved hardisken, men dette var borte 5 min etter at jeg var ferdig med overføringen, og da hadde disken lagret filer i 35min. Så dette er helt greit for meg :)

Endret av Cobos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte jeg skulle kommentere baggen jeg kjøpte til min X40.

Det er en ID skulderveske (messenger bag) og en størrelse 5 Brain Cell.

Brain cell'en er en egen "sleeve" eller laptop lomme. Den jeg har er rød (crimson) og er en meget nyttig sak. Den har polstring på alle sider og den bærbare henger i en slags lomme/stroppeløsning som gir veldig bra beskyttelse fra fall. Den har også et hardplast skall utenpå polstringen. Den åpnes med 2 borrelåsflapper i toppen som gir en god lukkemekanisme og samtidig enkel tilgang til maskinen. Brain Cell'en har også 2 håndtak på hver side hvis du ønsker å bare bruke den, ellers kan man koble til en skulderstropp til de to ringene på hver kortside. Den har også en tynn liten lomme på den ene langsiden som kan brukes til ekstraustyr som en liten batterilader el.

Denne lommen er da den som tar seg av beskyttelsen av den bærbare og den er tydelig laget med omhu og gir virkelig en følelse av at den bærbare kan ta hva som helst. Det eneste en bør være klar over er at denne ikke beskytter mot vann, dette vil kunne renne ned forbi toppflappene hvis det kommer til i noen særlig grad. Håndtakene er også ganske basic nylon saker som ikke gir verden beste bærekomfort i lengden (men med en 1,4kg tung maskin blir nok ikke dette et problem for meg). Den finnes også i flere størrelse helt opp til 1, hvor 1 er størst og 5 er minst.

ID skulderbagen er også som braincellen meget bra laget og med en god følelse på spenner, glidelåser sømmer osv. Den har relativt stor indre lomme som tar en standard stor A4 ringperm (og da fortsatt noe plass) eller en brain cell. Brain cellen festes med 2 spesialklips som hekter seg på 2 hemper som sitter på braincellen. Dette gjør at det blir lett å få ut den bærbare og gjør også at baggen blir stiv siden brain cellen ikke lar seg bøye noe videre. Denne hovedrommet lukkes med 2 solide glidelåser (og her komemr første del av vannbeskyttelsen). Utenfor denne lomma er det en åpen lomme uten glidelås hvor det sitter en del mindre lommer, med plass til PDA, mobiltlf, 2 penner og ymse annet stæsj. Smålommene har bare den ene siden av denne plassen slik at det er plass til ymse annet som også er lengre enn størrelsen på lommen. Her er det også en klips for å henge nøkler på.

På utsiden av dette smålomme rommet er det en glidelåslomme som akkurat ikke tar brettet A4 (antagelig brettet letter tipper jeg) og en annen mindre lomme som også kan brukes til en stor mobiltlf f. eks.

Som alle andre skulderbagger har denne en flapp som dekker det største rommet (laptop-rommet), smålommerommet og de ytre lommen. Denne spennes fast med en stor spenne og ved siden av denne er det enda en lomme som passer godt til flybilletter f. eks. (ja jeg har prøvd).

Den aller siste lomma er en bladlomme som er på den motsatte siden av den hvor flappen/lokket er som kan brukes til blader/kvitteringer eller andre ting i A4+ format som ikke er tykkere enn et vanlig blad.

Jeg kjøpte den med standard skulderstropp som jeg synes gir god støtte og er rimelig behagelig (jeg har ALDRI hatt en skulderveske før, så jeg har veldig lite trente skuldere). Det er også et lite magebelte som stabiliserer vesken og legger mer av vekta på hofta og gjør at den ikke hopper noe videre når man er fysisk aktiv, slik som å løpe som en gal til bussen :)

Generelt er jeg veldig fornøyd med begge to, og spesielt i kombinasjon er dette en meget god beskyttelse av en bærbar og en god måte å få med det man trenger + litt til :)

Skal jeg påpeke noe som er negativt er det den ene lomma som akkurat ikke klarer A4 papir brettet en gang. Og det faktum at når du har har brain-cellen spent fast så får du noen små "søyler" med plass hver kort side av brain-cellen inne i laptoprommet i ID-baggen siden brain-cellen er sentrert i rommet og det skal være plass til brain-cell størrelse 4 også. Denne plassen blir litt krøkkete å komme til og er lett å overse. Men dette er ikke noe egentlig problem.

Generelt er jeg VELDIG fornøyd med følelsen av kvalitet og skjønner godt hvordan de kan gi livstidsgaranti på produktene sine.

Igjen hvis noen vil ha bilder er det bare å spørre.

Cobos

Lenke til kommentar

Takk for det.

Nå skal det sies at noe av grunnen til at jeg ikke har opplevd viftestøy kan være fordi jeg kjører den på veldig aggresive batterisettings, på batteri klokker CPU'en ned til rundt 300Mhz.

Husker ikke nøyaktig, men relativt lenge, type 30 sek for å få innloggingsbilde til XP og så nye 30 sek til maskinen er helt klar... Men ta disse tallene med en stor klype salt (er det viktig kan jeg sikkert måle dem). Uansett bruker jeg generelt Hibernation mode når jeg er ferdig med den siden den tar rundt 5-10sek hver vei. Og bruker type 1-2% per 10 timer...

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...