Gå til innhold

Komplett PC - anbefalinger


Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe en venninne med å sette sammen ny PC. Det er ei maskin som må vare en stund, men det er ikke de største kravene til lyd og grafikk. Pris er også viktig.

 

Det jeg er sikker på å ha med er:

AMD XP 1800+

512 Mb DDR RAM

WD 80 Gb harddisk

Chieftec Dragon Medium Tower

 

-Jeg skal ikke kjøpe egen CD-ROM, men en CD-brenner. Har lyst på Plextor 24x/10x/40x, men finnes det noe like bra men billigere? Asus eller LG 24x/10x/40x like bra?

 

-Skjermkort er jeg veldig usikker på. Det kreves som sagt ikke kjempebra ytelse, men noe som holder en stund iallfall. Pris er som sagt viktig. Kanskje et GF4 MX-kort? Men stor prisforskjell bare på de forskjellige GF4MX-kortene også. Anbefaling?

 

-Hovedkort og lydkort. Har hovedkort med integrert lyd bra nok lyd for daglig bruk, MP3 og litt spilling? Hva slags hovedkort som er bra og billig? EPoX EP-8KHA+? Soltek SL-75DRV4?

 

-Kjøling. Har selv Zalman CuAl og er fornøyd med det. Noe billigere eller bedre?

 

Trenger tips, særlig på de punktene jeg har spesifisert! :smile:

 

_________________

AMD XP1700+ @1530MHz

Abit KR7A-133

Gainward GF3 Ti/200 128MbDDR @228/489

512 Mb DDR RAM

WD 7200 80Gb ATA100,IBM 5400 10Gb ATA33

Plextor 24/10/40A

Pioneer DVDA05S

SB Live! Value

Win XP Pro norsk

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: lysbryter på 2002-05-04 18:51 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: lysbryter på 2002-05-04 19:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på hvordan WD disken er i forhold til støy, men det kan være greit å satse på en disk som er stillegående. (søk på forumet å finn ut hva folk synes) Alltid greit å får det så stille som mulig når man først har valget.

 

Zalman 6000 AlCu har jeg også og jeg vil påstå at det er et bra valg. Den er stillegående (i stille modus), kjøler helt greit og koster ikke en formue.

 

Skjermkort kommer litt ann på hva hun skal bruke pc'en til. Hvis hun ikke skal spille, men bruke den til "kontor arbeid", surfing, mp3 avspilling og lignende så bør du satse på et kort som har en rimelig god 2D kvalitet og er ganske billig. Oppgrader heller til bedre 3D skjermkort senere hvis behovet melder seg, for du vil da få et nyere/bedre kort for samme pengene.

 

Hvis hun er ute etter å spare noen kroner kan du jo kutte ned til 256Mb minne og 40Gb harddisk. Dette er foreløbig nok for de fleste (kommer selfølgelig ann på hva du bruker den til) og hun vil som sagt få mere for pengene ved et senere tidspunkt.

 

EPoX-8KHA+ har jeg ikke hatt noen problemer med, men jeg synes det integrerte lydkortet (i alle fall mitt) har for dårlig bass gjengivelse. Det er ikke værre enn at man løser det ved å skru opp bassen på forsterkeren, men jeg bruker heller mitt gamle Creative lydkort da dette har likt bassnivå som annet utstyr og jeg slipper å skru hele tiden.

Et gammelt creative (eller en annen produsent) lydkort har somregel bra lyd og er vanligvis billige.

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-05-05 00:46 ]

Lenke til kommentar

Regner med at den personen du setter sammen pc'en for ikke har så veldig peiling. Da kan det være slit å holde på med Via 4-1 og andre potensielle problemer.

 

Ville byttet ut prosessor med en Intel P4 1.6GHz Northwood, sammen med et i845D hovedkort (Ta det billigste du finner, Abit sitt koster like over tusingen tror jeg). Her følger også en idiotsikker vifte med.

 

512Ram er jo greit, men tror du kanskje hun klarer seg med 256?

 

Trenger hun 80gb hd? Har ikke sjekket prisforskjellen ned til 40gb, men det er vel endel?

 

En 16x Yamaha brenner har jeg sett til under 1000'lappen. Tror du at hun trenger 24x ?

 

bare noen tips...

Lenke til kommentar

LiteOn lager etter alle tester å dømme knallbra brennere, Plextor til halve prisen. Har sjøl bestilt en 32x fra databutikken.com til 940 inkl frakt.

 

Istedetfor et gf4mx kan du vurdere et gf3ti200, de ligger i omtrent samme prisleie. Eller Radeon 8500 til 800 mer.

Lenke til kommentar

AMD XP 1800+

512 Mb DDR RAM

WD 80 Gb harddisk

Chieftec Dragon Medium Tower

LiteOn 24x brenner

Soltek SL-75DRV4 hovedkort

Zalman 6000 CuAl CPU-kjøling

2 kabinettvifter, enermax 80*80

ASUS V8200T2 Pure GeForce3 Ti200 64Mb DDR Retail AGP

Creative SoundBlaster Live! Player 5.1 bulk PCI

 

Dette er det jeg foreløpig har endt opp med. Jeg er helt klar på at det blir AMD og ikke Intel.

 

Minnet er jeg litt usikker på. En kan fort angre på at en ikke har nok minne, tatt i betrakning at antakelig skal ha PC'n i mange år. :smile:

 

Harddisken har jeg selv, den støyer ikke og venninna mi har, som jeg, 10mbit linje, så den bør være såpass stor. :wink:

 

Hovedkortet er rimelig, og skal også være ganske bra. Fortsatt usikker på hovedkortvalg. Har forøvrig Abit KR7A-133 selv, som er et glimrende kort så lenge en overklokker (MÅ ha FSB på min 137 for å være stabilt. Merkelig).

 

Kjølinga + vifter har jeg også selv, og er fornøyd med det.

 

Skjermkortet kjenner jeg ikke til. Blir nesten litt på måfå her... :razz:

 

Lydkortet er vel antakelig helt greit. Og brenneren sier jo dere alle at er bra. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...