Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk mellom stasjonær og bærbar.


Anbefalte innlegg

Hei!

Hjemme har jeg 2 pc'er. Den ene er en stasjonær XP Home Edition SP1 den andre er en bærbar XP Pro SP1.

 

den bærbare tilhører faren min, mens den stasjonære tilhører meg. jeg ønsker å opprette nettverk mellom disse, men den bærbare tilhører allerede en arbeidsgruppe på jobben. Mitt spørsmål er: Kan den tilkobles enda en areidsgruppe? når jeg prøver å opprette nettverk får jeg beskjed om at jeg ikke kan fullføre veiviseren fordi maskinen tilhører et domene. er det noe jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å ta en PC ut av et domene, for å inngå i en arbeidsgruppe, er at når din far igjen skal inn i domenet på jobben, så må han ha tilgang til administratorrettigheter på domenet. Dette er de færreste i et firma som får. Det er også vanlig å låse nettverksinnstillingene for endringer. Det høres også ut som at dere ikke har administratorrettigheter på den bærbare, noe som er normalt på firmamaskiner.

 

Du skriver ikke hva du prøver å oppnå med nettverk mellom de to maskinene, men hvis formålet er å overføre filer, så er det bedre at du installerer en ftp-server e.l. på din egen maskin.

Lenke til kommentar
nå har jeg slitt med å få det til å virke i 2 timer, men klarer det fortsatt ikke selv om jeg følger guiden.!!! jeg gir opp FTP-driten.

 

 

edit: har forresten ikke fast IP

Hmm, jeg postet guiden kl. 13.49, og din post er fra kl. 14.34. Hvordan du får dette til å bli to timer er litt vanskelig å forstå. Reelt har du nok ikke brukt mer enn 30 minutter, som ikke er særlig mye tid for å sette opp en ftp-server for en nybegynner. Ser heller ut som du mangler den nødvendige tolmodigheten til å lære nye ting. Trenger heller ikke fast IP-adresse for å kjøre ftp-server. Du må bare sjekke hvilken IP-adresse du har når det er aktuelt å bruke den.

Lenke til kommentar

For å koble din fars maskin mot en ftp-server må du for guds skyld ikke endre domene-tilhørighet til denne maskinen ...

 

Å sette opp en ftp-server (nesten uansett hvilken) bruker du maksimal 30 minutter ... spesiellt "serv-u".

 

Alt du trenger å gjøre er å dele ut mappene ... brukertilganger, med brukernavn og passord.

 

For å overføre filer fra en maskin til en annen kan du koble opp en nettverks-stasjon på din fars maskin (som du deler ut fra din maskin) uten brukernavn og passord og med alle rettigheter for alle (inkl. gjester) ... prøv så å koble opp diskstasjonen hos faren din med \\din-ip-adresse\mappenavn

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...