Gå til innhold

Tips for kjøp av bærbar

Anbefalte innlegg

Ønsker tips for kjøp av bra bærbar maskin. Jeg har følgende krav:

*forholdsvis kraftig maskin som takler store program som krever mye prosessorkraft (f.eks photoshop og andre grafiske program)

*bra skjerm (trenger ikke være så stor)

*liten og lett (under 3kg)

*stille (ikke som noen av Dell sine hvor vifta slår seg av og på hele tida)

*pris under 25k inkl. moms

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Ønsker tips for kjøp av bra bærbar maskin. Jeg har følgende krav:

*forholdsvis kraftig maskin som takler store program som krever mye prosessorkraft (f.eks photoshop og andre grafiske program)

*bra skjerm (trenger ikke være så stor)

*liten og lett (under 3kg)

*stille (ikke som noen av Dell sine hvor vifta slår seg av og på hele tida)

*pris under 25k inkl. moms

Hei Sigge!

Kan trygt anbefale deg en Apple Powerbook.

Da får du en kraftig prosessor på 667MHz med 256 L2 cache, 1Mb L3 cache, 256RAM (kan ha opp til 1Gb), DVD/CDRW, radeon 7500 skjermkort, og en stor 15,2tommers skjerm med en oppløsning på 1280*864 pixler. Busshastigheten er på 133MHz. Maskinen er 2,6cm tykk og veier maksimalt 2,4 kilo.

Den er også forholdsvis stille(kommer jo selvfølgelig an på oppgaven), og vifta skrur seg ikke av og på hele tiden.

Prisene starter på 26000kroner inkl. moms. Men dette mener jeg det helt klart er verdt. Det er tross alt bare en tusenlapp ekstra.

Apple er jo som kjent meget gode på programmer som Photoshop, Illustrator, Quark+++. Siden man kan ha opp til 1Gigabyte RAM, skulle maskinen takle de fleste grafiske programmer, til og med Maya. Prosessoren er også meget kraftig, med mye cache... Dessuten liker jeg skjermen veldig godt siden den er så bred (forhold bredde/høyde er 3:2). Da kan man jo ha plass til både det man driver med pluss mange paletter oppe samtidig.

Hvis du er avhengig av de nyeste og råeste spillene til enhver tid, er kanskje ikke Apple et lurt valg. Dette fordi spill kommer som regel senere til Mac enn til Pc, hvis de i det hele tatt kommer. Men man får jo kjøpt de mest solgte spillene da...

Jeg har forgjengeren på 550MHz og er kjempefornøyd. Bruker maskinen til Photoshop, Illutrator, Quark. Holder på å lære meg Indesign...

Men anbefaler deg å sette inn en ekstra RAM-brikke hvis du velger denne maskinen. OSet er også en drøm å bruke.

Kontakt meg gjerne hvis det er noe du lurer på, eller sjekk ut det norske macforumet

http://www.mailgate.org/no/no.it.os.mac.diverse/

Forresten, slik ser den ut...

pbg4.jpg

Get a life - get a Mac

finder.jpg

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-05-05 00:06 ]

Lenke til kommentar

Hei Sigge!

Kan trygt anbefale deg en Apple Powerbook.

Jeg har sett på denne, og den er helt klart aktuell (til tross for litt dyr)...

Men; jeg kan få behov for å kjøre windows-programmer innimellom. Har du erfaring med win-emulatorene for mac? Går det raskt og greit selvom du skal kjøre store programmer?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 00:31, Sigge skrev:

Jeg har sett på denne, og den er helt klart aktuell (til tross for litt dyr)...

Men; jeg kan få behov for å kjøre windows-programmer innimellom. Har du erfaring med win-emulatorene for mac? Går det raskt og greit selvom du skal kjøre store programmer?

Ikke noe kjempestort problem under OS 9 (Classic) men under OS X er ikke emulieringen god nok enda (all grafikk som ikke er Open GL er uaksellrert under OS X). Dette er selvfølgelig noe som kommer. Hvis man ikke vill punge ut med 26 000 for maskinen kan man sikkert få den gamle toppmodellen billigere (den nye har større skjerm, mere cache litt til) den inkuderer dessuten Airport kort.

Lenke til kommentar

Hei Sigge!

Det du kan gjøre, er å kjøpe min bærbare. Jeg fikk en skikkelig bra deal på Compaqs toppmodell Evo N600c, med skikkelig bra spesifikasjoner, og den er stille, synes jeg. Har hatt den en måneds tid, men jeg bruker den lite, har lite bruk for den, og trenger heller pengene.

Du kan lese om maskinen på qxl auksjons-siden. Den kommer med skikkelig kvittering i orginalemballasje som om den var helt ny.

http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/NO/...78844/_29825278

Og ja, for å røpe minsteprisen, dvs hvor mye jeg vil selge den for, 19.000,- Ny pris er enda over 30.000,- for denne konfigurasjonen. Trenger du firewire kort har jeg det også.

Runar

97520042

Lenke til kommentar

PS: Min bærbar (Siemens E-6560) booter jeg uten strømkontakten i. Etter at win 2000 er ferdig bootet så setter jeg i kontakten. Maskinen jobber da med litt lavere prosessorhastighet (ikke mærkbart for mitt bruk), og resultatet er MYE mindre bruk av vifta. Kanskje et lite triks :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...