Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å koble usb hardisk på nettverket?


Anbefalte innlegg

har i dag ett nettverk sammen med 2 naboer hvor den ene PCen ikke brukes til annet enn lagerplass for musikk osv.(vi har ikke tilgang på hverandres PCer bare til "musikk pcen")(har hatt på strøm-måler på PCen og funnet ut att det koster meg en 6-700,- i året å ha denne stående å surre)

 

Lurer derfor på om det er noen måte jeg kan koble opp en usb disk på nettverket istedenfor at jeg har en PC som står å trekker strøm hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du kan få kjøpt div. ADSL routere med USB som du kunne brukt til å dele harddisken din med, vil bli billigste løsningen, engangsutgift på 5-700kr for routern.

 

du kan jo prøve å redusere utgiftene på den pc'n da.. skaffe enten gamlet svakt power som drar mindere støm, eller ett nytt et som er mer effektivt, du kan oxo slenge ut alle unødvendige deler av pc'n, sette på strømsparingsfunksjonene.

 

En annen mulighet er hybernation / sleep med at maskinen vekkes via WOL (wake on lan) men da må du ha nettverkskort og hovedkort som støtter det. (eller bruke hybernation å heller ha nabone ringe til deg vist de trenger maskinen online :-)

Lenke til kommentar

når det gjelder strømutgifter er det enkel matte som gjør att det koster penger å ha en pc på hele døgnet (snittforbruk på 70watt x antall timer pr år = masse penger)

 

jeg ønsker å fjerne PCen helt for å slippe å ha den stående å surre for ingenting når det kun er hardiskene det er behov for på maskinen (det er også en potensiell brannfare når den står alene ute i garasjen og samler støv)

 

når det gjelder routere osv. med mulighet for å koble på harddisk er det noen som har noen forslag på hvilke som er bra til en billig penge

Endret av karmøy
Lenke til kommentar
6-700kr for en filserver høres svært mye ut. Får jeg se det regnestykket du brukte?

 

maskinen bruker ca. 70 watt i gjennomsnitt(hadde forbruksmåler koblet til over en lengre periode), ganger jeg dette opp med antall timer i ett år( 8760t)

70w x 8760t =613,2Kw

legger vi til en strømpris på i overkant av en krone pr. Kw inkl. nettleie er dette ikke vanskelig å forstå

 

takker ellers for andre forslag men er mest interessert i en router eller eller switch som jeg kan koble disken til (skal kjøpe ny router & switch alikevel)

Lenke til kommentar
Nå skrev han at maskinen står i en garasje, så det blir et dårlig argument i hans tilfelle. For alle andre, derimot, er det verdt å ta med i beregningen.

Hardisken vil jo uansett bruke strøm selv om han putter den på en USB/nettverksløsning, og det er vel HD som trekker strøm sålenge CPU-en går på tomgang.

Lenke til kommentar
6-700kr for en filserver høres svært mye ut. Får jeg se det regnestykket du brukte?

 

takker ellers for andre forslag men er mest interessert i en router eller eller switch som jeg kan koble disken til (skal kjøpe ny router & switch alikevel)

Er det mulig å koble usb hardisk på nettverket?

 

Var vel egentlig spørsmålet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...