Wolverin Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 En kompis av meg har en bærbar pc med Windows XP Home edition, og en stasjonær pc med Windows 2000 Pro. Den stasjonære er koblet til en SMC bredbånd og trådløs ruter via en Cat 5 kabel. Den stasjonære er satt opp som 168.192.2.20, computer name er hoved. Den bærebare er satt opp via et trådløst nettverkskort, denne har 192.168.2.25, computer name her er laptop. Jeg og han er kommet så langt nå at vi har kontakt mellom pcene. Den stasjonære kan spille av filer og se på filer som ligger på den bærbare. Hastigheten er såpass at man kan vise film over det uten problemer. MEN det er ikke mulig å lagre på den bærbare pcen. Man kan altså ikke overføre noe fra den stasjonære til den bærbare. Virker som det er noe instillings greier for rettigheter. Hvordan ordner man det i Windows XP Home? Begge har Workgroup som arbeidsgruppe. Likevel vises ikke den stasjonære i nettverket. Den ser ikke engang seg selv. Venter spent på svar. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Når du deler en mappe i XP er der 2 ruter der du kan huke av for om andre skal kunne lese dine filer og om andre skal kunne endre dine filer. Begge må være huket av. edit: Funker det å bare skrive \\hoved i kjør? Endret 27. august 2004 av E-Ton Lenke til kommentar
alfern Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Gå på mappealternativer og slå av simpel fildeling, da får du opp flere muligheter for rettigheter. Grunnen til at den ikke ser seg selv er jeg mer usikker på. XP Pro er bedre på nettverk, men bør ikke være noe problem med vanlig deling som dette. Sjekk om du har på brannmur i Windows som hindrer deg tilgang til fildeling (Det kan godt være brannmur på win2000 maskina som hindrer deg å se deg selv i arbeidsgruppen i og med at den høyst sannsynlig er master browser.) Edit : Måtte slå ihjel en leif Endret 27. august 2004 av alfern Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Når du deler en mappe i XP er der 2 ruter der du kan huke av for om andre skal kunne lese dine filer og om andre skal kunne endre dine filer. Begge må være huket av. edit: Funker det å bare skrive \\hoved i kjør? Takk for svaret. Jeg sitter i xp og leter etter kryssene, men finner bare 1 kryss. "Read only" heter den på min engelske utgave. Han kjører norsk, så aner ikke hva den heter der. Det jeg gjorde var å titte på "shared dokuments" i windows, og laget meg en mappe der som jeg kaller for test. Denne mappen høyreklikker jeg på, og får da opp read only og hidden som de 2 avkryssningsboksene. Slik jeg tenker skal det fjernes kryss fra read only, også skal det fjernes kryss for hidden, slik at ingen av dem er krysset av? Defult er kryss på read only, og ikke kryss på hidden. Hvis det er feil det jeg tror, kunne du da ha lagt ut et bilde på slik det skal se ut, og en forklaring på hvor jeg finner det? Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Gå på mappealternativer og slå av simpel fildeling, da får du opp flere muligheter for rettigheter. Grunnen til at den ikke ser seg selv er jeg mer usikker på. XP Pro er bedre på nettverk, men bør ikke være noe problem med vanlig deling som dette. Sjekk om du har på brannmur i Windows som hindrer deg tilgang til fildeling (Det kan godt være brannmur på win2000 maskina som hindrer deg å se deg selv i arbeidsgruppen i og med at den høyst sannsynlig er master browser.) Edit : Måtte slå ihjel en leif Da har jeg funnet det valget, og har slått av simple file sharing. Da kom det opp en masse flere valg ja. Takk, skal teste litt. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Ja det skal stå slik! Men husk å ha brannmur eller router som hindrer at hvem som helst får tilgang til filene dine gjennom Internett. Endret 28. august 2004 av alfern Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Gå på mappealternativer og slå av simpel fildeling, da får du opp flere muligheter for rettigheter.... Da har jeg funnet det valget, og har slått av simple file sharing. Da kom det opp en masse flere valg ja. Takk, skal teste litt. Om det er XP Home på laptop'en, skal ikke dette valget finne sted. Det er på grunn av "Simple Filesharing" at det blir krøll på fildeling mellom XP Home og XP Pro. Men husk å ha brannmur eller router som hindrer at hvem som helst får tilgang til filene dine gjennom Internett. ..men for all del; IKKE skru på windows's innebygde firewall. Den krøller alltid et eller annet til. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Gå på mappealternativer og slå av simpel fildeling, da får du opp flere muligheter for rettigheter.... Da har jeg funnet det valget, og har slått av simple file sharing. Da kom det opp en masse flere valg ja. Takk, skal teste litt. Om det er XP Home på laptop'en, skal ikke dette valget finne sted. Det er på grunn av "Simple Filesharing" at det blir krøll på fildeling mellom XP Home og XP Pro. Men husk å ha brannmur eller router som hindrer at hvem som helst får tilgang til filene dine gjennom Internett. ..men for all del; IKKE skru på windows's innebygde firewall. Den krøller alltid et eller annet til. Det er XP home på laptop ja, og nei, fant ikke valget på den. MEN jeg fant ut at mappen sto som "read only", noe jeg fjernet haken på. Da får jeg lov via stasjonær pcen (som er windows 2000 pro engelsk på), å lage og slette kataloger inne i den delte katalogen. MEN!!!! Jeg får IKKE lov til å flytte over noen filer fra stasjonær til bærbar. Brannmur er det, Norton internet security 2004, men hele IP serien er satt opp som trusted i brannmuren. Kan også forsøke å slå av brannmuren når dette skal benyttes, for internett skal ikke deles mellom dem, så det er bare å la være å gå på nettet når dette nettverket skal benyttes. Det er altså ikke mulig å flytte filer fra den stasjonære pcen som heter hoved, og som kjører windows 2000 pro engelsk, og over til den bærbare som heter laptop og kjører Windwos XP Home norsk. Vi får laget og slettet kataloger, men ikke flyttet filer. Noen forslag? Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Ja det skal stå slik! Men husk å ha brannmur eller router som hindrer at hvem som helst får tilgang til filene dine gjennom Internett. Internett skal ikke deles mellom pcene. Det er bare stasjonær pcen som er koblet til nettet, via et isdn kort. Han bruker ikke nettet nok til at bredbånd vil være lønnsomt for han. Eneste det benyttes til er å lese VG og å bruke nettbank samt sende mailer. Det er brannmur ja, Norton internet security 2004, men hele ip serien er satt opp som trusted, og vi ser at det er kontakt mellom dem. Men, brannmur kan godt slås av for å teste, det er ikke noe problemer. Les forøvrig det andre svaret jeg skrev, for det virker som det er windows 2000 pcen problemet ligger på, altså den stasjonære som er koblet rett inn i access punktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå