Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Registrering av domenenavn


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Holder på å registrere domenenavn akkuratt nå, men det er et felt som må fylles ut jeg er usikker på.

 

 

Velg DNS for domener uten webhotell

 

Under står det:

 

DNS 0:

DNS 1:

 

Noen som vet hva det betyr?

 

Setter pris på raskt svar!

 

 

-Magnus

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du registrerer et domene, la oss si under .no, så vil norid (i dette tilfelle) tildele to DNS-tjenere ansvaret for å håndtere dette domenet.

 

Det vil si at før du kan registrere domenet, så må du ha to tjenere (eller kanskje du får registrert med en) som kan ta hånd om DNS for domenet (være autorative tjenere).

Lenke til kommentar

I prinsippet; nei.

 

Sist gang jeg drev med det opplegget her, brukte jeg mydomain.com til å være DNS-tjener for mitt domene (.no).

 

For å forklare litt mer, så kan du se på DNS (domene-strukturen) som et tre, hvor du har 11/12 topp-noder (.) som håndterer hvilke maskiner som har topp-domenene (f.eks. .no, .com, .net etc). Disse igjen har oversikt over alt som foregår direkte under disse, og hvilke maskiner som er ansvarlig for under-domenene. Og slik fortsetter det nedover.

 

Så når du registrerer et .com-domene, så sier .com-maskinene "Det er greit, det, men vi gidder ikke holde oversikten over annet enn de ansvarlige maskinene for domenet, så du får finne et par av de til å håndtere domenet for deg."

Lenke til kommentar

Nei, det blir litt feil, siden home.no er dns-basert, mens /stavangerfreeriders er en katalog på en spesifikk server.

 

Det du trenger å gjøre i denne sammenhengen, er å først registrere domenet. Så må du ha noen til å håndtere domenet, og så må du ha en website på dette domenet som videreformidler forespørsler til home.no/stavangerfreeriders.

 

Så, hvis vi tar en liten dialog mellom maskina mi (M), dns-tjeneren min (D) og web-tjenerene (W1 og W2) blir det omtrent slik:

 

M: Øyh! Hvor er domenetTilPallesen.com?

D: Det finner du på ip nnn.mmm.xxx.yyy

M: nnn.mm.xxx.yyy, jeg vil gjerne ha / hos deg (rota av web-siten)

W1: Denne websiten er egentlig ikke her, den er hos home.no/stavangerfreeriders

M: Øyh! Hvor er home.no?

D: Det er på ip xxx.yyy.mmm.nnn

M: xxx.yyy.mmm.nnn, få /stavangerfreeriders

W2: Værsågod.

 

Hm. I etterkant er jeg litt usikker på hvor forklarende dette egentlig var. :)

Lenke til kommentar
Så, hvis vi tar en liten dialog mellom maskina mi (M), dns-tjeneren min (D) og web-tjenerene (W1 og W2) blir det omtrent slik:

 

M: Øyh! Hvor er domenetTilPallesen.com?

D: Det finner du på ip nnn.mmm.xxx.yyy

M: nnn.mm.xxx.yyy, jeg vil gjerne ha / hos deg (rota av web-siten)

W1: Denne websiten er egentlig ikke her, den er hos home.no/stavangerfreeriders

M: Øyh! Hvor er home.no?

D: Det er på ip xxx.yyy.mmm.nnn

M: xxx.yyy.mmm.nnn, få /stavangerfreeriders

W2: Værsågod.

 

Hm. I etterkant er jeg litt usikker på hvor forklarende dette egentlig var. :)

:!:

Det må jeg si er den mest kreative forklaringen på sånt jeg noen sinne har lest!

Hehe, bare å fortsette med sånne! :thumbup:

Lenke til kommentar
zoneedit.com tilbyr gratis DNS-servere for opptil 5 soner (eller 5 domener om du vil). Jeg har brukt disse og er veldig fornøyd. Nå hoster jeg DNS selv fordi zoneedit.com's kontrollpanel til tider var nede.

Jeg kjører e-posten min gjennom zoneedit, men idag skulle jeg logge meg inn der og hele www.zoneedit.com var borte. Noen som vet om zoneedit er vekke eller bare midlertidig nede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...