dkvam Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Trenger litt hjelp her da jeg er helt newbie når det kommer til PC og lyd. Skal ut i verden å ta opp endel lyder , bl.a endel lyder av bil. Lydene skal brukes i filmprosjekt senere. Skulle også gjerne hatt muligheten til å tatt opp lyden av 3 mikrofoner samtidig for å få forskjellige aspekter på samme lydbilde , men dette kan vel bli veeeldig dyrt eller hva? (men er villig til å investere litt da..) Først og fremst , hva slags mikrofon anbefales å bruke? Antar at noe billige saker er ikke å vurdere engang , vil at lyden skal bli "top notch" Og hva skal jeg ta opp med? Bærbar PC med dyrt eksternt lydkort , Minidisc?? er helt uvitende jeg opp alternativer her... Tar gjerne imot tips på hvordan jeg skal få gjennomført dette på en fornuftig måte , med bra resultat i fokus. Takker for evnt. hjelp! Lenke til kommentar
radiated Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Bærbar PC med dyrt eksternt lydkort er nok et veldig godt alternativ. Men det finns dessverre svært få lydkort med mer enn 2 micpreamper, Så det er et ganske stort prishopp fra å ta opp med 2 mikrofoner til 3- eller flere. ESI QuataFire er vel det "beste" eksterne dyre lydkortet for du kan bruke for tiden. Det har masse inn/ut-ganger + 2 micpreamper. Det koster litt under 4000 kr. Hvis du tar opp med minidisc (som er helt ok) mister du litt kvalitet siden minidisc bruker kompresjon (atrac), men en minidic + en batteridrevet mikrofon (enten sonys egen "minidiscmikrofon" (husker ikke hva den heter) eller Røde NT3 (mono) eller NT4 (stero, men koster over 5000kr..)) vil nok gi deg mest for pengene. Nye Hi-MD tar opp i CD-kvalitet, men jeg mistenker Sony for å ha kopibeskyttet Hi-MD langt ut på jordet, så du får gjøre litt research. Hvis du har masse grunker kan du kjøpe en bærbar DAT-spiller. Ulempen er prisen, samt ingen muligheter for usb/firewire- overføring. Fordelen er meget god lydkvalitet. (NRK radio bruker oftes DAT til sine konsertopptak ute i felten) Av mikrofoner anbefaler jeg deg å sjekke utvalget hos din lokale musikkforretning, evt hos procom.no eller ibsenstudio.no. Med mikrofoner får du det du betaler for, men investerer du mellom 1500-3000 kr i hver mikrofon sitter du igjen med rimelig ok kvalitet. "Ordentlige" mikrofoner fra f.eks AKG, Neumann og mange andre koster ofte mellom 10000 og 30000 kr, så der må vi vanlige dødelige melde pass. Håper du ble litt klokere. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Takk for et omfattende svar , og ja , jeg ble klokere! Bærbar PC med dyrt eksternt lydkort er nok et veldig godt alternativ. Men det finns dessverre svært få lydkort med mer enn 2 micpreamper, Så det er et ganske stort prishopp fra å ta opp med 2 mikrofoner til 3- eller flere. ESI QuataFire er vel det "beste" eksterne dyre lydkortet for du kan bruke for tiden. Det har masse inn/ut-ganger + 2 micpreamper. Det koster litt under 4000 kr. Skal sjekke ut dette , 2 innganger kan funke til nød , DAT blir for dyrt , også er det vel egentlig bedre enn jeg trenger. Prøver vel å legge meg i semi-proff klassen... Skal sjekke ut mikrofoner litt senere , er for trøtt nå! ZzzZz Endret 27. august 2004 av dkvam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå