Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere bil fra Tyskland

magnarl

Anbefalte innlegg

Halloen

Jeg vet av et par stykker som har importert bil fra Tyskland og hører rykter om at det skal være så billig for biler der. Men er det egentlig mer økonomisk å importere fra Tyskland? Noen her som har gjort det evt. har peiling på sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Seriøst? 50000kr? Da blir det jo svindyrt :\

Blir jo dyrere enn bilen det..

Avhenger jo sjølsagt utifra ka bil du skal importere...Det lønner seg ikkje å importere en 85 modell golf for eksempel...

Men det kan derimot lønne seg og importere en "nyare" audi, eller bmw eller andre tyskproduserte merker....(er iallefall i første rekke dei eg tenker på)

litt på sida av topic: fant for øvrig en sjukt fint styla vw golf 91 modell som kosta 1200 euro. Seriøst den finaste golfen eg nokensinne har sett. Det ville ha lønna seg å importere, om ikkje en norsk selgar hadde gått på en smell og solgt bilen for slikk og ingenting.. :whistle:

Lenke til kommentar

jeg har hørt at du kan ha som tommerfinger-regel at hvis bilen bør helst koste over 100 tusen (her i landet) før du sparer noe på det. Kjøper du en bil med 1,8l og egenvekt på 1.4 tonn i tyskland for 40k, må du vel ut med ca 40k i import også. Jo større motorvolum, motorkraft og egenvekt osv, jo høyere avgifter...

Du kan regne ut avgiftene på tollvesenets hjemmesider

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Har selv importert en prelude 92'mod. Kostet ca 38 000 i Tyskland, norske avgifter økte totalprisen til 107 000,- Skulle jeg hatt samme bil i norge på den tida, hadde jeg nok måttet ut med ca 125-130 000kr. Bilen var da også gått mindre enn hva norske biler har.

Momenter som spiller inn:

Vekt

Slagvolum

Motoreffekt

Registrerings år

Du må betale avgifter for de tre øverste, og jo gamlere bilen er jo mer fradrag får du.(mindre må du betale).

Dette var meget populært for noen år siden, men markedet for import av biler fra EU har sunket ettersom euroen er blitt dyrere. En bil i tyskland til 10 000 euro blir raskt dyrere når euroen har gått opp fra 6,8 til 8,5 kr...

Utregning av avgifter:

Dinside bruktimportkalkulator

Tyske bilannonser:

Autoscout 24

Mobile.de

Hvis du har planer om å gjøre alt selv, så blir det fort dyrere enn hva en skulle tro. Du må isåfall budsjettere med reise, mat, opphold, og evt. forsinkelser. Tysk må du nesten kunne for å dra dette i land! Dessuten så må en sette seg inn i tyske regler for omregistrering å eksport av biler, så det er nok av fallgruver!

Dessuten så vet du vel at tyske biler har for vane å ha km-telleren skrudd tilbake, sånt må sjekkes nede i tyskland før du har kjøpt den. Også lurt og ta evt reperasjoner og sånt nede i tyskland ettersom prisene der er veldig mye bedre enn i Norge.

Lykke til!

Endret av Plukk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...